ضرورت فراگیری علم نانو در عرصه صنعت

ما امروزه به تولید بیش از هزار و صد محصول با زیرساخت نانو دست‌یافته‌ایم که نشان‌دهنده آن است که ما در حوزه نانو تنها به پژوهش بسنده نکرده و با تمام محدودیت‌ها توانسته‌ایم به تبدیل علم به صنعت دست یابیم.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،مهندس مهیار خادم (دبیر گروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو) گفت: بی‌تردید هرگونه فناوری که منجر به بهبود کیفیت زندگی، بهبود کمیت و کیفیت محصولات ضروری، رفاه و سهولت زندگی عموم مردم یک جامعه شود از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و فناوری نانو نیز از این مهم مستثنی نیست. در این راستا باید متذکر شویم که امروزه در سراسر جهان، فناوری نانو از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که ابعاد مختلف زندگی بشر را تحت‌الشعاع قرار داده و زوایای متعددی را با خود همراه ساخته است. در ایران اسلامی نیز از اوایل دهه ۸۰ فناوری نانو موردتوجه محققان و مسئولین قرار گرفت و با دو هدف اصلی «بهبود کیفیت زندگی عمومی» و «تولید ثروت» در دستور کار قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به تأثیرات نانو در عرصه صنعت افزود: ازآنجایی‌که یکی از معضلات مهم در کشورهای مختلف جهان، بحث چگونگی ارتباط دهیم حوزه دانشگاه و صنعت است در کشور ما نیز این مهم موردتوجه خاص قرار گرفته و سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خاصی در این زمینه صورت‌گرفته تا بتوانیم ایده‌ها و طرح‌های علمی دانشگاهی را در حوزه صنعت به مرحله اجرا در آوریم و خوشبختانه توانسته‌ایم بعد از کشورهای چین، آمریکا و هند به جایگاه و رتبه چهارم جهان در زمینه فناوری نانو و تبدیل آن به صنعت دست یابیم.

دبیر گروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو در برنامه گفتگوی علمی با عنوان «چرخه نانو و صنعت تأکید کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با اتکا به توان علمی متخصصین داخلی توانسته‌ایم به زیرساخت‌ها و ملزومات توسعه علم و فناوری نانو در کشور دست یابیم و همین روند منجر به توسعه محصولات مختلف و متعدد و همچنین پیشرفت صنعت ما در سطح جهانی گشته است. به‌عنوان نمونه، امروزه با تکیه به فناوری نانو در کشور توانسته‌ایم به ساخت داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نائل آییم که باتوجه‌به تحریم‌های موجود، این دستاورد از اهمیت ویژه و جایگاه بسیار خاصی برخوردار است.

مهندس مهیار خادم با اشاره به آمار تولیدات نانو در صنعت اظهار کرد: ما امروزه به تولید بیش از هزار و صد محصول با زیرساخت نانو در انواع صنایع بهداشتی و درمانی، تولیدات ساختمانی و... دست‌یافته‌ایم که نشان‌دهنده آن است که ما در حوزه نانو تنها به پژوهش و تحقیقات بسنده نکرده و با تمام محدودیت‌ها توانسته‌ایم به تبدیل علم به صنعت دست یابیم. از نظر بازار محصولات نانو نیز طی ۱۰ سال گذشته با رشد ۲ برابری همراه بوده‌ایم که منجر به صادرات این محصولات به کشورهای مختلف جهان شده است.

وی در خاتمه گفت: تمام تلاش ما بر این است که به دانش‌آموزان و دانشجویان بقبولانیم که می‌توانید در حوزه‌های دانش‌بنیان و های‌تک فعالیت مؤثر داشته باشید و در آینده کشور اثرگذار باشید و این طرز تفکر؛ هویتی ملی و با اعتمادبه‌نفس را پرورش می‌دهد که بی شک می‌تواند ایرانی آبادتر با جایگاهی ویژه در جهان را پدید آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha