زندگی سالم و پایدار بدون خاک سالم امکان پذیر نیست

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در عصر کنونی فرسایش خاک در کنار تغییر اقلیم، دو چالش مهم و اولویت‌ دار در سطح جهانی هستند و زندگی سالم و پایدار بدون خاک سالم امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد کهنوجی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی خاک، گفت: در عصر کنونی فرسایش خاک در کنار تغییر اقلیم، دو چالش مهم و اولویت‌ دار در سطح جهانی هستند، اما متأسفانه کشور ما در زمره کشورهای با نرخ فرسایش شدید خاک است.

وی اظهار داشت: حفاظت از خاک، ضامن امنیت غذایی کشور است و بر همه ما لازم است با درک صحیح از ارزش‌های بالای خاک نسبت به برنامه‌ ریزی، سیاست‌ گذاری، اجرای برنامه‌ های متناسب با حفظ خاک و افزایش آگاهی‌ های عمومی بهره‌ برداران از منابع خاک اقدام و آن را برای نسل‌ های حاضر و آتی حفاظت کنیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود : با درک منزلت منابع خاک کشور و لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی جهت بهره برداری پایدار و حفظ امانت برای نسل های آینده، اعتقاد راسخ داریم که توسعه پایدار هیچ کشوری بدون توجه بـه منـابع خـاک، دسـت یافتنی نخواهد بود.

کهنوجی خاطرنشان کرد: امروزه زندگی سالم و پایدار بدون خاک سالم امکان پذیر نیست، زیرا خاک سالم، امنیت غذایی را تأمین می کند و اینکه به بهانه افزایش تولید از کود و سموم شیمیایی بی رویه استفاده می کنیم، خاک های حاصلخیز را از بین برده و دیگر نسل آینده منبعی برای تامین غذای خود نخواهد داشت و این در تقابل با اصول توسعه پایدار است، از سوی دیگر آلودگی خاک به راحتی به گیاهان و منابع آبی و موجودات آبزی انتقال یافته و سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha