۸۰ پزشک متخصص برای خراسان جنوبی جذب شدند

بعد ۵ روز از دستور رئیس جمهور در خصوص پزشک متخصص در خراسان جنوبی،۸۰ نفر از متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی به منظور تکمیل کادر درمان و ارتقای خدمات تخصصی به بیماران در این استان جذب و مشغول به کار شدند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)خراسان جنوبی،مراسم توزیع پزشکان متخصص در استان روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسوولان در سالن همایش‌های دکتر فروزانفر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم گفت: ۸۰ نفر از متخصصان بومی و غیربومی در رشته‌های مختلف پزشکی امسال سهمیه اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خراسان جنوبی بوده که امید است با حضور این افراد کمبود متخصص نداشته باشیم.

علی‌اکبر اسماعیلی افزود: بعد از نیازسنجی بیمارستان‌ها و شهرستان‌های استان پیگیری‌هایی از سوی استاندار خراسان جنوبی برای تخصیص سهمیه پزشک متخصص در سطح وزارتخانه انجام شد و با توجه به پراکندگی جمعیت و نیاز استان امسال سهمیه مازاد سرانه جمعیت برای توزیع پزشک متخصص، تخصیص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه توزیع پزشکان متخصص بر مبنای نیازسنجی نظام سطح‌بندی خدمات بیمارستان‌ها انجام می‌شود گفت: این پزشکان در مرکز استان و شهرهای قاین، فردوس، طبس، سرایان، بشرویه، درمیان، سربیشه و نهبندان به‌طور عادلانه توزیع می‌شوند تا دسترسی بیماران به خدمات ارتقا یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: تخصیص سهمیه پزشکان متخصص در اغلب رشته‌ها متنوع است لذا در برخی رشته‌ها بیشتر و برخی رشته‌ها کمتر بوده اما تلاش می‌شود زمینه خدمات‌رسانی مطلوب فراهم شود.

وی با تاکید بر لزوم ماندگاری پزشکان متخصص در خراسان جنوبی افزود: امید است با همدلی و همکاری مردم، ساختار اداری و اجتماعی، متخصصان ماندگاری بیشتری داشته باشند و بتوانیم سالانه شاهد حضور بیشتر متخصصان در استان باشیم.

اسماعیلی گفت: در همه رشته‌های تخصصی به جز اورولوژی برای استان پزشک در نظر گرفته شده و امتیازدهی پزشکان براساس تاهل یا تجرد، داشتن فرزند، نمره برد تخصصی و به‌صورت نرم‌افزاری است که توزیع بر همان اساس انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از متخصصان از استان‌های غربی کشور اعزام شده‌اند و از خرمشهر، بوشهر، گیلان و مازندران هم متخصص غیربومی داریم که علیرغم اینکه بیش از ۱۵ سال صرف تحصیل رشته تخصصی کرده‌اند اما خدمت در مناطق محروم خراسان جنوبی را برگزیده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: زمان حضور هر پزشک براساس شهرستان محل خدمت، متفاوت خواهد بود به طوری که زمان خدمت پزشگان غیربومی در بیرجند ۲ سال، فردوس، قاین و طبس ۱۹ ماه، بشرویه ۱۶ ماه و زیرکوه ۱۵ ماه است.

وی افزود: ماندگاری پزشکان بعد از اتمام طرح به رضایت خودشان بستگی دارد و اغلب آنان چون غیربومی هستند، ماندگاری ندارند.

اسماعیلی گفت: ۲ بسته به ارزش ۹۰۰ هزار تومان از سوی خیران سلامت و تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی چهار درصد هم به این پزشکان اعطا می‌شود.

وی همچنین با اشاره به سابقه فرهنگی خراسان جنوبی افزود: این استان مهد پدران علم بوده و بسیاری از نیروهای تحصیلکرده کشور از این استان برخاسته‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امنیت حاکم بر خراسان جنوبی را یادآور شد و گفت: علیرغم مرز مشترک با افغانستان اما امنیت خوبی در همه شهرستان‌ها برقرار است.

وی اضافه کرد: پزشکانی که در بیمارستان‌های شهرستانی مشغول به کار می‌شوند از اعزام نامورد بیمار به مرکز استان پرهیز کنند زیرا این اقدام هزینه‌های سنگینی در زمینه نیروی انسانی و تجهیزات تحمیل می‌کند.

اسماعیلی گفت: این پزشکان کمترین حقوق را به نسبت تحصیلات و ریسک شغلی دارند، برخی از آنان با حکم حقوقی ۱۰ میلیون تومان در شهرستان‌های محروم مانند نهبندان مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه پرداخت کارانه در خراسان جنوبی نسبت به سایر نقاط کشور وضعیت بهتری دارد اظهار داشت: کارانه خرداد ماه پرداخت شده و نسبت به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه چهارم یا پنجم در پرداخت کارانه را داریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه پاسخگویی به مردم تکلیف قانونی پزشکان است افزود: انتظار است پزشک مستقر در بیمارستان فارغ از مباحث مالی، پاسخگوی نیازهای درمانی مراجعه‌کنندگان باشد.

وی گفت: توصیه ما به پزشکان اعزامی، ایجاد مطب است به‌خصوص مناطق محروم از جمله شهرهایی همچون نهبندان و درمیان از همین فردا مجوز ایجاد مطب صادر می‌شود هرچند با تاسیس مطب پزشک ممکن است درآمد بیمارستان‌ها کم شود اما اولویت ما ماندگاری پزشک متخصص در استان است.

اسماعیلی بر لزوم هماهنگی بخش‌های مختلف استان به منظور اعطای مشوق‌های لازم برای ماندگاری بیشتر پزشکان در مناطق محروم تاکید کرد.

تعداد بیمارستان‌های این استان پهناور در حال حاضر به ۱۴ بیمارستان رسیده و پروژه‌های نیمه‌تمام در این بخش وجود دارد که تکمیل و بهره‌برداری از آنها بی‌نیازی مردم از مراجعه به شهرها و استان‌های همجوار را به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهور که در اولین سفر از دور دوم سفرهای استانی دولت اواخر هفته گذشته به خراسان جنوبی آمد، روز جمعه ۲۵ آذر ماه در جمع مردم نهبندان گفت: اختصاص سهیمه پزشک برای نهبندان و کمبود پزشک از دیگر مواردی بود که مطرح شد، سهمیه‌ای از پزشکان متخصص برای نهبندان با سرعت برقرار شود تا ساکنان در نهبندان و مناطق اطراف احساس کمبود از نظر دسترسی پزشک به هیچ عنوان نداشته باشند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، افزود: در آینده نزدیک هم کاری کنید پزشکان این منطقه فعالیت داشته باشند و دختران و پسرانی آماده تحصیل در رشته پزشکی هستند.

وی با تاکید بر اینکه بومی‌گزینی یکی از اصول ماست تصریح کرد: شرایطی فراهم شود تا فرزندان ما در منطقه خودشان جذب شوند و در منطقه خودشان فعالیت کنند، یعنی زمینه‌ای ایجاد شود که پزشک نهبندانی در نهبندان باشد.

رئیس جمهور گفت: جوانی که آموزش می‌بیند بتواند در همین منطقه و سایر نقاط استان فعالیت کند و این یک اصل است که پزشک از خود مناطق باشد تا شاهد مهاجرت و رفتن به استان‌های دیگر نباشیم و این منطقه همواره بتواند از نعمت درمان به موقع بهره‌مند باشد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و یک دانشگاه علوم پزشکی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha