تامین سلامت جمعیت روستایی یکی از مهمترین اولویت های معاونت بهداشت است

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سلامت جمعیت بخش روستایی استان یکی از دغدغه های مهم این این معاونت است اظهار کرد: به طور حتم توسعه خدمت رسانی در این مناطق از مهاجرت به شهرها و سکونت در مناطق حاشیه شهر جلوگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،دکتر مجید جعفری‌نژاد در نشست نشست شورای اسلامی شهر مشهد که با موضوع بررسی وضعیت حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این شهرستان برگزار شد گفت: در سال ۱۳۵۷ جمعیت روستایی حدود ۷۵ درصد و جمعیت شهری حدود ۲۵ درصد بوده است که اکنون این نسبت بر عکس شده است.

وی ادامه داد: میزان کم‌تحرکی در سال ۲۰۰۵ در ایران ۲۵ درصد بود که اکنون در خراسان رضوی به ۷۵ درصد رسیده است و این خود یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد چاقی، دیابت و فشار خون است و اکنون ۳۳ درصد جمعیت شهر مشهد دچار فشار خون و ۱۳ درصد مبتلا به بیماری دیابت هستند که سالانه هشت دهم درصد به جمعیت دیابتی ها اضافه می شود.

دکتر جعفری نژاد خاطر نشان کرد: در صورت ادامه این روند در سال ۲۰۳۰ حدود ۴۵ درصد مردم این کلانشهر به دیابت مبتلا می شوند که این به معنی افزایش مراجعین به خدمات دیالیز، افزایش بیماری های قلبی و سکته های قلبی است و اگر شرایط به همین صورت پیش رود شعار سال ۱۴۳۰ "هرخانه یک تخت بیمارستان" خواهد بود و برای درمان بیماران باید مبالغ هنگفتی هزینه شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: اظهار کرد: برای جلوگیری از وقوع چنین معضلی باید ضمن برنامه ریزی در بحث پیشگیری، پیش بینی هزینه های لازم صورت گیرد و با مشارکت شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری در حوزه فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و تبلیغات در حوزه بهداشت نسبت به ارتقا سطح سواد سلامت جامعه و اصلاح سبک زندگی افراد اقدام شود.

دکتر جعفری نژاد در ادامه با بیان اینکه هم اکنون ۴۲ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و ۸۸ مرکز خدمات جامع سلامت شهری در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است، گفت: به ازای هر ۱۳ هزار نفر یک پایگاه سلامت داریم و در هر پایگاه چهار مراقب سلامت فعالیت دارند که در این مراکز واکسیناسیون، خطرسنجی و انجام معاینات و مراقبت از مادران باردار و دیگر گروههای هدف به صورت رایگان انجام می شود.

وی افزود: برای ارتقای سطح سلامت در استان نیازمند ایجاد ۱۴۶ خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مرکز بهداشتی دیگر هستیم که برای این امر با کمبود زمین مواجهیم و از شورای اسلامی مشهد درخواست همکاری در این خصوص داریم که در صورت تامین آن، دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی تامین اعتبار برای ساخت این مراکز از محل بودجه های دولتی و کمک خیران را دارد.

وی در ادامه سامانه سینا (پرونده الکترونیک سلامت) را از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد و از افتخارات ملی این دانشگاه عنوان نمود و گفت: هم اکنون دانشگاه های علوم پزشکی ایران، آبادان، تربت حیدریه و نیز دانشکده تربت جام به دنبال دریافت سامانه سینای خراسان رضوی هستند.

دکتر جعفری‌نژاد افزود: در قالب این سامانه اطلاعات بیمار در پرونده الکترونیک سلامت ثبت می شود تا در صورت مراجعه به سایر پزشکان، سوابق وی در دسترس پزشک معالج قرار گیرد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه همچنین به اجرای طرح پزشک خانواده شهری از سال آینده در کشور خبر داد و افزود: تامین پزشک خانواده شهری ابتدا از شهرهای کوچک و سپس در سایر شهرها صورت می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha