خودکفایی ایران در حوزه فوتونیک تا دو سال آینده

مشاور ستاد فوتونیک و مواد پیشرفته چشم انداز حوزه فوتونیک و لیزر و مواد پیشرفته را بسیار روشن ترسیم کرد و گفت: ما به کمک محققان و متخصصان داخلی در تولید برخی از محصولات این حوزه طی یکی دو سال اخیر به خودکفایی خواهیم رسید.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر محمدحسین مجلس آرای مشاور ستاد فوتونیک و مواد پیشرفته اظهار کرد: از زمانی که لیزر پا به عرصه ظهور گذاشت فیبر نوری هم ساخته شد. به دنبال آن علم اُپتیک (نورشناسی) به شدت پیشرفته کرد تا جایی که علم فوتونیک تولید شد.

وی با بیان اینکه علم فوتونیک بخش اعظمی از تحقیقات دنیا در حوزه علوم پایه و مهندسی را به خود اختصاص داده افزود: کشور ما بیش از ۳۰ سال است که به طور جدی به حوزه فوتونیک ورود کرده است.

مجلس آرای خاطرنشان کرد: با تشکیل ستاد لیزر، فوتونیک و ستاد مواد پیشرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (۸ سال قبل) تولید مقالات ایران در سطح منطقه از رتبه پنجم به رتبه اول و در سطح جهانی نیز از رتبه پنجاهم به رتبه دهم ارتقا پیدا کرد.

مشاور ستاد فوتونیک و مواد پیشرفته با اشاره به سرمایه گذاری ۷۵۰ هزار میلیارد دلاری کشورهای پیشرفته جهان در این عرصه گفت: علم فوتونیک در رشته‌های فیزیک و علوم پایه و به ویژه در حوزه‌های مهندسی کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه ستاد لیزر بیش از ۹۰ شرکت دانش بنیان و فن آور در حوزه لیزر و فوتونیک را مشغول به کار کرده و ۲۰۰ طرح در حوزه فوتونیک را نیز در اختیار محققان دانشگاه‌های مختلف قرار داده افزود: ما در حال حاضر ۱۰۰ محصول دانش بنیان در حوزه فوتونیک و لیزر و مواد پیشرفته داریم که می‌توانند با محصولات خارجی برابری و رقابت کنند ضمن اینکه تعداد زیادی از این محصولات را به کشورهای همسایه نیز صادر کردیم.

مجلس آرای چشم انداز حوزه فوتونیک و لیزر و مواد پیشرفته را بسیار روشن ترسیم کرد و گفت: ما به کمک محققان و متخصصان داخلی در تولید برخی از محصولات این حوزه طی یکی دو سال اخیر به خودکفایی خواهیم رسید.

مشاور ستاد فوتونیک و مواد پیشرفته از ورود ستاد به حوزه فناوری‌های کوانتومیک خبرداد و اظهارکرد: ستاد، نقشه راه را تعیین کرده و از طرح‌هایی که منجر به تولید محصول شود نیز حمایت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha