رشد ۱۰۸ درصدی فروش خدمات نانویی در سال ۱۴۰۰/وضعیت رشد فروش ۴ ساله محصولات ایرانی

بر اساس آخرین آمارها، ۱۴۱۹۵ میلیون دلار (حدود ۷ درصد) از مجموع بازار فروش محصولات نانو ساخت ایران در سال ۱۴۰۰ مربوط به صادرات این محصولات به کشورهای دیگر و ۱۸۹ هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال آن مربوط به فروش در بازار داخلی بوده است.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)طبق تعریف بازار فناوری نانو که در استاندارد بین‌المللی ایزو به شماره 2015:18110 TS/ISO به تصویب رسیده است؛ بازار فناوری نانو شامل سه بخش «بازار کالاهای نانو»، «بازار تجهیزات نانو» و «بازار خدمات فناوری نانو» می‌شود.

متوسط رشد سالانه بازار فناوری نانوی ایران از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۲ درصد بوده است که به معنای دو برابر شدن حجم فروش سالانه است. بیشترین رشد بازار فناوری نانو مربوط به سال ۱۳۹۹ با ۱۶۰ درصد می‌شود.

محاسبه رشد بازار نانو سال ۱۴۰۱ در دستور کار ستاد نانو قرار دارد، ولی داده‌های مربوط به سال ۱۴۰۰، حکایت از رشد ۷۵ درصدی این بازار دارد. روند رشد سالیانه بازار فروش محصولات فناوری نانو ساخت داخل در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به این شرح است:

از سال ۱۳۹۶ با افزایش نرخ دلار و تورم سالانه،‌ درصد رشد تورم، بازار نانو ایران زیاد نبوده، ولی در سال ۱۳۹۹ این بازار رشد داشته که به دلیل رشد و توسعه داخلی و برخی از حوزه‌ها از جمله نانو کاتالیست بوده است.

متوسط چهار ساله رشد فروش محصولات فناوری نانو ایران در نمودار زیر نشان داده شده است:

۱۴۱۹۵ میلیون دلار (حدود ۷ درصد) از مجموع بازار فروش محصولات نانو ساخت ایران در سال ۱۴۰۰ مربوط به صادرات این محصولات به کشورهای دیگر و ۱۸۹ هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال آن مربوط به فروش در بازار داخلی بوده است.

سهم صادرات و فروش داخل در کنار حجم کل بازار فروش محصولات نانو ساخت ایران در نمودار ذیل نمایش داده شده است:

کل فروش محصولات نانو ساخت ایران به تفکیک صادرات و فروش داخل (میلیارد ریال)

فروش تجهیزات فناوری نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۹ درصد رشد داشته است. «دستگاه پوشش‌دهی قوس کاتدی»، «دستگاه حباب‌ساز نانویی-نانو کویتاسیون»، «سیستم خشک کن انجمادی»، «دستگاه الکتروریسی صنعتی» و «میکروسکوپ رامان» ۵ دستگاه با بیشترین فروش در سال ۱۴۰۰ هستند.

روند فروش تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی فناوری نانو ایران به این شرح است:

همچنین رشد خدمات فناوری نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۸ درصد بود که نسبت به حوزه‌های دیگر یعنی کالا و تجهیزات پیشرفته است. پرفروش‌ترین خدمات نانو در سال ۱۴۰۰ شامل این موارد می‌شود:

* خدمات لایه‌نشانی تزئینی
* خدمات آنالیز و شناسایی نانو مواد
* خدمات لایه‌نشانی سخت
* خدمات تجاری‌سازی محصولات فناوری نانو
* خدمات مالکیت فکری و ثبت پتنت

سهم ۳ مورد اول حدود ۹۷ درصد از کل بازار خدمات فناوری نانو است. مقدار این بازار در نمودار زیر ارائه شده است:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha