کد خبر: 194535
۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۱۱
ایران در تولید پارا آمینو فنل، ماده اولیه استامینوفن، خودکفا می شود
خط تولید پارا آمینو فنل

طرح خط تولید pap شرکت کیمیاگران امروز، حالا پس از تکمیل و تست های موفقیت آمیز اولیه، در هفته های آتی رسما به بهره برداری تجاری می رسد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (طبنا)، شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز با افتتاح واحد پارا آمینو فنل، به اولین تولیدکننده این ماده مهم و استراتژیک در کشور تبدیل خواهد شد و قادر است تا نیاز خود و سایر تولیدکنندگان ماده موثره استامینوفن در داخل کشور را تامین کند.

مدیر کارخانه شرکت دانش بنیان کیمیاگران امروز در گفت و گو با خبرگزاری سلامت اظهار داشت: واحد پارا آمینو فنل این شرکت با اتکا به دانش فنی و مهندسی داخلی و بدون استفاده از مجوزهای شرکت های خارجی در کمتر از ۳۰ ماه طراحی، ساخته و راه اندازی شده است و ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار تن PAP را دارد.

حامد کارآموز افزود: با توجه به تکمیل کلیه بخش های لازم، اکنون این واحد در مرحله تست قرار گرفته و اولین محصول پارا آمینو فنل نیز تولید شده است .

وی پیش بینی کرد در هفته های آتی تولید تجاری و مستمر این واحد آغاز شود.

خط تولید پارا آمینو فنل

پارا آمینو فنل ، نیاز شرکت های داروسازی کشور

مدیر کارخانه شرکت کیمیاگران امروز با بیان مطلب افزود: در حال حاضر کشور به حدود هزار و ۸۰۰ تن پارا آمینو فنل، برای تولید ماده موثره استامینوفن نیازمند است که با راه اندازی این واحد نیاز کشور به طور کامل تامین می شود.

وی تصریح کرد: این شرکت علاوه بر تامین pap مورد نیاز خود برای تولید ماده موثره استامینوفن، نیاز سایر شرکت های داخلی را تامین خواهد نمود.

مدیر کارخانه شرکت کیمیاگران امروز، با اشاره به برنامه ها و سیاست های آتی این شرکت گفت: شرکت کیمیاگران امروز در سال ۱۴۰۰ فاز نخست اولین شهرک مواد موثره دارویی در خاورمیانه را با هدف افزایش و تنوع محصولات خود افتتاح کرد و واحد تولید استامینوفن به عنوان اولین واحد این شهرک وارد مدار تولید شد.

کارآموز خاطر نشان کرد: همچنین تولید متفورمین و مفنامیک نیز در ماه های اخیر در این شهرک آغاز شده است. به گفته وی راه اندازی خط تولید پارا آمینو فنل به عنوان ماده اولیه تولید ماده موثره استامینوفن یکی دیگر از کارخانه های شهرک ماده موثره دارویی است.

پارا آمینو فنل و صرفه جویی های ارزی تولید آن

وی صرفه جویی ارزی واحد تولید پارا آمینو فنل را حدود ۲۴ میلیون دلار در سال برآورد کرد و افزود: این واحد تولیدی در مدت سی ماه احداث و برای ساخت، ایجاد زیرساخت ها و واحدهای جانبی آن حدود ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

کارآموز با اشاره به برنامه شرکت در خصوص مازاد ظرفیت تولید پارا آمینو فنل، خبر از ساخت واحد استامینوفن ۲ در شرکت کیمیاگران امروز داد و گفت: پیش بینی می شود خط تولید استامینوفن در یکسال آتی وارد مدار تولید شود.

وی همچنین از انجام عملیات تحقیق، توسعه و مهندسی واحد پارا نیترو کلرو بنزن که ماده اولیه تولید PAP است خبر داد و افزود: ساخت این واحد نیز به منظور خودکفایی کشور در تامین زنجیره تولید ماده موثره استامینوفن در دستور کار شرکت کیمیاگران امروز قرار دارد.

خط تولید پارا آمینوفنل کیمیاگران امروز

تولید پارا آمینو فنل ، گامی برای خودکفایی بیشتر کشور

این روزها، مصرف استامینوفن به عنوان یک ماده موثره دارویی استراتژیک مورد استفاده در داروهای مخلتف، افزایش یافته است. با بهره برداری از واحد علاوه بر صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه در صنعت دارو، یک گام بزرگ در خودکفایی تولید مواد موثره داروهای پرمصرف برداشته می شود.

با تولید این ماده موثره شاید نگرانی ها در خصوص کمبود این دارو در آینده، مرتفع شود.

گفتنی است پارا آمینو فنل یک ساختمان مرکب بلوکی دارد. نتیجه نهایی بخش میانی تولید صنعتی استامینوفن است و از ترکیب پارا آمینو فنول با انیدرید استیک بدست می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha