ماینوکسیدیل و آنچه خوب است درباره آن بدانید

احتمالاً اسم ماینوکسیدیل را شنیده‌اید. این محصول موضعی به‌صورت محلول یا فوم برای درمان ریزش مو در داروخانه‌ها به‌صورت بدون نسخه در دسترس است. این دارو همچنین می‌تواند به زنان دارای موهای نازک کمک کند.

ماینوکسیدیل، چه به صورت محلول یا فوم، برای کمک به رشد مو در طاسی در مردان و زنان و در دوزهای پایین‌تر برای درمان نازک شدن موها در خانم‌ها استفاده می‌شود؛ اما این دارو تنها زمانی که پیاز موها سالم باشند و آسیبی ندیده باشند، کاربرد دارند؛ یعنی مثلا نمی‌توان از آن برای برگرداندن موهای محل زخم یا سوختگی‌ها استفاده کرد.

چیزی که شاید ندانید این است که ماینوکسیدیل می‌تواند دارویی برای درمان فشارخون نیز باشد. ماینوکسیدیل به‌صورت قرص دارویی برای گشاد کردن رگ‌هاست و باعث می‌شود گردش و جریان خون در سراسر بدن افزایش پیدا کند. ماینوکسیدیل خوراکی فقط با تجویز پزشک فروخته می‌شود.
درمورد خیلی از افراد، ماینوکسیدیل کمک می‌کند با رویش مجدد موها، اعتمادبه‌نفس ازدست‌رفته برگردد یا در موارد مصرف خوراکی، سطح فشارخون کنترل شود؛ اما این دارو عوارضی دارد.


عوارض جانبی مصرف ماینوکسیدیل

درصورتی‌که هر یک از عوارض جانبی زیر را دارید باید به پزشکتان اطلاع بدهید:

اگر مصرف ماینوکسیدیل را متوقف کنید، موهایی که درآمده‌اند معمولاً در عرض سه ماه خواهند ریخت. اگر بعد از چهار ماه مصرف ماینوکسیدیل هیچ نتیجه‌ای نگرفتید، مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشکتان اطلاع دهید

. تپش قلب یا درد در قفسه سینه
. سرگیجه یا از حال رفتن
. راش‌های پوستی، تاول یا خارش
. افزایش وزن ناگهانی
. تورم دست‌ها یا پاها

عوارض جانبی ماینوکسیدیل که معمولاً نیازی به اقدام پزشکی ندارند؛ اما اگر ادامه‌دار شدند باید به اطلاع پزشک برسانید عبارت‌اند از:
. سردرد
. قرمزی، تحریک و خارش در موضع مورد مصرف دارو
. رشد موی غیرمعمول روی صورت، دست‌ها و کمر


آیا امکان تداخل دارویی وجود دارد؟

انتظار نداریم ماینوکسیدیل با دارویی تداخل پیدا کند. اما بدون مشورت با پزشک از هیچ داروی دیگری روی پوست سرتان هم‌زمان با ماینوکسیدیل استفاده نکنید.


هنگام استفاده از ماینوکسیدیل چه مواردی را باید رعایت کنید؟

ماینوکسیدیل باید به طور منظم مصرف شود. شاید دو تا چهار ماه طول بکشد تا متوجه بهبودهایی شوید. لازم است مصرف دارو را ادامه دهید تا موهایتان به رشد مجدد برسند.
اگر مصرف ماینوکسیدیل را متوقف کنید، موهایی که درآمده‌اند معمولاً در عرض سه ماه خواهند ریخت.
اگر بعد از چهار ماه مصرف ماینوکسیدیل هیچ نتیجه‌ای نگرفتید، مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشکتان اطلاع دهید.
از ماینوکسیدیل برای چشم‌ها، بینی، دهان یا دیگر قسمت‌های حساس بدن استفاده نکنید. اگر اتفاقاً دارو به این قسمت‌ها رسید، با آب سرد و فراوان ناحیه را خوب بشویید.
همیشه قبل و بعد از استفاده از دارو دست‌ها را خوب بشویید.
اگر در پوست سرتان، خراش، بریدگی، زخم یا آفتاب‌سوختگی وجود دارد از ماینوکسیدیل استفاده نکنید.
برخی از افراد ممکن است متوجه شوند بعد از استفاده از ماینوکسیدیل، بافت یا رنگ موهایشان تغییر کرده است.

ماینوکسیدیل و سیکل رویش مو

ماینوکسیدیل علاوه بر افزایش جریان خون در پوست سر، بر مراحل مختلف چرخه رشد مو نیز تاثیر می‌گذارد. فولیکول‌های مو دارای چهار فاز رویش هستند و همهٔ فولیکول‌ها هم‌زمان در یک فاز قرار نمی‌گیرند. گفته می‌شود ماینوکسیدیل بر دوفاز رویش مو اثر می‌گذارد:
. فاز آناژن
فاز آناژن، فاز رویش است. یعنی زمانی که مو از ریشه بیرون می‌زند. استفاده از ماینوکسیدیل می‌تواند طول مدت فاز آناژن را افزایش دهد.
. فاز تلوژن
فاز تلوژن موها، فاز استراحت است. یعنی زمانی که رویش مو تمام شده؛ اما هنوز آمادهٔ ریزش نیست. ماینوکسیدیل می‌تواند فاز تلوژن مو را از ۲۰ روز به ۱ تا ۲ روز کاهش دهد.

علت ریزش مو بعد از مصرف ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل می‌تواند موجب ریزش موها شود، خصوصاً وقتی برای اولین‌بار از آن استفاده می‌کنید. ازآنجایی‌که ماینوکسیدیل فاز استراحت موها را سرعت می‌دهد، گاهی موها سریع‌تر از نرمال می‌ریزند. اما ماینوکسیدیل همان‌طور که گفتیم فاز رویش موها را افزایش می‌دهد. یعنی باوجوداینکه در ابتدا ریزش مو زیاد می‌شود؛ اما رویش موی جدید به‌زودی جایگزین موهای ازدست‌رفته خواهد شد.
البته لزوماً همهٔ کسانی که از ماینوکسیدیل استفاده می‌کنند این ریزش موی زیاد را تجربه نمی‌کنند و در افراد متفاوت خواهد بود.

چگونه از عوارض جانبی ماینوکسیدیل خوراکی جلوگیری کنید؟

ماینوکسیدیل خوراکی معمولاً همراه با یک داروی ادرارآور و یک مهارکنندهٔ بتا تجویز می‌شود. تورم یکی از عوارض جانبی بالقوهٔ ماینوکسیدیل است؛ اما تجویز قرص ادرارآور می‌تواند جلوی احتباس مایعات در بدن را بگیرد. احتباس مایعات اضافی در بدن می‌تواند مضر بوده و در صورت عدم درمان منجر به نارسایی احتقانی قلب شود.
پزشک علاوه بر داروی ادرارآور، یک داروی مهارکنندهٔ بتا نیز تجویز می‌کند. زیرا ماینوکسیدیل می‌تواند ضربان قلب فرد را بالا ببرد و یک مهارکنندهٔ بتا می‌تواند با مهار آدرنالین، فشارخون را پایین بیاورد. اگر با مصرف ماینوکسیدیل دچار مشکل تنفسی یا درد در قفسه سینه شدید حتماً سریع‌تر با پزشکتان تماس بگیرید.

منبع:تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha