اعتیاد بیشترین علت ابتلای افراد به بیماری هپاتیت در جهرم است

۸۵ درصد افراد که به ویروس هپاتیت سی مبتلا می شوند از بیماری خود بی اطلاع و وارد مرحله پیشرفته و طولانی بیماری می شوند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر محمد جعفر محبی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در حال حاضر ۸۰۰ بیمار در جهرم مبتلا به هپاتیت های نوع Bو C هستند که ۶۲ درصد از آنها آقا و ۳۲ درصد از آنها خانم اند.

وی با بیان این مطلب که در شهرستان جهرم، شیوع هپاتیت B بیشتر از هپاتیت C است، گفت: 57 درصد از بیماران مبتلا به هپاتیت B و ۴۳ در صد از آنها مبتلا به هپاتیت C هستند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، تزریق مواد و اقدامات تهاجمی با تجهیزات آلوده در محیط آرایشگاه، دندان پزشکی و بیمارستان به ترتیب از بیشترین علت در گیری این افراد به بیماری هپاتیت بوده است.

وی بیان کرد: هپاتیت، بیماری بسیار پیچیده و پر عارضه ای است که با بیماری یابی و تشخیص به موقع آن می توان از بسیاری از عواقب بد آن مانند انتقال بیماری به دیگران، هزینه های بالای درمان و درنهایت پیوند کبد جلوگیری کرد.


وی گفت: "کبد" یکی از مهمترین و بزرگترین غدد داخلی بدن است که وظایف مهمی را به عهده دارد؛ از مهمترین وظایف این عضو می توان به مواردی مانند دفع سموم، ساختن پروتئین های حیاتی، تنظیم مصرف قند خون، سوخت و ساز چربی ها و ساخت برخی هورمونهای ضروری اشاره کرد.

اختلال در عملکرد این عضو، باعث بیماری می‌شود این اختلال ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله ویروس ها، داروها، الکل، سموم، فعال شدن غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن ( بیماری اتوایمیون) ایجاد شود.

به گفته وی شایع ترین نوع اختلال، توسط ویروس های هپاتیت ایجاد می شود که مهمترین آنها ویروس هپاتیت A، B، C, D و Eهستند.

وی درباره هپاتیت نوع A گفت: هپاتیت نوع A این نوع از بیماری توسط عفونت ویروسی به نام HAV توسط ویروس مخصوص این بیماری ایجاد می‌شود. ویروسی که اغلب توسط مصرف مواد غذایی یا آب آلوده به مدفوع شخص مبتلا منتقل می‌گردد. بیشتر افراد مبتلا بدون هیچ گونه آسیب دائمی وارد بر کبد بطور کامل بهبود می یابند. هیچ درمان خاصی برای هپاتیت A شناخته نشده است. بدن شما خودش، ویروس هپاتیت A را از بین خواهد برد. در بسیاری از موارد، کبد ظرف یک یا دو ماه به طور کامل بهبود می یابد و آسیبی بر جای نمی ماند.


وی با اشاره به هپاتیت نوع B و راه های انتقال آن گفت: اگر فرد با یک بیمار مبتلا به عفونت هپاتیت B تماس جنسی محافظت نشده داشته باشد و خون، بزاق و ترشحات از بدن فرد بیمار وارد بدن وی شود، احتمال ابتلاء به بیماری هپاتیت B وجود دارد. ویروس هپاتیت B به راحتی از طریق سوزن یا سرنگ های آلوده منتقل می شود. ویروس هپاتیت B می تواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود.


به گفته وی کارکنان بخش های مراقبت های بهداشتی، کادر درمان و کسانی که با خون انسان در تماس هستند، در معرض خطر ابتلاء به هپاتیت B قرار دارند.

وی با اشاره به هپاتیت C که شایع‌ترین راه انتقال آن روش تزریقی است گفت: ۸۵ درصد از افراد که به ویروس هپاتیت C مبتلا می‌شوند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و وارد مرحله پیشرفته و طولانی بیماری می‌شوند. هپاتیت C از شایع ترین نوع هپاتیت ویروسی است که باعث سیروز کبدی می شود.

دکتر محبی خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماران تا زمانیکه دچار آسیب کبدی شوند، ازبیماری خود بی اطلاع هستند و این امر ممکن است چندین سال پس از آلوده شدن فرد به ویروس هپاتیت«سی» رخ دهد.


وی گفت: هپاتیت C بیشتر در افراد پر خطر مانند معتادان تزریقی, افرادی که مدت ها در زندان و روابط نا صحیح جنسی داشته اند وجود دارد.

به گفته وی تماس با خون آلوده به دلیل اقتضای شغلی مانند وارد شدن یک سوزن آلوده به پوست، استفاده از سرنگ های مشترک، خال کوبی، تماس جنسی، دریافت خون آلوده و فراورده های یک عضو آلوده، دریافت فاکتورهای انعقادی آلوده، متولد شدن از مادر مبتلا به هپاتیتC از راه های انتقال این ویروس است.

وی بیان کرد: ویروس هپاتیت«سی» از طریق بغل کردن، بوسیدن، سرفه یا عطسه، شیردهی در صورت ابتلای مادر و آب یا غذای مشترک منتقل نمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اذعان کرد: هپاتیت "سی" در دو نوع حاد و مزمن دیده می شود. نوع حاد، کوتاه مدت و علائم آن شبیه بیماری آنفولانزای خفیف مانند خستگی، تب اندک، سردرد، گلودرد خفیف، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ است. علائم دیگر آن شامل درد در قسمت راست شکم (روی کبد)، درد مفاصل، خارش پوست، درد عظلانی، ادرار پررنگ، زردی در پوست و سفیدی چشم بیمار می شود.

وی بیان کرد: در نوع مزمن، عفونت جدی تر و طولانی مدت که اکثر این بیماران حتی تا ۱۵ سال یا بیشتر بیماریشان بدون علامت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha