برگزاری اولین آزمون جامع پس کارورزی دانشجویان هوشبری جهرم

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم از برگزاری اولین آزمون جامع پس کارورزی ۱۸ دانشجوی هوشبری ورودی سال ۹۷ در مرکز مهارت های بالینی این دانشکده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر رسول اسلامی اکبر با اشاره به برگزاری آزمون پس کارورزی برای دانشجویان هوشبری و اتاق عمل در دانشکده پیراپزشکی گفت: آزمون پس کارورزی آسکی (OSCE) در راستای تضمین مهارت بالینی دانشجویان در ترم آخر فارغ التحصیلی برگزار می شود. به طور معمول بر اساس برنامه های آموزشی مصوب وزارتخانه، برگزاری این آزمون در یک محیط شبیه سازی شده برای دانشجویان پزشکی و پرستاری است. اما امسال دانشکده پیراپزشکی درصدد آن شد که برگزاری آزمون آسکی را برای اولین بار در دانشگاه و همین طور در کشور برای رشته های هوشبری، اتاق عمل و علوم آزمایشگاهی نیز برگزار کند.

وی افزود: در راستای آن کمیته مرکزی آزمون پس کارورزی و کارگروه های علمی و اجرایی توسط اساتید و اعضای هیات علمی تشکیل گردید. در جهت برگزاری مطلوب این آزمون، اساتید دانشکده ماه ها برای تدوین شیوه نامه آزمون، حیطه ها و سوالات آزمون، تعداد ایستگاه ها و چگونگی برگزاری آنها تلاش وافر داشتند و جلسات مختلف برگزار نمودند. همین طور برای آماده سازی دانشجویان با نحوه سوالات آزمون، کارگاه های متعدد آموزشی برگزار شد.

وی در تعریف آزمون آسکی(osce) گفت: آسکی "osce" مخفف، objective structured clinical examination یک نوع آزمون بالینی ساختارمند عینی است و در یک شرایط شبیه سازی شده برای توانمندسازی دانشجویان برگزار می شود. روز گذشته ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۱، آزمون آسکی در ۱۲ ایستگاه برای دانشجویان هوشبری شامل ایستگاه های مدیریت راه هوایی، چک مانیتور علایم حیاتی، سرم درمانی، پوزیشن، چک دی سی شوک، انجام عملیات احیای قلبی ریوی پایه (BLS)و محاسبه، شناخت داروهای اورژانسی و نحوه محاسبه مقادیر آنها، تزریقات، تفسیر EKG، محاسبه مایعات و خون، ساکشن و ایستگاه استراحت برگزار شده است.

به گفته وی همین طور این آزمون برای ۱۶ دانشجوی اتاق عمل و علوم آزمایشگاهی ورودی ۹۷ در تاریخ شنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۱ در ۱۲ ایستگاه شامل تکنیک جراحی فیکو، تکنیک جراحی لامینکتومی، مدیریت در اتاق عمل، اقدامات اورژانس، محاسبه دارویی، پروسیجر جایگذاری سوند فولی، پروسیجر وصل سرم، پروسیجر اکسیژناسیون، استفاده از دستگاه الکتروشوک، بخیه (سوچر)، پوشیدن گان و دستکش و ایستگاه استراحت برگزار می شود.

دکتر اسلامی اکبر افزود: دوره کارورزی برای دانشجویان هوشبری، اتاق عمل و علوم آزمایشگاهی از ترم هفت آغاز می شود و دانشجویان دوره های خود را در بیمارستان پشت سر می گذارند. قبولی در این آزمون پس کارورزی بسیار مهم بوده و سهمی از ارزشیابی نهایی دوره کارورزی دانشجویان را پوشش می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha