اقتصاد تئاتر نیازمند توجه

جشنواره تئاتر فجر مناطق در مازندران در حالی به کار خود پایان داد که گروه‌های تئاتری از انسجام‌وهمدلی بین گروه‌ها و تعامل مازندران خرسند بودند. هرچند عقیده داشتند استفاده از ظرفیت استانها درمیزبانی توسعه تئاتر استانها موثر است اما انتظار داشتند وزارتخانه با ایجاد ردیف بودجه ای مناسب امکانات را در مراکز استانها افزایش دهد و در این راستا میزبانی مازندران را بسیار مطلوب توصیف کردند.

جشنواره تئاتر فجر مناطق در مازندران در حالی به کار خود پایان داد که گروه‌های تئاتری از انسجام‌وهمدلی بین گروه‌ها و تعامل مازندران خرسند بودند. هرچند عقیده داشتند استفاده از ظرفیت استانها درمیزبانی و توسعه تئاتر استانها موثر است اما انتظار داشتند وزارتخانه با ایجاد ردیف بودجه ای مناسب امکانات را در مراکز استانها افزایش دهد و در این راستا میزبانی مازندران را بسیار مطلوب توصیف کردند.


ارشاد استانها در بخش فضای تئاتر باید امکانات خود را افزایش دهند


سارا علیپور دستیار کارگردان نورمهتاب از البرز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) مازندران، درباره نحوه برگزاری مراسم اظهار کرد: میزبانی خوبی بود اما پلاژهای اسکان کمی دور بود هرچند به دلیل مجاورت دریا فضای مناسبی در اختیار بود.

دستیار کارگردان نمایش نورمهتاب گفت: ارشاد استانها در بخش فضای تئاتر باید امکانات خود را افزایش دهند و همچنین جایگاه تماشاگران از وسعت بیشتری برخوردار باشد و نور و امکانات صحنه ای را نیز افزایش دهند اما در مجموع زحمات انها قابل تقدیر است.

اقتصاد تئاتر نیازمند توجه

رامین مولایی رئیس انجمن نمایش استان البرز نیز در گفت‌وگو با طبنا اظهار کرد: افتخار داشتیم بعد از سالها تعطیلی تئاتر مهمان مازندران بودیم و مهمان نوازی دوستان در مازندران عالی بود.

وی گفت: کیفیت کارها به دلیل کرونا از وضع نسبی برخوردار بود و حضور و گرد هم امدن گروه های تئاتر از استانهای مختلف خون جدیدی در رگهای ما به جریان د ر آورد.
مرکز هنرهای نمایشی و عوامل فرهنگی خوبی در استان مازندران شاهد بودیم.

رئیس انجمن‌نمایش استان البرز درباره کیفیت کارهای ارایه شده گفت: اگر نقدی به کیفت آثار باشد به دلیل کرونا تعطیلی‌ها و اقتصاد تئاتر است و قطعا با تداوم جشنواره‌ها، تئاتر به جایگاه اصلی خود برخواهد گشت.

تعطیلی ها از علل کاهش تمرکز به تئاتر استانی

رضا پور زارعی مشاور رسانه ای دبیر جشنواره ای تئاتر فجر کوروش زارعی نیز در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد: جشنواره بعد از سالها از کرمانشاه اغاز و بوشهر و سپس به مازندران رسید.

وی گفت: کارها در حد متوسط است و تعطیلی ها موجب کاهش تمرکز به تئاتر استانی شده است.

مشاور رسانه ای دبیر جشنواره ای تئاتر فجر گفت: ارتباط خوبی بین گروه های استاها شکل گرفت و گروه‌های تیاتر باید تکنیک کارها را افزایش دهند و هم تراز با گروه های تهران که البته با امکانات خوب کار می‌کنند خود را برسانند.

افزایش فضای سالن تئاتر برای دیدن عموم

پور زارعی افزود: اجرای تئاتر در مراکز استانها بسیار خوب بوده اما به دلیل محدودیت سالن ها امکان دیدن تئاتر برای عموم‌میسر نبودو بجای فشردگی اجراها اگر مدت زمان جشنواره افزایش پیدا می کرد، مردم هم می‌توانستند حضور پیدا کنند و ورکشاپ تئاتر برگزار کرد و سطح علمی جشنواره افزایش پیدا می کرد و گروه های تیاترهای دیگر با دیدن تئاتر های خوب و اساتید مجرب تجربه اندوزی می‌کردند.

کرونا موجب افت شد/ کیفیت کارها در حد متوسط

رضا قاسم پور عطایی بازیگر نمایش نقطه صفر مرزی درگفت‌وگو با طبنا گفت: از خونگرمی مردم ساری بسبار سپاسگزاریم و مانند خانواده‌ی خود با ما برخورد کردند.

وی گفت: کیفیت کارها خوب بوده و اثرات فاخری به جشنواره آمده بود که کار را برای داوران سخت می‌کرد و کیفیت کلی کارها به طور نسبی خوب ارزیابی شده است.

امکانات استانها خوب است اما با حمایتها میتواند بهتر باشد

اداره کل ارشاد مازندران نیز در این راستا معتقد است، تمام تلاش برای میزبانی خوب انجام شد و عموما گروه‌ها رضایت داشتند و سعی شد که گروه‌ها با وجود مشغله و زمان کم از فضا و طبیعت مازندران نیز بهره مند شوند.

همچنین تلاش برای فضای اجرایی مناسب برای هنرمندان نیز انجام شد و قطعا امکانات مراکز استانها در مقایسه با مرکز کشور نیست اما تلاش می‌شود با حمایتها این امکانات نیز افزایش یابد.

مازندران حدود ۶۰ گروه نمایشی دارد.
شایان ذکر است؛ آئین اختتامیه این جشنواره با حضور بیش از ۲۰۰ هنرمند از ۹ استان کشور و با حضور ۱۸ گروه نمایشی در حالی برگزار شد که داوری این دوره از جشنواره را «حسن دولت آبادی»، «سیدمحمد مصطفی موتورچی»، «محمدرضا آزاد»، «احمد جولایی» و «حسینعلی شوندی» برعهده داشتند و ۴ گروه به جشنواره تئاتر فجر در کشور راه یافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha