مشهد جزو شهرهای موفق کشور در زمینه اقدامات تشخیصی، دارویی و درمانی MS است

عضو هیأت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اثرات مثبت داروهای جدید و شیوه‌های درمانی نوین در بسیاری از بیماران مبتلا به MS مشاهده شده است و نام مشهد به عنوان یکی از شهرهای مؤفق کشور در این عرصه می‌درخشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،دکتر محمدعلی نهایتی اظهار کرد: از زمان راه‌اندازی کلینیک MS در بیمارستان قائم(عج) و انجام کارها و اقدامات تشخیصی، دارویی، حمایت بیمه‌ای در بحث دارو، بررسی مجدد وضعیت بیماران و واکسیناسیون کووید و آنفلوانزای آنان گام‌ها و اقدامات مؤثری برداشته شده است.

وی تصریح کرد: این کلینیک از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و در طول 6 سال اقدامات موثری در زمینه خدمت رسانی و درمان بیماران مبتلا به MS صورت گرفته است و با استفاده از تکنیک های نوین درمانی و داروهای موثر بر درمان، کیفیت زندگی بیماران بهبود یافته است.

دکتر نهایتی افزود: کلینیک جامع MS دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری قابل توجهی با انجمن MS خراسان رضوی دارد که در جهت شناسایی، تشخیص و درمان این گروه از بیماران بسیار حائز اهمیت است، ضمن اینکه از ظرفیت خیران نیک اندیش هم در جهت درمان بیماران با مشکلات مالی استفاده می شود.

وی با تأکید بر اینکه نزدیک به 6 هزار بیمار MS در خراسان بزرگ شناسایی شده اند که 4800 مورد آن از مشهد هستند، خاطرنشان کرد: محدوده سنی مبتلایان به MS از 8 تا 70 سال است و باید بگوییم که موارد ژنتیک در این بیماری نقش دارد، اما به عنوان بیماری ارثی محسوب نمی‌شود.

عضو هیأت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در 3 تا 5 درصد افراد درجه یک احتمال ابتلا به بیماری MS هست، اما بیشترین عامل آن از ویروس EBV بوده که موجب ابتلای به این بیماری می‌شود و در کنار آن باید به مصرف انواع دخانیات، فست فودها و مواد غذایی مضر، کم تحرکی و بی تحرکی، افزایش وزن و کمبود ویتامین D اشاره کرد.

دکتر نهایتی با ذکر این نکته که ازدواج زوجین مبتلا به MS ریسک ابتلای فرزند را بین 12 تا 30 درصد افزایش می دهد تأکید کرد: اگر یک طرف از زوجین مبتلا به MS باشد این عدد بین 3 تا 5 درصد است، اما در برخی موارد هم که هر دو نفر مبتلای به این بیماری هستند و در آنها ریسک تولد فرزند مبتلا به MS تا 70 درصد بوده و به این گروه از زوجین توصیه می‌شود که قبل از هرگونه اقدامی در خصوص فرزندآوری مشورت لازم را با پزشکان متخصص داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات بیماران با حفظ کامل تمامی موارد محرمانگی در اختیار محققان قرار می‌گیرد تا شیوه‌های جدید و به روز درمانی را انجام دهند، بیان کرد: هم‌اکنون 8 پایان نامه فعال در حال انجام است و در یک سال اخیر تولید داروهای جدید درمان MS را در داخل داشتیم و خوشبختانه اثر مثبت هم در بسیاری از بیماران مبتلا به MS داشته است.

فلوشیپ فوق تخصصی MS گفت: باید اشاره کنیم که آسیب میلین در سیستم عصبی مرکزی باعث اختلال در انتقال پیام‌های عصبی بین مغز و نخاع و سایر قسمت‌های بدن شده و این اختلال در انتقال پیام باعث ایجاد علائم اولیه MS می‌شود که نوع آنها به محل وقوع آسیب، بستگی دارد.

دکتر نهایتی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی ریفرال و پیشتاز علمی از جمله شهرهای مؤفق کشور در زمینه اقدامات تشخیصی، دارویی و درمانی MS بوده، حتی تولید داروهای این گروه از بیماران در مشهد هم داریم که بسیار قابل توجه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha