تشکیل استان های کرمان جنوبی و تهران شرق و غرب در دستور کار وزارت کشور

مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: تشکیل استان کرمان جنوبی و استان های تهران شرق و غرب بر اساس نظر رئیس جمهور در حال بررسی است و هنوز به نتیجه نرسیده است و در مرحله مطالعه در وزارت کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ زهرا احمدی ، با تشریح جزئیات لایحه جدید تقسیمات کشوری، گفت: هدف اصلی تقسیمات کشوری، مدیریت فضای سرزمینی کشور است و در این راستا قوانین متعددی همچون قانون سال ۱۲۸۶ و ۱۳۱۶ به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی هم در سال ۱۳۶۲ قانون جدید تقسیمات کشوری تصویب شده که این قانون مبنای کار است و براساس این قانون استان ها، بخش ها، شهرستان ها و دهستان ها تعیین شده است.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور اضافه کرد: در طول دهه های اخیر اصلاحیه هایی نسبت به قانون سال ۱۳۶۲ برای تسهیل تقسیمات کشوری اعمال شد که باعث افزایش درخواست ها در کل کشور نسبت به تقسیمات جدید شده است.

احمدی با بیان اینکه وزارت کشور با افزایش قابل ملاحظه درخواست تقسیمات مواجه است؛ یادآور شد: در بازه زمانی ابتدای ۱۴۰۰ تا آخر آذرماه ۱۴۰۱، تعداد ۲هزار و ۸۶۱ درخواست به وزارت کشور واصل شده است.

برای ایجاد هر استان جدید ۶ هزار پست سازمانی اختصاص می یابد

وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۶ تاکنون ۱۴۰ شهرستان، ۲۷۴ بخش، ۷۶۱ دهستان و ۳۵۳ شهر ایجاد شده است.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور اضافه کرد: در این راستا، همکاری ها خوبی با دانشگاه مشهد، دانشگاه تهران، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره پیش نویس قانون جدید تقسیمات کشوری صورت گرفت.

زهرا احمدی تصریح کرد: براساس بررسی های به عمل آمده برای ایجاد هر استان جدید ۶ هزار پست سازمانی اختصاص می یابد و حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش سازمان اداری و استخدامی با احتساب اینکه ۵۰ درصد پست ها وجود داشته باشد باز هم به ایجاد ۵هزار و ۳۹۷ پست جدید نیاز است.

عدالت و انسجام، هدف اصلی قانون جدید تقسیمات کشوری

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور بیان کرد: هدف اصلی قانون جدید تقسیمات کشوری، مدیریت و ساماندهی فضای سرزمینی واحدها و سطوح به منظور اعمال حاکمیت، تسهیل فرآیند اجرای سیاست ها و برنامه های توسعه آمایش سرزمین در راستای تمرکز زدایی و دستیابی به عدالت و همسویی دستگاه‌ها و نهادهای ملی و محلی با هدف انسجام و وفاق ملی است.

تشکیل استان های کرمان جنوبی و تهران شرق و غرب در دستور کار وزارت کشور

حذف دهستان از تقسیمات کشوری

احمدی خاطر نشان کرد: در قانون جدید دهستان حذف شده و مدیریت سرزمینی برای آن وجود ندارد و شهرک به عنوان شاخص جدید وارد شده است.

وی توضیح داد: شهرک فضایی است که در داخل سرزمین شهری قرار دارد که تاکنون در قانون تقسیمات کشوری تعریف نشده بود. از این پس، شهرک‌های مسکونی و صنعتی مورد توجه خواهد بود.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور، همچنین به شهرهای جدیدی چون پرند، پردیس، صدرا و فولاد شهر اشاره و اظهار کرد: هم اکنون ثقل جمعیتی است و در قانون جدید به آنها توجه شده است.

احمدی عنوان کرد: مهم ترین رویکرد در تقسیمات جدید کشوری، درجه بندی سطوح و واحدهای تقسیمات کشوری است. با این رویکرد، جلوی تقسیمات مستمر گرفته می شود و واحدها بعد از دستیابی به امتیارات لازم اقتصادی و فرهنگی در مهلت زمانی مشخص، امکان تقسیمات می‌ یابند.

توجه به تفویض اختیار به استان‌ ها جهت تمرکززدایی

وی با بیان اینکه واحدها در تقسیمات کشوری، روستا، شهرک و شهر است و در سطوح هم بخش، شهرستان و استان، تصریح کرد: تفویض اختیار به استان‌ها برای تمرکززدائی مطرح است و همه تلاش برای عدالت محوری در حوزه فضای سرزمینی است.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور تاکید کرد: روستا همچنان مبنا و زیست اصلی کشور محسوب می شود و از همین رو ابتدا باید توسعه در سطح مناطق بوجود آمده باشد.

احمدی، اذعان داشت: بر اساس لایحه جدید، جلوی درخواست‌ های غیرکارشناسی در ارتباط با تقسیمات گرفته می‌ شود و برنامه‌ ریزی‌ ها در سطح مناطق براساس آمایش سرزمین خواهد بود.


مرحله مطالعاتی تشکیل استان های شرقی و غربی تهران و کرمان جنوبی

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری درباره تشکیل استان‌ های جدید در کشور توضیح داد: مبنای کار، رویکرد دولت و شخص ریاست محترم جمهوری است و در این زمینه، مطالعات کارشناسی و بررسی برای تشکیل استان های کرمان جنوبی، تهران شرف و تهران غرب در حال انجام است.

وزارت کشور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha