اعضای FAO جهت بررسی "آفت سوسک سرخرطومی" وارد کرمان شدند

مدیر تدوین ضوابط قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور گفت: نماینده و اعضای سازمان FAO (فائو) با هدف بررسی روش های مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی و وضعیت موجود به کرمان آمدند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر فاطمه موحد خواه، هدف از سفر اعضای فائو به استان کرمان را بررسی روش های مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی و وضعیت موجود اعلام و بیان کرد: در صورت نیاز به اصلاح این وضعیت پروتکل های مختلف از طرف سازمان فائو اعلام و امید داریم بعضاً مسیر دریافت بعضی از موارد مقابله نیز هموار گردد.

نماینده فائو در جلسه ای که در فرمانداری بم برگزار شد، گفت: نقش باغداران در کنترل آفت خطرناک سوسک سر خرطومی حنایی بسیار مهم و اثربخش است.

ماجد الکهکی افزود: به عنوان نماینده فائو ما تمامی روش های کنترلی را در نظر می گیریم و حمایت‌ های فنی به صورت کامل انجام می شود.

وی اظهار داشت: ما خیلی مفتخر خواهیم بود؛ که دستورالعمل ها توسط فائو بازنویسی شود، تا روش های کنترلی موثرتر باشد و هر آنچه از ما برآید برای نجات نخلداران از شر آفت خطرناک سوسک سرخرطومی انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در جریان سفر کارشناسان فائو به استان کرمان نیز تصریح کرد: بهترین راه کنترل آفت خطرناک سوسک سرخرطومی حنایی، تلاش مردم جهت یادگیری پایش، مقابله و اعلام سریع باغات آلوده‌ شده به مدیریت جهاد کشاورزی جهت اعزام کارشناسان متخصص برای راهنمایی می باشد.

دکتر محمد خیراندیش افزود: متاسفانه این آفت خیلی خطرناک است و درخت را نابود می کند.

وی ضمن اشاره به اینکه، مشکل این آفت این است که آلودگی به راحتی قابل تشخیص نیست، از باغداران بابت مشارکت عالی شان تشکر و عنوان کرد: همت باغداران در پایش و تیمار درختان و همراهی با کارشناسان جهاد کشاورزی قابل تقدیر است.

مدیر کل میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز تاکید کرد: اولین گام برای مقابله، پیشگیری از ورود سوسک سرخرطومی حنایی به باغات با استفاده از نهال سالم، اصیل و استاندارد است.

زهرا جلیلی مقدم ابراز داشت: باغداران خود بایستی حساس باشند و از جابجایی پاجوش مشکوک خودداری کرده و از خریداری پاجوش از شهرستان هایی که آلوده هستند حتماً خودداری کنند.

وی تصریح کرد: اصلاح و احیای باغات نظیر هرس و تغذیه به موقع و به اندازه در کنترل این آفت تاثیر گذار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha