تلاش محققان در تولید واکسن های سرطان، زخم و التهاب معده

عضو هیأت علمی گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تلاش موثر دانشجویان دوره phd این گروه در تولید واکسن های پیشگیری از سرطان معده، زخم معده و التهاب معده خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر هادی فارسیانی اظهار کرد: در ٣۰ ماه اخیر دانشجویان phd میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحقیقاتی در زمینه تولید ۴ واکسن بر مبنای زیر واحد علیه سرطان‌ معده کار کردند که این واکسن‌ها در زمینه ایمنی‌زایی پروتئینی باکتری بوده و منجر به کاهش میزان رشد یا کلونیزاسیون باکتری در معده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تحقیقات بر روی تولید این واکسن ها در حال حاضر در مرحله آزمایشگاهی است و پس از آن وارد فاز حیوانی می شود تصریح کرد: گروه هدف واکسن ،گروه سنی ۵ تا ١۵ سال هستند و در بزرگسالان هم افرادی که دارای التهاب معده هستند شامل دریافت این واکسن می‌شوند.

عضو هیأت علمی گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در این واکسن‌های پروتئینی از مناسب‌ترین مواد مصرفی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در راستای پیشگیری از سرطان معده استفاده شده است، خاطرنشان کرد: با تلاش ۴ دانشجوی دکترای باکتری‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۴ واکسن تولیدی با ژن نوترکیب در بانک جهانی ژن به ثبت رسید و برای اولین بار موفق به تولید یک کار نوآورانه ایرانی شدیم.

دکتر فارسیانی اضافه کرد: فاز حیوانی از فروردین ماه سال آینده روی موش و خوکچه هندی در مدت زمان یک سال (هرکدام ۶ ماه) اجرا می‌شود و پس از تأیید نهایی وارد فاز انسانی خواهد شد.

وی بیان کرد: در اجرای موفق این پروژه و طرح تحقیقاتی بزرگ دکتر رقیه محمدزاده، دکتر محدثه مجیدزاده، دکتر فریا حسن‌زاده‌حقیقی و دکتر شاهو منبری ۴ دانشجوی phd میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تلاشی خستگی ناپذیر در پژهشکده بوعلی مشهد داشتند تا بتوانند به این مرحله برسند و امیدواریم که تلاش این تیم تخصصی به نتیجه مطلوب منجر شود.

دکتر فارسیانی با ذکر این نکته که در حال حاضر ٨۰ درصد اقلام و تجهیزات مصرفی این واکسن‌ها ایرانی بوده و ٢۰ درصد مابقی از دیگر کشورها تهیه می‌شود، تأکید کرد: ما معتقدیم که شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به توانمندی‌هایی که دارند می‌توانند این اقلام و تجهیزات را تولید نمایند تا به تولید یک واکسن ١۰۰ درصد ایرانی برای پیشگیری از سرطان معده، زخم معده و التهاب معده منجر شود.

وی تصریح کرد: ژن طراحی شده این واکسن‌ها ثبت سامانه مربوط به ژن‌ها در بانک جهانی ژن شده و امیدواریم که پس از موفقیت مدل حیوانی و قبل از ورود فاز انسانی ثبت نهایی این ۴ واکسن ایرانی را داشته باشیم.

عضو هیأت علمی گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تحقیقات، پژوهش‌ها و مطالعات صورت گرفته در موضوع ۴ واکسن مرتبط با سرطان معده، زخم معده و التهاب معده از اواسط سال ١٣٩٩ آغاز شده و پس از ٢.۵ سال تلاش بی‌وقفه به جایگاه فعلی رسیده‌ایم و امیدواریم در پایان سال ١۴۰٢ خبر خوش ورود به فاز انسانی این واکسن‌های پروتئینی و نوترکیب را داشته باشیم.

وی افزود: در گذشته و پیش از فعالیت در موضوع واکسن‌های سرطان معده، زخم معده و التهاب معده، روی واکسن‌های پروتئینی‌ در موضوع سل کار کرده بودیم و از دیگر موضوعات شاخص کار شده هم می‌توان به مواردی همچون نقش طب سنتی در پیشگیری از سرطان معده، زخم معده و التهاب معده، مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی و تأثیر عصاره‌های گیاهی در پیشگیری از بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها اشاره کرد.

عضو هیأت علمی گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در رسیدن به موفقیت‌های کسب شده حمایت‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پارک علم و فناوری سلامت مشهد، پژوهشکده بوعلی مشهد، آزمایشگاه جامع تحقیقاتی شرق کشور مراکز تحقیقات ایمونولوژی و بیوتکنولوژی مشهد را داشتیم و در اینجا از تمامی مدیران و مسئولان این مجموعه‌ها تقدیر و تشکر می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha