طراحی نرم افزار آموزشی بیماران سالمند مبتلا به سرطان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

محققان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی نرم افزار آموزشی "کموکیر" ویژه بیماران سالمند مبتلا به سرطان شدند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد اظهار کرد: نرم افزار آموزشی "کموکیر" ویژه بیماران سالمند مبتلا به سرطان طراحی شده است تا با آموزش های لازم از عوارض شیمی درمانی کاسته شود.

دکتر نجمه ولی زاده، با اشاره به اینکه با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری سرطان افزایش می یابد از همین رو در نرم افزار آموزشی "کموکیر" مراقبت های پرستاری پس از شیمی درمانی به عموم بیماران آموزش داده می شود، گفت: سالمندان اغلب به سرطان های دستگاه گوارش مبتلا می شوند از همین رو آموزش مدیریت عوارض کمک می کند که از مراجعات بعدی بیماران به بیمارستان جلوگیری شود.

این پژوهشگر برتر دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شایع ترین عارضه بعد از شیمی درمانی احساس تهوع و استفراغ در بیماران است که در این نرم افزار، اقدامات دارویی و غیر دارویی برای مرتفع شدن این عارضه به بیماران آموزش داده می شود، گفت: این نرم افزار در سامانه بازار قابل دریافت و در حال حاضر در دسترس بیماران بیمارستان امید قرار دارد.

دکتر ولی زاده با اشاره به اینکه نرم افزار دارو درمانی در سالمندی نیز در قالب پایان نامه دانشجویی طراحی شد؛ چرا که در دوران سالمندی به دلیل بیماری های مزمن پدیده چند دارویی وجود دارد، گفت: اکثر سالمندان یا از دُزهای دارویی خود را فراموش، یا از نحوه استفاده صحیح آن مطلع نیستند که این نرم افزار کمک می کند تا سالمندان به موقع و در دُز مناسب داروی خود را مصرف کنند.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد با بیان اینکه در این نرم افزار تمامی نکات دارویی سالمندان و راه های مصرف دارو آموزش داده می شود، تصریح کرد: در این نرم افزار با حضور یک پزشک فارماکولوژی عوارض تداخل دارویی نیز آموزش داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha