ایجاد بستر مناسب جهت حضور فعال افراد معلول در جامعه

مدیرکل بهزیستی استان کرمان، گفت: ایجاد بستر مناسب ورود فعال و موثر افراد دارای معلولیت و محدودیت در سطح جامعه بسیار حیاتی و مهم است؛ چرا که استفاده از همه امکانات موجود در سطح جامعه از حقوق ابتدایی تک تک افراد جامعه است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر علیرضا وحید زاده با اشاره به اهمیت استفاده جامعه از توان گروه های اجتماعی عنوان داشت: ایجاد بستر مناسب ورود فعال و موثر افراد دارای معلولیت و محدودیت در سطح جامعه بسیار حیاتی و مهم است.

وی افزود: چرا که از یک سو استفاده از همه امکانات موجود در سطح جامعه از حقوق ابتدایی تک تک افراد جامعه است و از سوی دیگر استعداد و توان بالقوه افراد دارای معلولیت در سالهای اخیر مبین این واقعیت است، که به میدان آمدن آنان در اکثر حوزه های علمی، هنری، اجتماعی و ورزشی منجر به کسب نتایج درخشان و ایجاد شور و انگیزه در بین همه اقشار جامعه خواهد بود.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان؛ ادامه داد: افراد دارای معلولیت کسانی هستند که در دسته قابل توانمندسازی قرار می‌ گیرند، اگر ما این دسته از افراد را مشمول برنامه‌ های آموزش، حرفه‌ آموزی و اشتغالزایی قرار دهیم، می‌ توانند از یک زندگی مستقل همراه با کرامت برخوردار شوند.

دکتر وحیدزاده در ادامه سخنان خود با اشاره به گستردگی و بعضا پیچیدگی امر مناسب سازی اماکن عمومی و معابر به لحاظ عقب ماندگی تاریخی در این حوزه افزود: واضح است که یک دستگاه اجرایی به عنوان متولی این امر قادر به ساماندهی این مهم نخواهد بود.

وی گفت: سازمان ها و نهادها باید برای مناسب سازی بودجه خاص در نظر بگیرند و توجه ویژه به مناسب سازی در بحث بودجه شهری و بودجه دستگاه های اجرایی به همراه نظارت دقیق و موثر به منظور فعال نمودن دستگاه های اجرایی منفعل در این حوزه، برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار موثر می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ابراز امیدواری نمود: امیدواریم با ورود مسئولانه همه مجموعه های دولتی وخصوصی به این حوزه مهم و با اهمیت شاهد پیشرفت بیشتر و محسوس تر اقدامات در این خصوص باشیم.

دکتر وحیدزاده ابراز داشت: از آنجا که کمیته مناسب سازی استان که برنامه ریز و متولی اصلی و قانونی این مهم در استان هاست، با ریاست شخص استاندار مدیریت می شود، حضور و همراهی مسئولانه همه متولیان امر و دستگاه های اجرایی و همچنین تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه افراد دارای معلولیت و به ویژه جامعه فعال و پر تلاش افراد دارای معلولیت که متولی امور اینچنینی هستند، نقش اساسی و تاثیر گذاری در این حوزه دارد.

وحیدزاده اذعان داشت: مجموعه بهزیستی به لحاظ وظیفه قانونی و ساختار ماموریت های خود مسئول پیگیری وهدایت فعالیت های امر مناسب سازی است و هرگونه کار اجرایی و پیگیری تخلفات از این موضوع به عهده سایر دستگاه های اجرایی ونظارتی است.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان؛ عنوان کرد: ایجاد زمینه‌ های تامین استقلال و فراهم‌ سازی بیمه اجتماعی و درمانی معلولان زیرپوشش،‌ تشکیل گروه‌ های خودیار افراد معلول و خانواده آنان از جمله اقدامات توانمندسازی است؛ همچنین فعالیت‌ های هنری، مذهبی، ورزشی و اوقات فراغت برای معلولان، آموزش مهارت‌ های شغلی و پیگیری اجرای قوانین مرتبط با حقوق معلولان از جمله دیگر اقدامات توانمندسازی معلولان در کرمان به شمار می‌ رود.

دکتر وحیدزاده بیان کرد: به صورت اصولی باید سالی ۱۰ درصد از افراد تحت حمایت بهزیستی با استفاده از ظرفیت‌ های این سازمان با برخورداری از امکانات بیمه‌ ای، تسهیلاتی و آموزشی توانمند شوند.

وی با اشاره به اینکه توانمند شدن افراد به‌ سادگی نیست و برای ایجاد هر شرایط شغلی ممکن است حدود سه یا چهار سال طول بکشد، ادامه داد: توانمندسازی شغلی افراد زیرپوشش بهزیستی با کاریابی، خوداشتغالی و مراجعه به کارفرماها فراهم شده است.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان، با اشاره به اینکه بخش اعظمی از این توانمندسازی‌ ها با پرداخت تسهیلات به کارفرماها و ایجاد شرایط برای خود اشتغالی افراد زیر پوشش بهزیستی بوده، اظهارداشت: توانمندسازی مددجویان از اولویت‌ های بهزیستی کرمان است.

دکتر وحیدزاده با اشاره به اینکه حدود ۶۱۶ میلیارد تومان اعتبار پرداخت وام خوداشتغالی کم بهره برای مددجویان این نهاد در نظر گرفته شده تا برای بیش‌ از پنج هزار و ۵۰ نفر در این استان اشتغال ایجاد شود، تصریح کرد: سقف تسهیلات قابل پرداخت اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی ۱۰۰ میلیون تومان است، که بسته به نوع شغل و شرایط این میزان گاهی به ۱۵۰ میلیون تومان نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به توان اجرایی بالای تشکل های مردم نهاد در حوزه فعالیت ها و مطالبات اجتماعی و صنفی، حضور پر رنگ و فعال تشکل های صنفی افراد دارای معلولیت را در امر پیگیری و مطالبه گری، مناسب سازی و وارد کردن همه اهرم های اجرایی و قانونی به مقوله مناسب سازی منجمله حضور فعال مشاورین مطلع و پیگیر در حوزه افراد دارای معلولیت در کنار شهرداران، مجموعه مدیریتی نظام مهندسی و سایر دستگاههای تاثیر گذار پر اهمیت دانست.

اداره کل بهزیستی استان کرمان


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha