نقش مافیای زباله در لاینحل ماندن چالش پسماندهای تهران

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله ۲۰ ساله پسماندها؛ گفت: موضوع پسماندها بیش از ۲۰ سال است که معضل اصلی پایتخت بوده و متاسفانه مافیای زباله نمی‌گذارند این مسئله سرو سامان بگیرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، اقبال شاکری اقبال شاکری ، در مورد جمع‌ آوری روزانه پسماندها به اندازه 35 هواپیمای بوئینگ در تهران؛ گفت: موضوع پسماندها بیش از 20 سال است که معضل اصلی پایتخت بوده و متاسفانه مافیای زباله نمی‌گذارند این مسئله سر و سامان بگیرد؛ مافیای زباله به گونه‌ای بر روی درآمد حاصل از زباله‌ها چنبره زده است که این تهدید با ظرفیت فرصت بودن همچنان در جایگاه یک تهدید باقی مانده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: سوء استفاده از انواع پسماندها اجازه بهره برداری به سازمان‌ها و نهادهای مرتبط از این فرصت را نمی‌دهد، تلاش‌های شهرداری در این راستا تاکنون نتایج مثبتی نداشته است.

دستگاه زباله سوزی کارآیی موثری برای معضل پسماندهای کشور ندارد

شاکری در ادامه یادآور شد: طی چند سال اخیر در شهرها و استان‌های مختلف کشور برای حل مسئله پسماندها و زباله‌ها دستگاه زباله سوزی راه اندازی شده است اما متاسفانه نتوانستیم در این راستا به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم؛ برای حل این مسئله مذاکراتی با کشور آلمان صورت گرفته است که به جهت علمی و نیازهای زیست محیطی کشور ما ثابت شده که دستگاه زباله سوزی کارآیی موثری ندارد چرا که کشور ما دارای شرایط جوی خشک و نیمه خشک و زباله سوزی برای کشورهایی مناسب است که در وضعیت جوی مرطوب قرار دارند.

سوزاندن زباله در کشورهای خشک اشتباه محض است

شاکری با تاکید به اینکه زباله سوزی برای کشور ما چندان کارایی ندارد؛ اظهار داشت: سوزاندن زباله در کشورهای خشکی همچون ایران که نیازمند به رطوبت پسماندها هستند اشتباه محض و تبدیل کردن آنها به کمپوست، کود و... اشتباه بزرگتری است که به جهت محیط زیستی و اقتصادی به صرفه نیست؛ به فرض مثال شهرداری تهران بررسی کند زباله سوزی کهریزک تاکنون چه میزان با صرفه بوده است.

باید مقابل زباله سوزی تهران گرفته شود؛ شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها فرصت خوبی برای این مسئله هستند تا بتوانند تفکیک زباله از مبدا تا بازیافت و تبدیل به پسماند را در دستور برنامه ریزی خود قرار دهند

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: باید مقابل زباله سوزی تهران گرفته شود؛ شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها فرصت خوبی برای این مسئله هستند تا بتوانند تفکیک زباله از مبدا تا بازیافت و تبدیل به پسماند را در دستور برنامه ریزی خود قرار دهند تاکنون این مهم اجرایی شده اما در حد قابل قبول نبوده است.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا امروز نتوانسته‌ایم بهره برداری لازم از پسماندها داشته باشیم، یادآور شد: شورای شهر باید از ظرفیت‌های مجلس برای سروسامان دادن زباله‌ها استفاده لازم و کافی را داشته باشد، مجلس هم از این ظرفیت بهره گرفته تا با یک رویکرد شفاف و عادلانه و رقابتی بتواند از انواع فرصت‌هایی که شرکت‌های دانش بنیان ارائه داده اند، استفاده کند.

شاکری با تاکید به کوتاهی دست مافیا از طلای کثیف خاطرنشان کرد: هر از چندگاهی خبری منتشر می‌شود از مبحث زباله‌های پایتخت و درگیری معتادان متجاهر و سوء استفاده از کودکان زباله گرد که رسانه‌ای شدن این مباحث صورت خوشایندی ندارد و باید این موضوع به صورت اساسی مورد حل شود./

پایان پیام

منبع:خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha