۹۹درصد ساختمان پزشکان مرکز شهر زنجان غیر قانونی است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان گفت: مشکل عمده ای که در شهر زنجان‌ وجود دارد در خصوص وجود ساختمان پزشکان مرکز شهر است که ۹۹ درصد این ساختمان ها به صورت غیر قانونی است و دارای پروانه ساخت مسکونی هستند، همچنین عمده ۹۹ درصد این ساختمان پزشکان نیز دارای پایان کار نیستند و به صورت قول نامه ای هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت؛زهرا نوری_ شهرها و روستاها در هر کشوری می توانند در معرض آسیب ها و بلایایی مثل سیل، زلزله، آتش سوزی، انفجار و فرونشست زمین باشند که در این مدت کوتاه پایان سال شاهد زلزله خوی و ترکیه بودیم که ویرانی هایی را به جا گذاشت و بسیاری از مردم جان خود را از دست دادند.

به گفته کارشناسان استانداردهای لازم مربوط به مقاوم سازی در برابر زلزله کشور ترکیه به درستی رعایت نشده است و بیش از ده میلیون ساختمان یا به عبارتی بیش از نیمی از ساختمان های موجود در این کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

این حادثه به نوعی هشداری برای کشور و شهر ما است چراکه هر بلای طبیعی یا غیرطبیعی در هر نقطه از کشور ضرر و زیان جانی و مالی چشمگیری از خود بر جای می گذارد.

سیل ها، زلزله ها، آتش سوزی ها و آثار زخم های کهنه ی آن ها بر در و دیوار شهرها و روستاهای ما موید این مطلب است.

مسئولین و قانون های موجود، تا چه حد به ایمن سازی، بهسازی، مقاوم سازی و نوسازی ساختمان ها در کشور اهمیت می دهند؟‌ و چه ساز و کاری باید به وجود بیاید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کرد؟

۹۹ درصد غیر قانونی

ناایمن شدن ساختمان‌ها در شهرها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد، برای جلوگیری از ساخت‌وساز ساختمان‌های ناایمن در شهر رعایت مقررات ساختمان‌سازی و برخوردهای قانونی نقش مهمی دارد، برای بررسی بیشتر این موضوع با مهدی طالب، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان گفت‌وگویی داشته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

علل عمده ناایمنی ساختمان ها چیست؟

مهدی طالب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان، با اشاره به علل ناایمن بودن ساختمان ها گفت: عوامل مختلفی در این خصوص وجود دارد که یکی از این ها بحث نظارت سازه ای است که تقریبا در این مقوله درصد بسیار پایینی است و برخی نیز به ساختمان های ساخته شده در سال های قبل سال ۷۴ است که در آن سال ها نظام مهندسی وجود نداشته و به صورت‌ دفاتر فنی بود و بسیاری از الزمات از جمله آئین نامه زلزله و مقررات ملی ساختمان مدنظر گرفته نمی‌شد چرا که در آن سال ها تدوینی صورت نگرفته بود.

وی با بیان اینکه برخی از علل ساختمان های ناایمن نیز به ساخت و ساز غیرمجاز برمی‌گردد افزود: ساخت و ساز غیرمجاز بر دو حالت است یا ناظری بر ساخت و ساز وجود دارد و یا ناظری وجود ندارد، که نمونه ساختمان هایی که ساخت و ساز غیرمجاز دارد و ناظری بر ساخت و ساز وجود نداشته در منطقه اسلام آباد است چرا که این زمین های قول نامه ای بوده و به دلیل نبود سند غیر قانونی و بدون نظارت ساخت و ساز انجام گرفته شده است و ساختمان های ساخته شده دارای ناظر
نیز به علت نبود ایمنی لازم به تأیید نرسیده و دارای پایان کار نیستند.

در امر مرمت نظارت وجود ندارد

طالب با اشاره به ایراد اساسی موجود در بحث نظارت بیان کرد: متأسّفانه عمدتا مهندسین ناظر خود بر سر پروژه حاضر نمی‌شوند و افراد کارآموز نظارت دارند که باعث بروز بسیاری از مشکلات ساخت و ساز می‌شود.

وی با بیان اینکه نگهداری ناصحیح ساختمان ها نیز از جمله علل ساختمان های ناایمن است اظهارکرد: عمر ساختمان ها در ایران بسیار پایین است که طبق گفته ها به ۵۰ سال می‌رسد ولی در واقعیت عمر ساختمان در کشور ما ۳۰ سال است، چرا که ساختمانی که به ۳۰ سال می‌رسد رو به تخریب رفته و نیاز به بازسازی و مرمت دارد و مردم نیز با سلیقه شخصی تغییر در ساخت و ساز منزل می‌کنند که متأسفانه در امر مرمت نظارتی وجود ندارد.

آیا ساختمان های ناایمن شهر زنجان مورد ارزیابی قرار گرفته است

عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به این سوال گفت: تا حدی که میتوانیم ارزیابی قرار میدهیم ،چرا که بررسی ساختمان های ناایمن بر اساس اولویت است مانند پاساژهای تجاری و مجتمع ها، بیمارستان ها و ادارات، که لیست ساختمان های ناایمن این اماکن از سوی شهرسازی و آتش نشانی اعلام شده است.

وی افزود: برخی از پاساژها نیز در وضعیت بسیار خطرناکی در خصوص آسانسور، مسائل رعایت نکردن نبودن نرده و...است که توسط آتش نشانی احصا و اخطاریه های لازم صادر شده است و در صورتی که مالکان ایمن‌سازی نکنند، با آنها برخورد جدی می‌شود.

آمار دقیق ساختمان های مسکونی شخصی ساز و نبود پایان کار وجود ندارد

طالب با اشاره به اینکه بخش عمده ای از ساختمان های ناایمن، ساختمان های مسکونی هستند که پایان کار نگرفته اند و مردم در آن ها ساکن هستند گفت: این پایان کار نگرفتن یعنی اینکه اگر مهندس ناظری که وجود دارد گواهی مبنی بر استاندارد بودن را نداده است که شناسایی این ساختمان ها سخت و زمان بر است و آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

طبق آمارهای سال های گذشته شهرداری که طبق لیست استاندارد قریب به عمده آسانسور ادارات استانداردهای لازم را نداشتند که طبق اخطاریه ها اصلاحات انجام شد ولی باز هم همچنین مواردی وجود دارد و مراکز درمانی نیز قبلا ناایمن بودند که بعد از اخطاریه مشکلات ایمنی را حل کردند.

آماری در خصوص ساختمان های ناایمن شهر زنجان وجود دارد؟

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه آمار دقیقی برای ساختمان های شخصی ساز و مسکونی نداریم اظهارکرد: کاربری های عمومی و ادارات شناسایی شده بیشتر از ۱۰۰ مورد توسط راه و شهرسازی و بالای ۹۰ مورد نیز توسط شهرداری و آتش نشانی مشخص شده است و همچنین نظام مهندسی نیز لیستی در این خصوص ارسال کرده است.

شورا در زمینه ایمن سازی و اخطار به مالکان ساختمان‌های ناایمن و برخوردهای قانونی چه برنامه هایی دارد؟

طالب با اشاره به اینکه عمده تأکید شورا در این خصوص بر کاربری های عمومی و مسکونی شناسایی شده که استانداردهای لازم را ندارند است گفت: طی یک ماه گذشته شهرداری مکلف به شناسایی بر این ساختمان ها بود که این شناسایی ها انجام شده و در حال ارسال اخطاریه و برخی نیز ارسال شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه لازمه این اقدامات همکاری و حمایت دستگاه های قضایی است افزود: به عنوان مثال اگر مجتمع هایی در ایمن سازی مقاومت کردند لازم است دستگاه های قضایی در این خصوص همکاری کنند تا الزامات حداقلی که عموم مردم از این ساختمان ها استفاده می‌کنند فراهم شود.

۹۹ درصد ساختمان پزشکان مرکز شهر غیر قانونی است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان گفت: مشکل عمده ای که در شهر زنجان‌ وجود دارد در خصوص وجود ساختمان پزشکان مرکز شهر است که ۹۹ درصد این ساختمان ها به صورت غیر قانونی است و دارای پروانه ساخت مسکونی هستند، همچنین عمده ۹۹ درصد این ساختمان پزشکان نیز دارای پایان کار نیستند و به صورت قول نامه ای هستند و شورا نیز در این خصوص پیگیر است که یک سری امتیازاتی داده تا این ساختمان پزشکان به شهرک های اقماری انتقال داده شوند تا همچنین بار ترافیکی در مرکز شهر نیز کاهش یابد.

طالب تصریح کرد: در این راستا شورا پیگیر است و استارت کار را از طریق استانداری و مراجع مربوطه زده است که مجتمع و شهرک توریسم درمانی ایجاد شود تا پزشکان در این مجتمع متمرکز شوند تا مشکلات ترافیکی و مشکل سند دار کردن نیز حل می‌شود.


چه نکاتی باید برای جلوگیری از ساخت و ساز نا ایمن در شهر زنجان رعایت شود؟

در این خصوص باید یکسری از اراضی های موجود شهر تعیین تکلیف شوند که عمده مشکلات ما در بافت فرسوده است و شورا نیز در این خصوص مشوق ها و تسهیلاتی را برای ساخت و ساز در این بافت ها در نظر گرفته است.

قانونِ تعیین تکلیف زمین های قول نامه ای اجرا نمی‌شود

همچنین باید زمین های قول نامه ای نیز تعیین تکلیف شوند ولی متأسّفانه این قانون اجرا نمی‌شود که شورا پیگیر امورات است، اگر نتوانیم این زمین ها را تعیین تکلیف کنیم شاهد اتفاقات ناگوار در زمان زلزله خواهیم بود.

عضو شورای شهر زنجان خاطرنشان کرد: در خصوص سکونت های غیر رسمی مثل تپه الله اکبر،کوی فلسطین و...نیز اقداماتی در جابجایی اهالی این مناطق صورت گرفته است که لازمه بیشتر این اقدام همکاری اهالی منطقه است و برنامه های دیگری نیز در دست اجرا است که به زودی اطلاع رسانی می‌شوند.

مسکن ارزان در شهر زنجان تولید می‌شود

طالب با اشاره به تأمین مسکن ارزان در شهر زنجان گفت: در این خصوص با شهردار صحبت هایی شده است و رایزنی ها در حال انجام است تا بتوانیم مسکن ارزان قیمت تولید کنیم که تحقق این امر مهم نیازمند عزم تمامی دستگاه ها است.

وی با بیان اینکه در بافت فرسوده نیز مشوق هایی از سوی شورا و شهرداری در نظر گرفته شده است ولی به دلیل یکسری مشکلات ضابطه ای که انتظار حل آن را داریم بیان کرد: به عنوان مثال میراث فرهنگی در برخی جاها محدودیت ارتفاع دارد که قاعدتا باید حافظ این منافع و آثار تاریخی باشیم ولی در این مناطق ساخت وساز بالاتر از یک طبقه صورت نمی‌گیرد که در این موضوع نیز بحث حق انتقال توسعه را داریم تا این بتوانیم این مناطق را نیز احیا کنیم.

قانون تکلیفی ساخت و ساز مسکن ملی در بافت فرسوده در هیچ استانی اجرا نشد

وی با بیان اینکه در طرح ملی مسکن دولت مکلف کرده است که اولویت اول ساخت و ساز در بافت فرسوده باشد گفت: متأسّفانه هیچ استانی بر این موضوع ورود نکرده است که یکی از این استان ها زنجان نیز است که قانون در این خصوص اجرا نشد.

مسکن ملی مشکل ایمنی ندارد

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان در پایان با اشاره به مسائل ایمنی استاندارد سازی مسکن ملی بیان کرد: در این خصوص جلسات مشترکی با استانداری، نظام مهندسی، آتش نشانی و مسکن بر ایمنی مسکن و نظارت تشکیل شده است و تا جایی که ما پیگیر هستیم طرح نهضت ملی مسکن مشکلی از بابت ایمنی ندارد.

بر اساس گفته ها این مساکن بر روی گسل هستند که در پاسخ باید گفت: نمی‌شود که بگویم بر هیچ گسلی ساخت و ساز نمی‌توان کرد بلکه در مقرارت ملی ساختمان آمده است که می‌توان بر برخی گسل های ضعیف با یکسری تغییرات ساخت و ساز انجام داد.

اخطاریه به ساختمان های ناایمن شهر زنجان ارسال شده است

کارشناس شهرداری زنجان که خواستار این بودند که اسمی از ایشان برده نشود در خصوص اقدامات اجرایی شهرداری برای این اقدام گفت: در سه فاز ساختمان های ناایمن توسط شهرداری دسته بندی شده است که در فاز اول از بابت مهندسی ساز است که در این راستا منطقه بندی شده است و مناطقی که قبل از سال ۷۴ تقسیم بندی شده است

فاز دوم نیز ساختمان های ناکارآمد شهری است که شامل بافت فرسوده و ۷ سکونت غیر رسمی است که تقسیم بندی شده است.

ودر فاز سوم نیز در خصوص استقرار مناطق روی گسل زلزله یا نزدیکی به زلزله است که بر این سه فاز کارها صورت می‌گیرد.

همچنین از بابت مسائل ایمنی نیز ساختمان های ناایمن توسط سازمان آتش نشانی شناسایی شده است و لیست های مربوطه به شهرداری ارسال کرده که توسط شهرداری به برخی از این اماکن اخطاریه ها ارسال شده که در حال اتمام ارسال اخطاریه ها هستیم تا هرچه زودتر مسائل ایمنی این اماکن برطرف شوند.

انتهای پیام/نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha