درمان خانگی استرس؛ لیستی از آرامش دهنده‌های طبیعی بدون دارو

درمان خانگی استرس و تپش قلب یا حتی کنترل ترس و نگرانی ممکن است به نظر دشوار برسد. با این حال برخی از افکار و احساسات اضطراب‌آور به عنوان بخشی عادی از زندگی پرفراز و نشیب ممکن است به صورت گهگاه اتفاق بیافتند. اما برای برخی از افراد میزان این استرس و اضطراب از حالت طبیعی خارج شده و کنترل شرایط را برهم می‌زند.

مسلما استرس، احساسی است که به آرامی درون ما خزیده یا به یکباره ضربه می‌زند. اما حتی شادترین و باثبات‌ترین افراد از نظر عاطفی؛ احساس استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند. بنابراین اگر به دنبال درمان فوری استرس خود هستید، با ما همراه باشید.

چرا دچار استرس و اضطراب می‌شویم؟

در ابتدا بهتر است بدانید که استرس و اضطراب ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، اما شرایط یکسانی نیستند. اضطراب نوعی پاسخ بدن به استرس است چه نوع حاد چه مزمن. دارو درمانی اغلب برای مدیریت استرس و اضطراب استفاده می‌شود و بدون شک می‌تواند یک روش موثر و ارزشمند باشد.

اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که رویکردهای رایج به یک اندازه برای همه موثر نیستند. از طرفی این امکان وجود دارد که این روش‌ها برای کمک به مقابله با اضطراب شدید در دراز مدت کافی نباشند. البته در صورتی که به درمان‌های طبیعی ایمن و موثر برای استرس و اضطراب علاقه‌مند باشید، می‌توانید آنها را در سبک زندگی خود بگنجانید.

برای درمان استرس چه قرصی بخوریم؟

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که درمان دارویی خاص و قطعی برای مدیریت استرس وجود ندارد. اما برخی از داروها قادرند به کاهش یا مدیریت برخی از علائم و نشانه‌های استرس کمک کنند.

به عنوان مثال، پزشک ممکن است هر یک از موارد زیر را به شما تجویز کند:

  • در صورت وجود مشکل خواب، قرص‌های خواب‌آور یا آرام‌بخش‌های جزئی
  • در صورتی که در کنار استرس، افسردگی یا اضطراب را تجربه می‌کنید، داروهای ضد افسردگی
  • به منظور درمان هرگونه علائم فیزیکی استرس، مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا فشار خون بالا، دارو درمانی یا درمان خانگی استرس معده

راهکارهای طبیعی درمان استرس در خانه

از مکمل‌های گیاهی گرفته تا تکنیک‌های تمرکز حواس هر یک به اندازه‌ای در برطرف کردن این شرایط موثر خواهند بود. اما باید میزان شدت علائم و نوع گزینه‌های مصرفی شما مورد بررسی بیشتری قرار بگیرند.

برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟

درمان خانگی استرس؛ لیستی از آرامش دهنده‌های طبیعی بدون دارو

گزینه‌های گیاهی مورد استفاده برای کاهش استرس می‌توانند به طرق مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. اما شاید مرسوم‌ترین و یا ساده‌ترین روش برای استفاده از آنها، گزینه دمنوش باشد.

۱. دمنوش بابونه؛ موثرترین داروی گیاهی برای استرس و بیخوابی

براساس مطالعات انجام شده ترکیبات بابونه می‌توانند به کاهش علائم اضطراب کمک کنند. این مطالعات همچنین حاکی از این واقعیت بودند که مصرف کنندگان این دمنوش هیچ‌گونه عارضه جانبی خاصی را تجربه نکردند. یکی از شایع‌ترین عوارضی که ممکن است به دنبال مصرف داروهای ضد اضطراب مشاهده شود، افزایش وزن است.

۲. گل ساعتی؛ راه حلی سریع برای از بین بردن استرس

گل ساعتی گیاهی است که می‌توان آن را به صورت دمنوش برای استرس و تپش قلب یا به صورت قرص مصرف کرد. برخی تحقیقات حاکی از این است که امکان افزایش سطح یک ماده شیمیایی آرامش دهنده مغزی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) وجود دارد. این ماده قادر به کاهش اضطراب و بی خوابی است.

حتما قبل از امتحان کردن خودسرانه گل ساعتی به منظور اطمینان از بی خطر بودن آن، با پزشک مشورت کنید. بیش از دز توصیه شده گل ساعتی مصرف نکنید و اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید از مصرف آن اجتناب کنید. گل ساعتی می‌تواند باعث خواب آلودگی، سرگیجه و گیجی شود، بنابراین آن را همزمان با داروهای آرام بخش دیگر مصرف نکنید.

۳. اسطوخودوس؛ گیاهی معجزه آسا برای آرامش روان

روغن اسطوخدوس از گذشته به عنوان یک گزینه درمان خانگی استرس شناخته شده است. تحقیقات نیز تائیدکننده میزان اثر بخشی این گیاه بوده است. برای این که از تاثیرات این گیاه استفاده کنید می‌توانید چند قطره از اسانس آن را در داخل وان حمام خود ریخته یا بعد از اضافه کردن به یک فنجان آب جوش، آن را استنشاق کنید.

برای درمان استرس چه بخوریم؟

انتخاب مواد غذایی مناسب برای درمان استرس در صدر محبوب‌ترین روش‌های درمان خانگی استرس قرار دارد. به همین جهت چند ماده غذایی که در مسیر می‌تواند به شما کمک کند را معرفی می‌‎کنیم.

۴. ویتامین‌های کاهش دهنده استرس

برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین ث دارای خواص ضد استرس هستند. شما به سادگی می‌توانید مرکبات بیشتری مانند پرتقال، لیمو یا گریپ فروت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین C در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داشتن سطوح پایین ویتامین B12 برای افراد مضطرب چندان دور از انتظار نیست. بنابراین، اعتقاد بر این است که مکمل ویتامین B12 می‌تواند به کاهش یا پیشگیری از بروز علائم اضطراب کمک کنند. بنابراین سبزیجات سبز برگ، لبنیات و حبوباتی مانند لوبیا همگی منابع خوبی از ویتامین B هستند.

۵. چربی‌های مفید در برطرف کردن اضطراب

شواهد موجود حاکی از این مسئله هستند که اسیدهای چرب امگا۳ یکی از درمان‌های طبیعی برای اضطراب هستند. برخی از عالی‌ترین منابع دریافتی برای این اسیدهای چرب شامل انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و سالمون یا مواد غذایی مانند گردو و دانه کتان می‌شوند.

۶. پروتئین‌های موثر در از بین بردن استرس

ال-لیزین یک اسید آمینه و از جمله واحدهای سازنده ناقلین مغزی است. این ناقلین به عنوان پیامرسان‌های شیمیایی در مغز شناخته شده و تحقیقات نیز اثربخشی آن را در کاهش علائم اضطراب نشان داده‌اند. برخی از مواد غذایی دارای این اسید آمینه مفید برای بهبود استرس شامل غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت قرمز، ماهی و پنیر می‌شوند.

ال-تیانین اسید آمینه دیگری است که در چای سبز به وفور یافت شده و در برطرف کردن شرایط اضطرابی موثر است. طبق تحقیقات مصرف ۴۰۰-۲۰۰ میلی گرم مکمل ال-تیانین در روز، سطح اضطراب را در افراد قرار گرفته در موقعیت‌های استرس‌زا، به شدت کاهش می‌دهد. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مصرف یک ماهه مکمل ال-تیانین به عنوان یک داروی طبیعی قوی برای اضطراب در افراد سالم به شمار می‌رود.

۷. شکلات تلخ، داروی خوش خلقی

شکلات ممکن است بتواند استرس را کاهش داده و خلق و خو را بهبود ببخشد. کارشناسان اگرچه از علت دقیق آن اطلاع چندانی ندارند، اما علت وجود چنین خاصیتی را به وجود مقادیر بالای تریپتوفان نسبت داده‌اند. تریپتوفان ماده‌ای است که بدن از آن برای تولید هورمون‌های شادی آور مانند سروتونین استفاده می‌کند. به خاطر داشته باشید که بهتر است شکلات با مقادیر ۷۰ درصد کاکائو را بدین منظور انتخاب کنید. ولی همچنان از مصرف حدود یک تا سه گرم در روز تجاوز نکنید چراکه شکلات تلخ همچنان حاوی چربی و شکر زیادی است.

۸. موز؛ ماده‌ای نشاط آور برای درمان خانگی استرس

موز حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 است که می‌تواند علاوه بر کاهش استرس، خستگی را نیز از بین ببرد. موز همچنین یک منبع فوق‌العاده برای هورمون دوپامین بوده که با ایجاد احساس خوب همراه است. توجه به این نکته خالی از لطف نیست که سطح دوپامین بدن در مواقع استرس بار کاهش می‌یابد. بنابراین سعی کنید یک موز بخورید تا به تعادل خلق و خوی شما در مواقع استرس‌زا کمک کند.

درمان خانگی استرس؛ با غذاها و داروهای گیاهی

اضطراب درمان نشده می‌تواند تشدید شده و باعث ایجاد استرس بیشتر در زندگی فرد شود. از طرفی این احتمال وجود دارد که فرد نیازمند دریافت ترکیبی از درمان‌ها برای پیدا کردن یک راه حل موثر باشد. البته پزشک می‌تواند به فرد در تعیین بهترین راه حل کمک کند.

سوالات متداول؛ درمان خانگی استرس و اضطراب

آیا دارویی طبیعی برای درمان استرس وجود دارد؟

بله. هورمون ملاتونین که به صورت طبیعی در بدن نیز وجود دارد می‌تواند به عنوان درمان دارویی استاندارد برای اضطراب قبل از عمل مورد استفاده قرار گیرد.

آیا می‌توان با نوشیدنی ها به آرامش رسید؟

بله. برخی از نوشیدنی های گرم و سرد قادرند در برطرف کردن اضطراب کمک کنند.

آیا استرس نیاز به درمان فوری دارد؟

بله. استرس مزمن به طرق مختلف مانند از بین بردن سلول‌های مغزی یا حتی کاهش اندازه مغزی، عملکرد مغز را مختل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha