تکنولوژی هوش مصنوعی باید در ایران بومی سازی شود

مدیر مرکز تحقیقاتی «چیتا» دانشگاه تهران گفت: ما در حوزه هوش مصنوعی نباید تنها به تکنولوژی روز دنیا بسنده کنیم بلکه باید با توجه به بحث بومی سازی عرصه‌های اولویت دار را مشخص کنیم.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر علی پارسا موسس و مدیر مرکز تحقیقاتی «چیتا» دانشگاه تهران و مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان گفت: موضوع هوش مصنوعی موضوع به روزی است و همه شرکت‌های دانش بنیان به سمت استفاده از هوش مصنوعی در حال حرکت هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی نقش اساسی و پایه‌ای را در دانش ما ایفا می‌کند افزود: علوم انسانی و تجربی به نقش کلیدی هوش مصنوعی پی بردند چرا که هوش مصنوعی تفاوت‌های جدی را به وجود آورده است.

پارسا ادامه داد: اگرچع هوش مصنوعی در گذشته هم وجود داشته اما در سال‌های اخیر به شکل دیگری رونق گرفته و با توسعه شبکه‌ها، یک انقلابی در هوش مصنوعی اتفاق افتاده بطوریکه هر روز اخبار جدید و جالبی از کاربرد هوش مصنوعی به گوش ما می‌رسد.

وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید از ظرفیت‌های هوش مصنوعی استفاده کرده و در سیستم‌های خود به کار گیرند.

پارسا با بیان اینکه خوشبختانه مدتی است به شرکت‌های دانش بنیان بها داده شده و توجه ویژه‌ای به آنها می‌شود گفت: امیدواریم این حمایت بیشتر شده و ادامه یابد و شرکت‌های دانش بنیان سهم بزرگی در حل مشکلات کشور داشته و نخبگان با تلاش بیشتر مسائل پیچیده را حل کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سطوح مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد. به عنوان مثال در حوزه خودرو، ترمز اضطراری در مواقع حساس، خواب آلودگی راننده را تشخیص می‌دهد تا ماشین بتواند کاملا خود ران شود و تمام این اعمال توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود.

پارسا گفت: ما باید در برنامه ریزی‌های خود در کشور به این نکته توجه کنیم که چه سطحی از این دانش وجود دارد و اولویت ما در کدام حوزه‌ها بوده و در هر اولویتی چه سطحی از این دانش برای ما مفید می‌باشد.

وی افزود: در بعد نرم افزاری نیز باید مشخص کنیم که تا چه سطحی می‌خواهیم به هوش مصنوعی ارزش دهیم تا کشور ما بتواند کارها را پیش ببرد.

پارسا گفت: ما نباید در حوزه هوش مصنوعی تنها به تکنولوژی روز دنیا بسنده کنیم بلکه باید با توجه به بحث بومی سازی ببینیم کدام عرصه‌ها برای ما اولویت دارد و در هر عرصه‌ای چه نوع هوش مصنوعی و تا چه سطحی را باید دنبال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید نگاه جامعی به بحث هوش مصنوعی داشته باشیم و نقشه راهی برای خودمان مشخص کنیم گفت: علوم انسانی باید به نقشه راه در حوزه هوش مصنوعی توجه کند و نخبگان در پژوهشگاه‌های مختلف با همفکری یکدیگر مشخص کنند که در چه عرصه‌هایی از هوش مصنوعی بهره می‌بریم و اولویت‌ها را مشخص کنند.

پارسا گفت: دولت و حاکمیت باید حمایت‌های ویژه از این مسئله داشته باشند و به شرکت‌های دانش بنیان بها دهند تا بتوانند مشکلات بزرگ کشور را حل کنند.

وی افزود: ما هر چقدر که در زمینه هوش مصنوعی و نرم افزار کار کنیم به سخت افزارهایی که دانش آنها در خارج از کشور است و ما باید آنها را خریداری کنیم وابسته تر می‌شویم.

پارسا با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کردند تاکید کرد: اگر به توصیه‌های ایشان در این زمینه توجه شود شاهد پیشرفت با سرعت بیشتری خواهیم بود.

وی در برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت و گو با اشاره به اینکه با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان بحث ایمنی را افزایش داد گفت: به عنوان مثال با ترمز اضطراری در خودرو و سیستم هوشمند در کارخانجات می‌توانیم ایمنی را بالا ببریم.

پارسا گفت: در بحث علوم انسانی با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان تحلیل‌های پیچیده تری در زمان کوتاهی داشت و در حوزه اقتصادی نیز با واکاوی داده‌ها می‌توان نتایج طرح‌های مختلف را از قبل پیش بینی کرده و بهتر تصمیم گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha