هشدار دامپزشکی استان کرمان به مرغداری ها در پی افت دما

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمان با توجه به شروع فصل سرد و افت دما در استان به مرغداران درباره رعایت تمام نکات لازم به منظور جلوگیری از بیماری های تنفسی طیور و آنفلوانزای پرندگان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمد مهدی یزدانپناه گفت: استرس سرمایی، طیور را در معرض عوامل ویروسی و باکتریایی بیماری زای تنفسی قرار می‌ دهد که باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه کاهش دما احتمال شیوع بیماری‌ های ویروسی طیور از جمله بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را به شدت افزایش می‌ دهد، افزود: با توجه به ماندگاری بیشتر این ویروس‌ ها در هوای سرد، احتمال انتقال آنها از نقطه‌ ای به نقطه دیگر افزایش می‌ یابد؛ بنابراین رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای مرغداری بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامپزشکی استان کرمان به علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شامل افزایش تلفات، بی‌ حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله اشاره و اظهار کرد: مرغداران باید با مدیریت صحیح سیستم گرمایش سالن‌ های مرغداری و تأمین رطوبت نسبی سالن‌ ها و تهویه کافی، شرایط به وجود آمدن استرس‌ حرارتی را از بین ببرند.

دکتر یزدانپناه با اعلام اینکه بهداشت تردد افراد، وسایل و نهاده‌ ها، شرط اصلی جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا می باشد، تصریح کرد: تغییرات آب و هوایی باعث افزایش احتمال بیماری‌ ها در طیور می‌ شود؛ بنابراین بیمه کردن طیور الزامی است، که این کار از ضرر و زیان اقتصادی جلوگیری می‌ کند.

وی خواستار رعایت دقیق موازین بهداشتی از سوی مرغداران شد و اعلام کرد: لازم است تا دارندگان و پرورش دهندگان انواع طیور دقت نمایند، تا دمای آب مصرفی طیور با دمای سالن یکی باشد و از ورود هوای مستقیم به سالن پرورش طیور جلوگیری گردد و در صورت استفاده از وسایل گرمازا به جز هیتر که باعث مصرف اکسیژن سالن پرورش می‌ گردند، قسمتی از سالن جهت خروج گازها تعبیه گردد.

رئیس اداره بهداشت و مدیدریت بیماریهای دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: واکسیناسیون طیور بر اساس دستورالعمل‌ های دامپزشکی ایمنی ماکیان پرورشی را در مقابل بیماری‌ ها افزایش و شدت عوارض سندروم‌ های تنفسی را کاهش می‌ دهد، همچنین با توجه به سردی هوا و افزایش مصرف دان، لازم است فرمول غذایی طوری تنظیم گردد که انرژی مورد نیاز برای تمامی گله طیور تامین گردد.

دکتر محمد مهدی یزدانپناه در این هشدار از مرغداران درخواست کرد: در صورت بروز بیماری‌ های تنفسی در گله‌ های طیور پرورشی، مراتب را بلافاصله به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ ها اطلاع دهند؛ چرا که با اطلاع رسانی به موقع می‌ توان از گسترش احتمالی بیماری‌ ها با یک اقدام سریع و به موقع جلوگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha