درمان قطعی ۸۰ بیماری خونی با سلول‌های بنیادی

مسئول پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی‌خون‌ساز،درمان قطعی۸۰نوع بیماری مختلف خونی راازجمله کاربردهای سلول‌های بنیادی‌خون‌ساز عنوان کردوافزود:اگر سلول‌های بنیادی فردی دچار مشکل‌باشد باپیوند سلول‌های بنیادی می‌تواند ازبروز بیماری‌خونی‌جلوگیری‌کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر رضا گلستانی گفت: کار سلول‌های بنیادی خون ساز، تشکیل سلول‌های خونی مانند گلبول‌های قرمز برای انتقال اکسیژن در بدن، تولید گلبول سفید برای دفاع از ایمنی بدن و تولید پلاکت برای جلوگیری از خونریزی است.

وی درمان قطعی ۸۰ نوع بیماری مختلف خونی را از جمله کاربردهای سلول‌های بنیادی خون ساز عنوان کرد و افزود: اگر سلول‌های بنیادی فردی دچار مشکل باشد و یا گلبول‌های سفید و قرمز و پلاکت‌های بدنش ناقص باشد با پیوند سلول‌های بنیادی می‌تواند از بروز بیماری‌های خونی جلوگیری کند.

مسئول مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون ساز در سازمان انتقال خون ایران اظهارکرد: ما سالانه ۲ هزار بیمار نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در کشور داریم که حدود ۱۳۰۰ پیوند در سال انجام می‌شود و از این موارد هم معمولاً ۶۰ درصد از پیوند سلول‌های خونی خود فرد است، ۲۰ درصد از خویشاوندان و ۲۰ درصد دیگر هم که کسی را پیدا نمی‌کنند باید از غیر خویشاوند، سلول بگیرند.

گلستانی افزود: ما با داوطلبان خون در سازمان انتقال خون صحبت می‌کنیم و اگر تمایل داشتند می‌توانند به افرادی که باید از غیر خویشاوند سلول‌های بنیادی دریافت کنند، سلول‌های بنیادی خون خود را اهدا کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ مرکز اهدای خون در کشور وجود دارد گفت: تمام قومیت‌های کشور به این مراکز دسترسی دارند و یک اعتماد مردمی خوبی به این مراکز وجود دارد.

مسئول مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون ساز در سازمان انتقال خون ایران تخصیص بودجه ملی و مناسب به این مراکز را ضروری دانست و افزود: در حال حاضر همه امکانات برای جذب اهدا کنندگان مهیاست و مشکلی در جذب نداریم اما اگر بودجه به ما برسد نیازهای بیشتری را پوشش خواهیم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha