موسیقی درمانی یکی از راهکارهای کاهش تنش های روزانه

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: موسیقی درمانی به ما کمک می‌کند تا با تنظیم احساسات‌مان در حین برخورد با تنش‌ها بتوانیم آرامش خودمان را حفظ کنیم و شرایط را بهتر مدیریت کنیم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،پروفسور علی گرجی، با اشاره به اینکه زندگی ایده‌آل، زیستن در کمال خوشبختی، شادی و آرامش است؛ اما متأسفانه در مسیر آرام زندگی ما، خواسته یا ناخواسته، تنش‌های متعددی آرامش ما را بر هم می‌زنند و زندگی ما را تلاطم و هیجان در بر می‌گیرد، خاطر نشان کرد: مدارا کردن با تنش جایز نیست، چرا که تنش دست ما را می‌گیرد و با خود به وادی اضطراب و آسیمگی برده و در آنجا رها می‌کند. بایستی در مقابل تنش‌ها ایستاد، آن را مدیریت کرد و در نهایت از دست وی گریخت.

وی با بیان اینکه راهکارهای متعددی برای کاهش تنش‌های روزانه وجود دارد که یکی از آن‌ها موسیقی درمانی است، عنوان کرد:

موسیقی می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند و باعث شود تا تنش‌هایتان را، حتی به طور موقتی، فراموش کنید. موسیقی هم‌چنین می‌تواند سبب شود تا احساسات تخلیه نشده شما برانگیخته شده و پس از تخلیه شدن آن‌ها از سرگشتگی و بیقراری شما به دنبال روبه‌رو شدن با تنش‌های جدید یا قدیمی جلوگیری کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه گوش دادن به موسیقی می‌تواند اثر شگفت‌انگیز آرامبخش یا فرح‌زا بر روی روان و بدن ما داشته باشد، ابراز کرد: موسیقی مناسب می‌تواند ضربان قلب را پایین بیاورد، فشارخون را کاهش دهد و میزان آزاد شدن هورمون‌های تنش‌زا را در بدن بکاهد.

وی تاکید کرد: موسیقی درمانی می‌تواند شامل گوش دادن به موسیقی، نواختن یک ساز، آواز خواندن و یا نوشتن نت یک ملودی باشد که همه اینها می‌تواند به بهبود عملکرد فیزیکی، روانی، شناختی و اجتماعی ما کمک می کند.

پروفسور گرجی با بیان اینکه نوع موسیقی مورد استفاده می‌تواند بر اساس احساسی که پس از یک واقعه تنش‌زا یا یک حمله اضطرابی به ما دست می‌دهد، متفاوت باشد، اظهار کرد: گاهی نیاز به یک موسیقی آرامبخش داریم، تا اعصاب‌مان را تسکین دهد و بدنمان را از انقباض خارج کند و زمانی نیاز به یک موسیقی فرحبخش داریم تا به زندگی امیدوارتر شویم، افق‌های زیباتری را روبروی خود ببینیم و اعتماد به نفس‌مان را بالا ببریم.

وی با اشاره به اینکه نوع موسیقی چه آرامبخش و چه فرح‌انگیز برای هرکسی متفاوت است، گفت: این موسیقی می‌تواند از صدای چهچهه پرندگان و یا جاری بودن آب تا یک سمفونی متفاوت باشد؛شما بایستی خود نوع موسیقی‌تان را از بین هزاران قطعه موجود انتخاب کنید و بر اساس احساسات و شرایط روحی‌تان تصمیم بگیرید که به چه موسیقی‌ای گوش فرا دهید.

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای استفاده از این حوزه وجود دارد، گفت: می‌توان در طول روز همیشه دستگاهی را همراه خود داشته باشیم و با استفاده از گوشی به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهیم، الزام نیست زمان گوش دادن به موسیقی خیلی طولانی باشد، شما می‌توانید وقتی در یک ترافیک سنگین گیر افتاده‌اید یا مجبورید برای یک ملاقات وقت زیادی را منتظر بمانید، یا در طول ناهار خوردن چند دقیقه‌ای با گوش دادن به یک قطعه موزیک ملایم به آرام‌سازی خود بپردازید.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات می‌توانید در حالی که به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش می‌دهید، کاغذی را برداشته و احساسی را که آن موسیقی به شما می‌دهد را در قالب چند جمله یا یک نقاشی بر روی کاغذ بیاورید، گفت: اگر موسیقی مورد علاقه‌تان بدون کلام است، سعی کنید شعری را بسرائید که با ملودی آن هماهنگ باشد؛ اگر موسـیقی مورد علاقه‌تان دارای کلام می‌باشد، متن آن را بنویسید و آن را تفسیر کنید.

وی تاکید کرد: در حین گوش دادن به موسیقی چشمان‌تان را ببندید و خود را در جایی که دوست دارید، جایی که به شما آرامش و شادی می‌دهد تصور کنید یا اینکه تصاویر و عکس‌های مورد علاقه‌تان را دم دست داشته باشید و حین گوش دادن به موسیقی آنها را نگاه کنید.

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با گوش دادن به موسیقی مناسب قبل از خواب، می‌توان خواب آرام‌تر و با کیفیت بهتری داشت و صبح با احساس بهتر و انرژی بیشتر به زندگی روزمره وارد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha