درصد شناسایی زنان، در بیماران مبتلا به ایدز در حال افزایش است

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال گذشته، ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی محافظت نشده در سطح مشهد و شهرستان‌های تحت پوشش از ۳۱ درصد به ۴۸ درصد افزایش و ابتلا از طریق سرنگ آلوده از ۵۱ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر ناصر امینی اظهار کرد: در سالیان گذشته و با شروع برنامه غربالگری ایدز در کشور، شایعترین راه انتقال ویروسHIV از طریق سرنگ آلوده در بین معتادان تزریقی با ۵۳ درصد و پس از آن روابط جنسی محافظت نشده با ۳۱ درصد در رتبه دوم قرار داشته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حدود 2.8 درصد موارد شناسایی شده از طریق مادر به کودک بوده، خاطر نشان کرد: همچنین در حدود ۱۳ درصد از مبتلایان راه ابتلا نامشخص است.

وی افزود: در بررسی‌های ملی تخمین زده می‌شود در کل کشور حدود ۵۵ هزار مبتلا و آلوده به اچ آی وی داشته باشیم که این عدد در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود سه هزار و ۳۰۰ نفر است که تا کنون حدود ۵۰۰ نفر شناسایی شده‌اند.

دکتر امینی با اشاره به شناسایی ۲۷ مورد جدید ابتلا به ایدز از ابتدای سال جاری در مشهد، گفت: با توجه به اینکه طی سه سال اخیر شایعترین راه انتقال از تزریقی به آمیزشی تغییر کرده است ،تعداد زنان مبتلا به این بیماری در حال افزایش است به طوری که در حال حاضر 40 درصد بیماران جدید شناسایی شده را زنان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه حدود نیمی از مبتلایان در رنج سنی ۲۰ تا ۴۵ سال قرار دارند، خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی ایدز، «برابری در دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری و تشخیصی اچ آی وی» انتخاب شده چرا که هر چه تعداد بیشتری شناسایی و تحت درمان قرار گیرند از انتقال بیماری کاسته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha