افزایش حق پرستاری معلولان در سازمان بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نگاه سازمان بهزیستی این است که بتوانیم خانواده‌ها را تقویت کنیم و خانواده یکی از اعضای خود را که دارای مشکل و معلولیت است نگهداری کند، گفت: دولت هم مصوب کرده است، حق پرستاری برای سازمان بهزیستی افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علی‌ محمد قادری در سفر به استان کرمان و در جلسه بررسی مشکلات و مسائل بهزیستی شهرستان رفسنجان، اظهار کرد: بهزیستی یک مجموعه گسترده‌ از وظایف و کارهایی است، که به عدد هر سالی که به عمر سازمان بهزیستی افزوده شده، موضوعات جدیدی مطرح و به عنوان وظایف کاری بهزیستی می‌ دانند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی، موضوع معلولان را پیگیری می‌ کند، افزود: اگر در خصوص نگهداری افراد دارای معلولیت به‌ ویژه افرادی که دچار مشکلات روانی مزمن هستند، نیاز به گسترش مراکز هست موضوع را به استان ارائه کنید و استان مطرح کند، ما ظرفیت‌ سنجی کرده و مجوز صادر می‌ کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه نگاه سازمان بهزیستی این است که بتوانیم خانواده‌ ها را تقویت کنیم و خانواده یکی از اعضای خود را که دارای مشکل و معلولیت است نگهداری کند، تصریح کرد: طی دو، سه هفته پیش دولت مصوب کرد؛ حق پرستاری برای سازمان بهزیستی افزایش یابد.

قادری ادامه داد: حق پرستاری ملاحظات و اولویت هایی دارد، که ابتدا به افراد ضایعه نخاعی و بسترگرا و بعد معلولیت های چندجانبه تعلق می‌ گیرد.

وی گفت: اخیرا هیئت دولت مصوب کرده که حق پرستاری برای افراد ضایعه نخاعی، بسترگرا و معلولیت چند جانبی تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. این هزینه به حساب این معلولی واریز می شود تا بتوانند بهره مند شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، به بحث مسکن معولان نیز اشاره و عنوان کرد: خانواده‌ های دارای دو معلول به بالا چنانچه زمینی مشخص شده باشد، چه در پهنه روستا و چه در پهنه شهر، سازمان بهزیستی در شهر ۲۰۰ میلیون تومان و در روستا ۱۵۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌ کند.

علی محمد قادری بیان کرد: در سازمان بهزیستی در رابطه با موضوع اعتیاد، بیش از یک سال است که در تلاش هستیم این قانون را جا بیندازیم، که وظیفه ماده ۱۶( معتادین متجاهر ) از این به بعد بر عهده بهزیستی نخواهد بود و بر عهده شهرداری است، شهرداری رفسنجان باید تکلیف خود را انجام دهد و این ماده را اجرا کند که با ارائه درخواست، بررسی ها انجام و مجوز را صادر می کنیم.

وی با اشاره به اینکه اداره کردن ماده ۱۶ باید توسط بخش خصوصی و شهرداری انجام شود، افزود: ما فقط مجوز مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ را صادر می کنیم و اجرا و اداره آن بر عهده شهرداری است و البته طبق قاعده باید برای ساماندهی کارتن خواب ها گرمخانه توسط شهرداری احداث شود، پس اینجا شهرداری به وظیفه خود باید عمل و گرمخانه ایجاد کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: اگر فرد متجاهر دستگیر شود و دستگاه قضا به تجاهر وی رسیدگی و اثبات کرد او را به ماده ۱۶ ارجاع می دهد و فرد در کمپ ها باید بستری شود، ولی اگر فرد چند بار دستگیر و پرتکراری تجاهر را دارد به ماده ۴۲ ارجاع داده می شود و شرایط اجباری برای فرد متجاهر ایجاد می شود تا کمتر به چرخه اعتیاد برگردند.

قادری، خاطرنشان کرد: در بحث معتادان متجاهر وظیفه بهزیستی صرفا صدور مجوز، نظارت و پایش است و اگر نیاز به یک مرکز ماده ۱۶ در شهرستان رفسنجان هست، با تأیید استان، در کمیته ماده ۱۶ کشوری تأییدیه صادر شود.

وی، ابراز کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر حتما باید پای کار باشد و مشارکت خیران هم به کمک سرانه ها بیاید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، تاکید کرد: اگر فردی معلول جسمی حرکتی هست که فاقد ویلچر است هیچ مشکلی وجود ندارد و ویلچر به اندازه کافی وجود دارد، در خصوص جهیزیه معلولان و کمک به ازدواج آسان هم بهزیستی اعلام حمایت می‌ کند.

علی محمدقادری گفت: با توجه به قانون حمایت از خانواده ها، باید زمینه ازدواج آسان را فراهم کنیم، لذا باید با کمک خیرین، دستگاه های دولتی و بخش خصوصی تأمین جهیزیه برای مددجویان بهزیستی صورت می گیرد.

وی افزود: ما آمادگی داریم برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی تا ۵۰ درصد هزینه تأمین جهیزیه را اعطا کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ابراز داشت: در خصوص اشتغال، موضوع تبصره ۱۶ و ۱۸ را داریم، که تبصره ۱۸ هنوز در دولت شروع نشده و تبصره ۱۶ هم مدتی‌ است شروع شده و پیشرفت فیزیکی تقریبا مناسبی دارد، که جهش آن معمولا از سه ماه پایانی سال است.

قادری در پایان از آلودگی ها شرکت ها سخن گفت و اذعان داشت: شرکت هایی که آلودگی و شیوه مزاحمت و دردمندی ها را ایجاد می کنند، شرعاً باید حق جوار را پرداخت کنند.

وی افزود: مسئولین باید رسما به این شرکت ها و دستگاه های ایجاد آلودگی مراجعه و آن ها را نسبت به پرداخت حق جوار مستلزم کنند؛ موج مراجعات مردمی به اداره ها و نهادهای کمیته امداد، دفتر نماینده مجلس، بهزیستی و غیره به خاطر مشکلاتی است که برای آن ها ایجاد شده اگر شرکت های مولد آلودگی پرداخت حق جوار را سرلوحه قرار دهند بسیاری از مشکلات جامعه حل می شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، بخاطرنشان کرد: سهم بهزیستی در این شرکت ها است، که از طریق پرداخت حق جوار می توانیم بهتر به ساماندهی مددجویان بپردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha