انجام موفق عمل جراحی نادر ترمیم سرخرگ آئورت توراسیک در بیمارستان نمازی شیراز

فوق تخصص جراحی عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: عمل جراحی نادر ترمیم سرخرگ آئورت توراسیک یک جوان ۲۷ ساله در بیمارستان نمازی شیراز، با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «حامد قدوسی جوهری» با اعلام این خبر گفت: پارگی و آسیب به شریان آئورت به عنوان بزرگترین شریان حیاتی بدن، دومین علت مرگ و میر در اثر تصادفات جاده ای و سقوط از ارتفاع است.

او با بیان اینکه بیشتر این مصدومان دچار آسیب های شدید شده و وضعیت ناپایدار دارند، افزود: اغلب افرادی که دچار این مصدومیت می شوند، متاسفانه در صحنه حادثه جان خود را از دست می دهند و شانسی برای ادامه حیات ندارند.

این فوق تخصص جراحی عروق، تشخیص و اقدام درمانی به موقع را تنها راه نجات این بیماران دانست و اظهار کرد: در حال حاضر دو روش درمانی بسته یا داخل عروقی و روش جراحی باز برای این مصدومان وجود دارد که هر کدام از این روش ها بر اساس شرایط خاص هر مصدوم باید در زمان مناسب انجام شود.

دکتر قدوسی با اشاره به وجود تجربه و امکانات لازم برای انجام هر دو روش در بخش جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به تازگی عمل جراحی نادر ترمیم سرخرگ آئورت برای یک مرد جوان ۲۷ ساله ای که به دلیل تصادف دچار ضربه به سر، پارگی و کوفتگی ریه و البته پارگی و قطع کامل آئورت «توراسیک» یا همان سرخرگ اصلی بدن در قفسه سینه شده بود، با موفقیت در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد.

او با بیان اینکه ترمیم آئورت بیمار در قفسه سینه و با کمک پمپ قلبی-ریوی، به مدت پنج ساعت عمل سخت و پیچیده انجام شد، اضافه کرد: با تلاش های انجام شده مصدوم به لطف خداوند متعال و تلاش تیم پزشکی، دوباره سلامتی کامل خود را به دست آورد.

این فوق تخصص جراحی عروق گفت: نکته قابل تامل و ویژه در این مصدوم، قطع کامل آئورت همراه با خونریزی فعال به داخل قفسه سینه و علائم حیاتی ناپایدار بیمار بود که به همین دلیل و با هدف پایدار کردن وضعیت قلب و خونرسانی به مغز و دیگر اعضای حیاتی، قبل از شروع عمل و به صورت فوری بیمار از کشاله ران، روی دستگاه پمپ قلبی-ریوی قرار گرفت و سپس عمل سریع جراحی در قسمت قفسه سینه انجام شد.

دکتر قدوسی افزود: این حادثه تنها دو هفته بعد از ازدواج این جوان اتفاق افتاد و به لطف خداوند متعال مصدوم با سلامتی کامل به زندگی لبخندی دوباره زد.

اعضای تیم پزشکی این عمل شامل دکتر «حامد قدوسی جوهری» فوق تخصص جراحی عروق، دکتر «دهقان پیشه» فوق تخصص بیهوشی قلب، دستیاران فوق تخصصی جراحی عروق، دستیاران تخصصی جراحی عمومی، پرفیوژنیست ها، دستیاران بیهوشی، تکنسین های جراحی و بیهوشی اتاق عمل نمازی، دکتر «مسجدی» فوق تخصص مراقبت های ویژه و دستیاران فوق تخصصی مراقبت های ویژه، کارکنان و پرستاران بخش جراحی عروق و ICU جراحی عروق بیمارستان نمازی و همچنین گروه جراحی تروما و طب اورژانس بیمارستان شهید رجایی و گروه جراحی مغز و اعصاب و جراحی توراکس دانشگاه بوده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha