بیش از ۵۰ درصد بیماران سرطانی توان مالی برای درمان ندارند/بیشترین آمار ابتلا به سرطان مربوط به جنوب کرمان است

فوق‌ تخصص خون و سرطان کودکان و رئیس هیات مدیره خیریه «کمک» کرمان، گفت: اگر همکاری خیرین و کمک آن‌ ها نباشد، بیش از ۵۰ درصد این بیماران توان مالی برای مراجعه و درمان ندارند و بیشترین مراجعه‌کنندگان از قسمت‌ های جنوبی استان هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر زهرا فرهمندی‌ نیا، با بیان این‌که بخش آنکولوژی کودکان در کرمان از سال ۷۷ راه‌ اندازی شده است، که تاکنون که تقریبا ۲۱ سال گذشته، حدود ۲ هزار کودک مبتلا به سرطان در این مرکز درمان شدند.

وی افزود: خوشبختانه بهبودی در کودکان مبتلا به سرطان از درصد بالایی برخوردار است و بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکان درمان می‌ شوند.

پزشک فوق‌ تخصص خون و سرطان کودکان با بیان اینکه هزینه‌ درمان کودکان مبتلا به سرطان بسیار سنگین است، اظهار کرد: واقعیت این است که اگر همکاری خیرین و کمک آن‌ ها نباشد، بیش از ۵۰ درصد این بیماران توان مالی برای مراجعه و درمان ندارند.

دکتر فرهمند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ بیمار سرطانی در مرکز درمانی افضلی پور کرمان تحت درمان هستند، که همه تحت پوشش محک هستند و محک از نظر دارویی و درمانی به آن‌ ها کمک می‌ کند.

وی، یادآور شد: ما این افراد را تحت پوشش موسسه کمک هم می‌ آوریم، که موسسه کمک حمایت‌ های جنبی مانند برگزاری برنامه‌ های آموزشی و تفریحی و جشن برای خانواده‌ ها دارد و به خانواده‌ های بی‌ بضاعت نیز کمک‌ های نقدی انجام می‌ دهد.

عضو هیئت مدیره موسسه خیریه کمک کرمان با بیان اینکه برنامه‌ های تفریحی و شاد از نظر روحی و روانی به کودکان و خانواده‌ آن‌ ها در روند درمان کمک می‌ کند، بیان کرد: این کارها سبب می‌ شود؛ بچه‌ ها با شوق و ذوق بیشتری برای ادامه‌ درمان در بیمارستان حاضر شوند و زمانی که روحیه‌ خوبی داشته باشند پاسخ به درمان هم خیلی بهتر است.

دکتر فرهمندی‌ نیا، تصریح کرد: یکی از مسائلی که باعث پاسخ به درمان در این بیماران می‌ شود، پذیرش بیماری و داشتن روحیه‌ خوب است تا بتوانند برای درمان مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: بیشترین مراجعه‌ کنندگان از قسمت‌ های جنوبی استان هستند، اما باید این را در نظر داشت که جمعیت این مناطق و پراکندگی روستاها در این مناطق بیشتر است.

عضو هیات موسسه خیریه «کمک» افزود: اوایل که کارمان را شروع کردیم از استان‌، های همجوار مانند سیستان و بلوچستان، بندرعباس و یزد هم بیماران زیادی داشتیم، اما خوشبختانه در حال حاضر تعداد این بیماران کم شده، زیرا این استان‌ ها خودشان فوق‌ تخصص و بخش‌ های درمانی برای کودکان دارند، اما از ایرانشهر و چابهار هنوز مواردی به کرمان مراجعه می‌ کنند.

دکتر فرهمندی‌ نیا؛ درباره‌ مشکل تامین داروی بیماران سرطانی در دوران تحریم نیز توضیح داد: مسلما وقتی دارویی در سطح ایران نباشد در کرمان هم نیست، گاهی کمبودهایی را در زمینه‌ی دارو داریم اما سعی می‌ شود، ضمن هماهنگی با موسسه‌ محک و دانشگاه تا جایی که امکان دارد مساله‌ دارو را حل کنیم تا کمبودی احساس نشود.

وی ادامه داد: هدف موسسه کمک فقط تامین دارو نیست بلکه بیشتر اهداف زیربنایی مد نظر است.

این متخصص کودکان، با اشاره به اینکه در طول این سال‌ ها خیرین به‌ صورت پراکنده به بیماران کمک می‌ کردند تا بتوانند تحت درمان قرار بگیرند، تأکید کرد: با راه‌ اندازی موسسه خیریه‌ محک، مشکل درمان دارویی در کودکان سرطانی حل شد و تمامی کودکان سرطانی ایران تحت پوشش درمان‌ های دارویی محک قرار دارند و هزینه‌ های دارویی توسط این موسسه پرداخت می‌ شود.

دکتر فرهمندی‌ نیا، با اشاره به مشکلات خاص استان کرمان، اظهار داشت: در استان کرمان که بسیار پهناور و پراکنده است، گاهی بیمار از محل سکونت خود تا رسیدن به مرکز درمانی، سه یا چهار بار باید ماشین عوض کند و بنابراین هزینه‌ های رفت‌ و آمد نیز به سایر هزینه‌ ها اضافه می‌ شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر روند درمان بیماری، مشکلاتی را در کار و زندگی خانواده ایجاد می‌ کرد، زیرا گاهی کودک بیمار باید دو هفته یا یک ماه بستری باشد، یا هر ماه چهار یا پنج مرتبه مراجعه کند، که این موارد اختلالی در زندگی و کار سرپرست خانواده ایجاد می‌ کند و همه‌ مسائل زندگی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

رئیس هیئت مدیره کمک کرمان، بیان کرد: خانواده‌ کودکان مبتلا به سرطان به‌ جز کمک‌ های دارویی، به کمک‌ های دیگری مثل حمایت‌ های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و … نیز نیاز دارند، و به همین دلیل تصمیم گرفته شد به پیشنهاد موسسه‌ محک در کرمان یک موسسه برای حمایت از کودکان سرطانی ایجاد شود که خوشبختانه موسسه «کمک» از اسفند ماه ۹۷ رسما تاسیس شد و شروع به کار کرد.

دکتر فرهمندی‌ نیا با بیان این‌که شایع‌ ترین سرطان در کودکان سرطان خون است، گفت: «درمان سرطان‌ خون، طولانی‌ تر و سنگین‌ تر است، تعداد بستری های زیادی دارند و هزینه‌های درمانی آن بالا است.

وی بیان کرد: مشکل عمده‌ی ما در کرمان مساله‌ فضای فیزیکی برای درمان بیماران است، ما یک بخش با گنجایش ۱۲ تخت داریم، در صورتی که در همین بخش گاهی تا ۲۶ بیمار را هم بستری و درمان کردیم.

پزشک فوق‌ تخصص خون و سرطان کودکان، ابراز داشت: مساله‌ کمبود فضای فیزیکی برای درمان بیماران بسیار مشکل‌ ساز شده است، که به همین جهت تصمیم گرفته شد موسسه‌ کمک بیشتر در این زمینه وارد بشود تا بتواند یک فضای فیزیکی مناسب را برای بیماران ایجاد کند که در همین رابطه یک بخش با کمک موسسه کمک و مسئولین و صاحبان اصلی بیمارستان ارجمند در این بیمارستان در حال راه‌ اندازی است.

موسسه خیریه کمک کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha