بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیاهان دارویی در کشور

اخیراً و بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری، وزارت علوم و وزارت بهداشت اهتمام فزاینده‌ای در راستای فعالیت در حوزه گیاهان دارویی را در دستور کار قرار داده‌اند و خوشبختانه تا به امروز هم نتایج حائز اهمیتی حاصل شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر رضا غفار زادگان (رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی) در برنامه « گفتگوی علمی» رادیو گفت‌وگو ضمن واکاوی چرایی لزوم «توسعه گیاهان دارویی» گفت: خوشبختانه ما یکی از سردمداران حوزه گیاهان دارویی در جهان هستیم و از ۱۳ اقلیم دنیا، ۱۱ اقلیم متنوع را دارا بوده و همین مهم نشان‌دهنده پتانسیل بالا و ظرفیت‌های بی‌انتهای ایران اسلامی در حوزه گیاهان دارویی است. از دیگر سو، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور داریم که قریب به هزار و هفتصد گونه از این گیاهان بومی ایران به معنای انحصاری بودن گیاهان برای کشور ما هستند.

وی ادامه داد: تنوع گیاهان دارویی ما تا آنجا بالا است که بر اساس قیاس‌های انجام شده و آمارها؛ بیش از ۳ برابر کل گیاهان دارویی اروپا احصا شده است و این مهم نشان‌دهنده برتری و ظرفیت‌های خاص ایران اسلامی در این زمینه نسبت به سایر کشورها است. امروزه اغلب کشورهای غربی خواستار و خریدار گیاهان دارویی ایران هستند چرا که چنین تنوع و گستردگی منحصربه‌فردی در هیچ کشور دیگری یافت نمی‌شود. البته باید توجه داشت که طی سال‌های اخیر شاهد خرید گسترده گیاهان دارویی ایران از سوی کشورهای اروپا با قیمتی به‌مراتب پایین و تبدیل آن به داروهای کاربردی و فروش مجدد این داروها به ایران با قیمتی بسیار بالا هستیم که باید برای آن تدابیر توسط مسئولین این حوزه اتخاذ گردد تا از زیان‌های مالی و عدم استفاده از متخصصین داخلی جلوگیری شود.

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ضمن اشاره بر فعالیت‌های مختلف در حوزه تبدیل گیاهان دارویی در کشور اظهار کرد: باید توجه داشت که اخیراً و بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری، وزارت علوم و وزارت بهداشت اهتمام فزاینده‌ای در راستای فعالیت در حوزه گیاهان دارویی را در دستور کار قرار داده‌اند و خوشبختانه تا به امروز هم نتایج حائز اهمیتی حاصل شده است که البته کافی نیست و ما در ابتدای راه قرار داریم و نیاز به برنامه‌هایی مدون و قابل اجرایی در کنار افزایش انسجام بین دستگاهی در این عرصه داریم تا به دستاوردهایی کارآمد و منحصربه‌فرد نائل آییم.

دکتر رضا غفارزادگان با تأکید بر ظرفیت‌های فزاینده حوزه گیاهان دارویی در ایران افزود: ما در اکثر مناطق کشور از نعمت تنوع گیاهان دارویی بسیاری برخوردار هستیم؛ اما در مناطقی همچون زاگرس و البرز این گیاهان از تنوع و غنی‌بودن بیشتری برخوردارند و ما بنا به این گستردگی باید با تلاشی روزافزون در کنار مشارکت و همراهی دیگر ارگان‌ها و دستگاهی مربوط به این عرصه، کمال بهره را از این نعمت خدادادی برده و گیاهان دارویی را وارد اقتصاد کشور کنیم تا با سودآوری و تغییرات گسترده‌ای مواجه شویم.

وی همچنین گفت: برای اشاعه و گسترش فزاینده ظرفیت‌های حوزه گیاهان دارویی باید از مبحث دانش‌بنیان‌ها بهره‌مند شویم تا ضمن جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی، با همکاری متخصصان داخلی به نتایجی نادر دست یابیم و این نتایج را به جهان ارائه کنیم تا ضمن ارزآوری، به خودکفایی لازم در این حوزه برسیم که بی شک این روند می‌تواند قدمی مؤثر در رشد و توسعه همه‌جانبه کشور داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha