با بهینه سازی مصرف سوخت، می‌توان گاز را صادر کرد

سنگدوینی گفت: برای بهینه سازی مصرف سوخت باید درست برنامه ریزی و عمل کنیم که اگر این بهینه سازی صورت گیرد، ناترازی چندانی به وجود نمی‌آید و حتی می‌توان گاز را به سایر کشورها صادر کرد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،دکتر ساجد کاشفی مشاور و رئیس دفتر معاونت وزارت نفت در گفتگوی تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو در مورد تامین سوخت مازندران و خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به بهبودی وضعیت هوا، از روز گذشته تقویت فشار شهرهای سرشاخه در استان مازندران و استانهای خراسان جنوبی، شمالی و رضوی آغاز شده و پیش بینی می‌کنیم تا ظهر امروز گاز کلیه مشترکین که در بخشهایی از تربت جام قطع بوده، وصل شود.

وی با اشاره به نسبت مصرف صنایع، نیروگاه‌ها و خانگی در فصول مختلف سال بیان کرد: در دوره پیک سرما عمده مصرف در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده صورت می‌گیرد اما به طور کلی در طول سال بالغ بر ۳۲ درصد از کل گاز تولیدی در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود و مشابه این مقدار نیز در صنایع عمده و باقی آن در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به مصرف می‌رسد اما در بازه پیک سرما، بالغ بر ۷۸ درصد مصرف در بخشهای خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده انجام می‌شود. لذا ناترازی خودش را نشان می‌دهد و موقعی که سهم مصارف گرمایشی افزایش می‌یابد منجر به اعمال محدودیت در سایر بخشهایی می‌شود که می‌توانند ارزش افزوده‌هایی برای اقتصاد ملی داشته باشند و در واقع بهینه سازی یک موضوع فرابخشی و فراوزارتی است و اگر همه نقشهای خود را اجرا کنند، نه تنها ناترازی نداریم که گاز مازاد نیز خواهیم داشت.

همچنین دکتر رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارت نفت و شرکت ملی گاز، تجربه این وضعیت را داشته‌اند. از لحاظ عددی در گاز ناترازی داریم و امسال با توجه به استمرار و یکپارچگی هوا شاهد مشکلاتی بودیم.

وی افزود: شرکت ملی گاز و وزارت نفت، به میزان۹۹۰ میلیون مترمکعب تولید داشت و حدود ۸۹۰ میلیون مترمکعب وارد شبکه توزیع شد که با توجه به سرمای شدید هوا، مصرف افزایش یافت. باید برای بهینه سازی مصرف سوخت درست برنامه ریزی و عمل کنیم که اگر این بهینه سازی صورت گیرد، ناترازی چندانی به وجود نمی‌آید و حتی می‌توان گاز را به سایر کشورها صادر کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: در سال ۸۹ موضوع هدفمندی مطرح شد. ۲۶ میلیون خانوار بخش خانگی داریم که ۲۰ میلیون از آنها بخاری گازی دارند. این بخاری‌ها استاندارد نیستند در حالیکه با استانداردسازی می‌توان تا ۶۰ میلیون متر مکعب معادل ۳ فاز پارس جنوبی صرفه جویی کرد. از آن سال تا الان اقدام مناسبی در جهت این طرح صورت نگرفته است.

ضرورت تشکیل معاونت راهبرد بهینه سازی

سنگدوینی تصریح کرد: برای سال آینده باید تا جایی که می‌توان تولید را افزایش داد. در حوزه ذخیره سازی بسیار عقب هستیم لذا باید در فصل تابستان ذخیره سازی شروع شود. در قم و سرخس حدود ۲۷ میلیون مترمکعب از گازهای ذخیره شده برداشت می‌شود. همچنین بهینه سازی در بخشهای خانگی و صنعت نیز باید مد نظر باشد.

وی ضمن پیشنهاد به دولت برای تشکیل معاونت راهبرد بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی برای کنترل و نظارت روی دستگاه‌ها اظهار کرد: لامپهای کم مصرف واقعا کمک خوبی به حوزه برق کرد. در حوزه گاز نیز باید چنین امری صورت گیرد. باید به صنایعی که نیاز به گاز دارند، یک مسئولیت اجتماعی داد تا بخاریهای استاندارد تولید کنند و گازی که از بهینه سازی مصرف ایجاد می‌شود، برای ادامه تولید به صنایع بازگرداند.

عضو کمیسیون انرژی با اذعان نبود ناترازی تصریح کرد: باید به فکر تولید، بهینه سازی و ذخیره سازی باشیم و دولت و متولیان امر از همین امروز به فکر بهینه سازی باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha