تولید فناوریهای مرتبط با نانو داروها در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رئیس مرکز رشد پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به همت محققان عضو شرکت دانش بنیان، فناوریهای مرتبط با تهیه نانو داروها و نانو واکسن ها و انواع نانو حامل های محصولات آرایشی و بهداشتی در فازهای آزمایشگاهی و صنعتی در این پارک تولید می شود.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر علی موسوی شایق با بیان اینکه این اقدام مهم در " شرکت دانش بنیان ریز سامانه بهبود درمان" انجام شده است خاطر نشان کرد: این شرکت در بحران کووید و با هدف تلاش برای مدیریت بیماری ایجاد شد و در حال حاضر در حوزه نانو داروها و نانو واکسنها موفق ظاهر شده است به نحوی که در مراسم هفته پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی به عنوان شرکت دانش بنیان نوپای برتر استان مورد تقدیر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این شرکت از جمله شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که موفق به تولید دستگاه های نانو سنتز شده و در دانش میکروفلوئیدیک در کشور پیشتاز است.

دکتر موسوی شائق با اشاره به اینکه پروژه ساخت دستگا نانو سنتز در راستای خدمت به مدیریت بیماری کرونا ایجاد شد، ابراز کرد: در آن زمان مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری بر روی تولید واکسن های برپایه MRNA تاکید داشت و در این زمینه حمایت هایی از شرکت های دانش بنیان انجام می شد.

وی با بیان اینکه فعالیت شرکت در مسیر ساخت تجهیزات مورد نیاز برای تولید نانو واکسنها قرار گرفت، بیان کرد: در همین راستا شرکت دانش بنیان ریز سامانه بهبود درمان، موفق به تولید دستگاه نانوسنتز شد تا زمینه تولید نانو واکسن ها فراهم شود.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان ریز سامانه بهبود درمان بیان کرد: دستگاه های ساخته شده توسط این شرکت که در دو ظرفیت کم با نام INSIGHT و ظرفیت تولید بالا با نام INSPIRE ساخته شده اند، باعث عدم نیاز به استفاده از روش های کاهش سایز (روش تک مرحله ای)، تکرارپذیری بالا، قابلیت تولید نانو حامل ها در حجم بالا به طور پیوسته و قابلیت بالای کنترل اندازه ذرات، توزیع آنها و بازده بالای محصور سازی با حجم نمونه کم را فراهم میسازد. این دستگاه ها امکان تولید انواع نانو داروها و واکسن از جنس لیپید نظیر لیپوزوم و پلیمر، را فراهم میسازد.

وی گفت: تکنولوژی میکروفلوییدیک به کار رفته در محصولات این شرکت با استفاده از اختلاط بهینه و کنترل شده محلول های فرمولاسیون به داخل یک تراشه میکروفلوئیدیکی، تولید نانوذرات دارویی با بالاترین اثربخشی در مقیاس آزمایشگاهی را فراهم می کند؛ تراشه این دستگاه از جنس پلیمر بوده که با حلال های مختلفی سازگار می باشد.

وی عنوان کرد: همچنین شرکت ریز سامان بهبود درمان در مرکز رشد به عنوان شرکت پیش رشد برتر انتخاب شد که در جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم مورد تقدیر قرار گرفت .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha