تهیه نسخه واحد مبارزه با سرمازدگی باغات پسته در استان کرمان

استاندار کرمان در هشتادمین جلسه شورای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور معاون نظارت بانک کشاورزی کشور برگزار شد، گفت: نسخه واحد مورد تایید جهاد کشاورزی جهت مقابله با سرمازدگی باغ‌ های پسته در استان کرمان باید با کمک اتاق بازرگانی و دانش‌ بنیان‌ ها تهیه و اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمدمهدی فداکار در هشتادمین شورای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع "پیگیری مسائل مربوط به سرمازدگی درختان پسته" اظهار داشت: برای جبران خسارت و غرامت‌ ناشی از سرمازدگی چندین نامه به نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور نوشته‌ ایم و از منظر همه ما کار تمام شده و تنها سازمان برنامه و بودجه باید کار را به نتیجه برساند.


وی ادامه داد: جهاد کشاورزی برآورد خسارت را انجام داده و به تایید ستاد بحران در وزارت کشور رسیده و الان کار در دست سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی است.


استاندار کرمان با بیان اینکه ۶ هزار میلیارد تومان در صندوق خسارت تامین مالی نشده است، گفت: این مسئله باید تعیین تکلیف شود.


فداکار خاطرنشان کرد: در هماهنگی با شرکت مس، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی برای بانک کشاورزی در کرمان، سیرجان، شهربابک، رفسنجان و انار به منظور پرداخت تسهیلات به باغداران انجام شده است.


وی تصریح کرد: ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی کشاورزی، ۱۰ برابر بودجه عمرانی استان کرمان است، که زندگی تعداد زیادی از خانواده‌ ها را تحت تاثیر قرار داده است.


استاندار کرمان با اشاره به تفاوت روش‌ های مقابله با سرمازدگی در بین باغداران ابراز داشت: نسخه واحد مورد تایید جهاد کشاورزی در مقابله با سرمازدگی برای باغ‌ های پسته با کمک اتاق بازرگانی و دانش‌ بنیان‌ ها تهیه شود و از طرق مختلف در اختیار کشاورزان جهت آموزش قرار گیرد.


فداکار با اشاره به اینکه در برخی از نقاط کشاورزی استان کرمان، ایستگاه هواشناسی نداریم، بیان کرد: قرار شده است تا ایستگاه‌ های هواشناسی در چند نقطه نصب شوند.


وی خاطرنشان کرد: با مصوبه شورای تامین استان مقرر شد، تا تعیین تکلیف امهال وام‌ ها، بانک‌ ها با کشاورزان مراعات کنند.

استاندار کرمان ابراز داشت: به بانک ها از طریق شورای تامین استان اعلام کرده ایم تا تعیین تکلیف امهال وام ها به کشاورزان فشار نیاورند و با آنها تماس نگیرند، زیرا کشاورزان ما افراد آبرومندی هستند که به علت سرمازدگی دچار مشکل شده اند.

محمدمهدی فداکار گفت: برای جبران خسارات سرمازدگی پنج بار فقط مکاتبه کردم و پیگیری های زیادی صورت گرفته و فقط باید سازمان برنامه و بودجه کشور آن را تامین مالی کند.

به اعتقاد وی، شرکت های دانش بنیان باید یک نسخه مستند و واحد در خصوص شیوه های مقابله با سرمازدگی تهیه کنند، تا از طریق آن به مردم آموزش داده شود و به مردم باید یک نسخه واحد در این زمینه داده شود.

طاهری بروجنی معاون نظارت بانک کشاورزی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه ما در کنار کشاورزان هستیم، متذکر شد: بانک کشاورزی ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در استان کرمان را شامل امهال وام کشاورزی کرده و تا نیمه دی ماه غرامت کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: ما در کنار کشاورزان هستیم و تا نیمه دی‌ماه غرامت کشاورزان پرداخت می‌ شود.

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: معاونت اقتصادی استانداری و اتاق بازرگانی هماهنگ کننده بین اجزا و نهادهای مرتبط با کشاورزی باشند و فقط نباید به پسته توجه کرد، بلکه به خسارات وارده به سایر محصولات کشاورزی که در چند سال گذشته دچار مشکل شده، توجه شود.

وی عنوان کرد: باید مشکلات بخش کشاورزی در حوزه کمیت و کیفیت ریشه ای حل شود و برای کارهای پژوهشی باید سرمایه اولیه وجود داشته باشد و مجلس شورای اسلامی در حد توان در این زمینه کمک می کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که باید روش های مقابله با سرمازدگی در یک باغ به وسعت زیاد در سردترین نقطه انجام تا اعتماد کشاورز جذب شود، تصریح کرد: یک حمایت اولیه نیاز است تا کشاورزان با اعتماد از راهکارهای علمی ارائه شده استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha