محققان چینی پیشرو تولید علم با بالاترین کیفیت در دنیا

تحقیقات نشان می‌دهد که دانشمندان چینی در حال حاضر بخش بزرگ‌تری از ۱% مقالات علمی برتر جهان را نسبت به دانشمندان هر کشور دیگری منتشر می‌کنند.

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)،چین تنها کشوری نیست که ظرفیت علمی خود را در سال‌های اخیر به شدت بهبود داده است، اما رشد چین به‌ویژه چشمگیر بوده است. برتری اخیر چین ناشی از سیاست‌های این کشور است که هدف آن برتری در علم و فناوری است. پکن گام‌های صریح برای رسیدن به جایگاه امروزی خود برداشته است و ایالات متحده رقابت علمی با چین دارد.

در سال ۱۹۷۷، بر اساس ابلاغیه در سیاست‌های توسعه و ارتقای چین، تلاش‌ها در راستای این سیاست‌ها صورت گرفت که یکی از آن‌ها تقویت بخش علم و پیشرفت تکنولوژی چین بود. در سال ۲۰۰۰، ایالات متحده سالانه چندین برابر چین مقالات علمی تولید می‌کرد. با این حال، در حدود سه دهه گذشته، چین سرمایه‌گذاری‌هایی را برای رشد قابلیت‌های تحقیقاتی داخلی، اعزام دانشجویان و محققان به خارج از کشور برای تحصیل، و تشویق کسب‌وکارهای چینی برای تغییر به سمت تولید محصولات با فناوری پیشرفته کرده است.

از سال ۲۰۰۰، چین حدود ۵٫۲ میلیون دانشجو و دانش پژوه را برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده است. اکثریت آن‌ها علوم یا مهندسی خوانده‌اند که تعداد فزاینده‌ای به چین بازگشتند تا در آزمایشگاه‌های دارای منابع مناسب و شرکت‌های فناوری پیشرفته کار کنند.

امروزه، چین از نظر میزان هزینه‌های علم و فناوری پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد. دانشگاه‌های چین در حال حاضر بیشترین تعداد دکترای مهندسی در جهان را تولید می‌کنند و کیفیت دانشگاه‌های چین در سال‌های اخیر به طور چشمگیری بهبود یافته است.

به لطف این همه سرمایه گذاری و نیروی کار رو به رشد و توانا، بازده علمی چین – همانطور که با تعداد کل مقالات منتشر شده اندازه گیری می‌شود – در طول سال‌ها به طور پیوسته افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۷، محققان چینی برای اولین بار مقالات علمی بیشتری نسبت به محققان آمریکایی منتشر کردند.

در سال ۲۰۱۹، نویسندگان چینی درصد بیشتری از تأثیرگذارترین مقالات را منتشر کردند، به طوری که چین ۸۴۲۲ مقاله را در رده برتر منتشر کرد، در حالی که ایالات متحده ۷۹۵۹ مقاله و اتحادیه اروپا ۶۰۷۴ مقاله داشتند.

به نقل از وبگاه کانورسیشن(theconversation)؛ فقط در یک مثال اخیر، متوجه شدیم که در سال ۲۰۲۲، محققان چینی سه برابر بیشتر از محققان آمریکایی مقاله در مورد هوش مصنوعی منتشر کردند. در ۱ درصد برتر تحقیقات هوش مصنوعی، مقالات چینی با نسبت ۲ به ۱ از مقالات ایالات متحده پیشی گرفتند. الگوهای مشابهی را می‌توان مشاهده کرد که چین در ۱% مقالات برتر در زمینه علوم نانو، شیمی و حمل و نقل پیشتاز است.

منبع :صدا و سیما