منابع آبی مناسبی نداریم/ بالای ۴۰ درصد هدررفت آب در مناطق روستایی است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: باتوجه به طبق آمار در استان زنجان  ۳۹.۱ درصد کاهش بارندگی نسبت به‌ میانگین بلند مدت در استان داریم و اوضاع خوب نیست که نشان دهنده این است منابع آبی مناسبی نداریم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان ، علیرضا جز قاسمی صبح روز یکشنبه (۱۱دی ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت دهه بصیرت و مقاومت و سالروز تشکیل شرکت های آب و فاضلاب با بیان اینکه چند سالی است که با خشک سالی مواجه هستیم و این خشک سالی تداوم پیدا می‌کند اظهار کرد: طبق آخرین آمار در استان زنجان۳۹.۱ درصد تفاوت بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت بارندگی کمتر است .

وی با بیان اینکه در سال گذشته که سال خشکی بود استان باز در استان زنجان ۲.۲ درصد منفی هستیم افزود: یعنی ۳۱۰ میلیمتر بارشی که در یک سال باید اتفاق می‌افتاد نزدیک به ۱۷ درصد تا به امروز تأمین شده است و پاییز بسیار خشکی را داشتیم .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که زمستان نرمالی را داشته باشیم و کسری بازندگی ها را جبران نخواهد کرد بیان کرد: به همین دلیل استان زنجان جز استان هایی باشد که بیشترین میزان اختلاف بارش را به لحاظ کمبود بارش داشته که وضعیت بارش خوبی نداشته است .

جز قاسمی با اشاره به اینکه استان زنجان زنجان در بارش نسبت به میانگین بلند مدت عقب است خاطرنشان کرد: میانگین بارش کشوری ۲۹ درصد است و همین عدم بارش باعث خشک سالی در سطح استان شده است بطوری که در سال آبی یک ساله ای که از آن عبور کردیم که تقریبا مشابه سال قبل ۹۸.۷ درصد سطح شهرستان های استان دچار خشک سالی های مختلف شده بودند.

وی یا بیان اینکه در دوره یک ساله غیر از شهرستان ابهر بقیه شهرستان ها ۱۰۰درصد مساحت شان دچار خشک سالی است افزود: متوسط استان ۹۸.۷ درصد است که اگر در بحث خشک سالی ۱۰ ساله نیز بررسی صورت گیرد اوضاع بهتر نیست و ۹۷.۷ درصد استان دچار خشک سالی است و نشان می‌دهد وضعیت منابع آبی مناسبی نداریم.

این مسئول با بیان اینکه تأمین آب استان از منابع سد تهم و کینه ورس است که برای برای سه شهر زنجان ابهر و خرم‌دره تامین میشود خاطرنشان کرد: بقیه منابع آبی استان از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

جز قاسمی با اشاره به پروژه‌های مهم شرکت آب استان که در دستور کار دارد بیان کرد: بزرگترین پروژه جهادآب رسانی با ۵۷ روستای استان ، مجتمع های روستایی و تک روستایی بصورت ملی ، آب رسانی پروژه مسکن ملی، آبرسانی به شهر زنجان که به عنوان مهم ترین پروژه است در حال اجرا است.

وی با اشاره به خشکسالی و وضعیت نامناسب منابع آبی بخصوص سد تهم که در شرایط نامناسبی قرار دارد خاطرنشان کرد : در این خصوص پروژه اظطراری از اوایل سال جاری استارت خورد که شامل بخش های مختلفی از جمله حفر چاه اضطراری، اجرای خطوط جمع آوری چاه ،اجرای خط کمربندی شمال شرقی ، مخازن ذخیره جدید و ایستگاه پمپاژ جدید که مجموعا با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا است.

این مسئول با بیان اینکه برداشت آب از سد تهم از ابتدای سال جاری نزدیک به ۸۵۰ لیتر در ثانیه بود که به ۲۵۰ لیتر در ثانیه رسانده ایم بیان کرد : مجبوریم اندک منابع آبی باقی مانده سد را برای تابستان سال آینده حفظ کنیم .

جز قاسمی با اشاره به بزرگترین طرح شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص فاضلاب شهر زنجان خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته فاضلاب شهر زنجان از ۲۸ درصد به ۶۰ درصد افرایش یافته است و سطح شهر زنجان در حال حاضر ۶۰ درصد دارای فاضلاب است.

وی تصریح کرد: باتوجه به حساسیت های موجود در شهر نقاط مختلفی اولویت بندی شده است و مناطقی که مشکل دفع فاضلاب داشته انتحاب شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای فاضلاب شهر زنجان تعریف شده است بیان کرد : ۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا خواهد شد که تا به امروز ۲۵ کیلومتر اجرا شده است .

جز قاسمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت در خصوص هدررفت آب بیان کرد :در شهر های استان هدررفت آب زیر ۲۴ درصد است و در مناطق روستایی بالای ۴۰ درصد است که متوسط میانگین آب بدون درآمد در استان ۳۰ درصد که حدود ۱۲ درصد مربوط به فرسودگی و هدر رفت واقعی است.

گفتنی است شرکت آب و فاضلاب استان زنجان؛۴۰۰هزارمشترک دارد که ۱۰۰هزار مشترک روستایی و ۳۰۰ هزار مشترک شهری را شامل می شود.

انتهای پیام/نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha