روش های پیشرفته بارداری بی خطر در سن بالا

یکی از روش های بارداری در سن بالای 35 سال اهدای تخمک و لقاح مصنوعی است که شانص موفقیت بیشتری نسبت به روش های طبیعی در سن بالاتر از 35 الی 40 سال را دارد...

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)خانم های بسیاری می توانند در سن بالاتر از 35 سال هم صاحب فرزند سالم شوند اما از لحاظ پزشکی بارداری در سن بالای 35 سال بارداری در سن بالا به شمار می آید. با توجه به مشکلات و مسائلی که برای جنین و مادر در بارداری در سنین بالا به وجود می آید توصیه می شود انجان تست ها و آزمایشات غربالگری با جدیت و دقت بیشتری پیگیری شود. امروزه روش های بسیاری با درصد خطای پایین برای بارداری در سنین بالاتر انجام می شود تا تجربه دلنشین یک بارداری سالم را به مادر بدهد.

براساس تحقیقات انجام شده در مورد فواید بارداری در سن بالاتر، باید عوارض ناشی از بارداری در سنین بالا مانند زایمان زودرس، نقص ژنتیکی و چندقلوزایی و ... را گوشزد کرد. خانم های بالای 35 سال بدلیل شرایط بدنی سخت تر از خانم های 20 تا 30 سال باردار می شوند زیرا با افزایش سن قدرت باروری در خانم ها کم می شود و گاهی نیاز به انجام درمان های پزشکی خواهند شد. علاوه براین خطر ابتلا به دیابت، جفت سر راهی، موقعیت قرارگیری نوزاد برای زایمان طبیعی، زایمان زودرس و اورژانسی، خونریزی بعداز زایمان و ... در حاملگی خانم های سن بالاتر افزایش می یابد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا از فواید و عوارض بارداری در سن بالا و روش های بارداری در سن بالا مطلع شوید.

فواید بارداری در سن بالا

ادامه تحصیل، ازدواج نکردن، مشغولیت به کار و ... از جمله عواملی که افراد در سنین پایین تر اقدام به بچه دار شدن نمیکنند اما در مواردی تاخیر در فرزندآوری شرایط بهتری را برای والدین و فرزند در آینده به وجود می آورد مانند:

  • مادران بالای 35 سال از نظر تحصیلات و درامد شرایط بهتری نسبت به مادران جوان تر دارند.

  • مادران بالای 35 سال دقت بیشتری در دوران بارداری و تربیت فرزندان دارند.

  • و ...

عوارض بارداری در سن بالا

همانطور که گفته شد با افزایش سن قدرت باروری خانم ها کاهش می یابد زیرا به طور معمول در خانم ها هر دوره سیکل قاعدگی یک تخمک بالغ آزاد می شود و آماده بارور شدن می شود. افزایش سن و تاخیر در باروری فرد سبب می شود تخمک ها آزاد شده بدلیل عدم سلامت کافی قدرت بارور شدن نداشته باشند. بارور شدن تخک مسن تر می تواند خطر مشکلات ژنتیکی، ناباروری، و ... را افزایش دهد البته این بدان معنی نیست که فرزندان متولد شده ناسالم هستند اما نیاز به کنترل و بررسی بیشتر دارد.

مشکلات باروری در سنین بالا

کاهش تعداد تخمک ها و کاهش کیفیت و سلامت تخمک ها به دنبال افزایش سن خانم ها بوجود می آید و سبب کاهش شانس باروری می شود. در واقع می توان گفت بعداز سن 35 سالگی اسپرم ها نمی توانند به راحتی تخمک های آزاد شده را بارور کنند همچنین در آقایان نیز بدلیل کاهش تعداد اسپرم در مایع منی باروری کاهش می یابد. بروز هر دو عامل بارداری شدن را سخت تر و پیچیده تر می کند.

افزایش سن و دیابت بارداری

دیابت یکی از مشکلاتی است که در خانم های مسن قبل از بارداری و یا در طول دوره بارداری به آن مبتلا می شوند و سبب افزایش قند خون و گلوکز می شود. دیابت یکی از بیماری های خطرناکی است که اگر پیشگیری و درمان نشود میتواند مشکلاتی از جمله نقص مادرزادی، سقط جنین، رشد کم و یا بیش از حد جنین و سقط جنین را به همراه بیاورد.

افزایش سن و نقص ژنتیکی

یکی از مشکلات اساسی و شایع در بارداری های سنین بالاتر بروز نقص ژنتیکی یا بیماری های مادرزادی مظیر سندروم داون و مونگولیسم است که این مشکلات از زمان تولد تا پایان عمر با نوزاد همراه است. نقص ژنتیکی یا بیماری های مادرزادی ممکن است عملکرد یا ظاهر قسمت هایی از بدن نوزاد را تغییر دهد و آمار تولد فرزند با نقص ژنتیکی در افراد مسن تر بیشتر از افراد جوان تر است.

روش های بارداری در سنین بالا

باتوجه به خطرات و مشکلاتی که برای بارداری افراد مسن وجود دارد، توصیه می شود خانم ها در سنین پایین تربرای بارداری اقدام کنند و یا از روش های پزشکی معتبر بهره گیرند. استفاده از درمان ها و روش های پزشکی محدودیتی ندارند اما بهتر است قبل از یائسگی اقدام شود. روش های درمان ناباروری عبارتند از موارد زیر:

1. فریز تخمک

منجمد کردن یا فریز تخمک ها روشی است که در طولانی مدت تخمک ها قابل نگهداری است و در موقع نیاز از آن ها استفاده می شود. تخمک های فریز شده در سنین پایین همان کیفیت و شرایط تخمک های تازه را دارند . بسیاری از خانم هایی که قصد بچه دار شدن ندارند یا ازدواج نکرده اند از این روش برای نگهداری تخمک های با کیفیت استفاده می کنند.

تخمک گذاری با تحریک داروهای تخمک گذاری انجام شده و سپس فریز و منجمد میشوند و در زمانی مناسب برای لقاح از حالت فریز شده خارج می شوند و در محیط آزمایشگاهی لقاح تخمک و اسپرم صورت می گیرد.

2. لقاح آزمایشگاهی یا آی وی اف

در روش آی وی اف تخمک های با کیفیت ( بعداز مصرف داروهای تخمک گذاری) جداسازی می شود همچنین اسپرم با کیفیت نیز برای لقاح با تخمک جدا شده و در محیط آزمایشگاه لقاح می یابد. بعداز لقاح اسپرم و تخمک جنین به درون رحم مادر منتقل می شود. این روش در مواقعی که مرد نیز برای باروری مشکل داشته باشد نیز کاربردی است.

آی وی اف بارداری در سن بالا

3. تخمک اهدایی

اهدای تخمک یا تخمک اهدایی روشی است که بدلیل عدم کیفیت تخمک ها، لقاح بین اسپرم مرد و تخمک فرد اهداکننده ( فرد دیگر) انجام می شود. در این روش تخمک سالم و با کیفیت از فرد اهداکننده گرفته شده و با اسپرم لقاح داده میشود و سپس برای ادامه رشد به رحم مادر منتقل می شود.

راه های تقویت تخمک در سنین بالا

1. تقویت تخمک در 3 ماه در سنین بالا

روش های بسیار ی برای تقویت تخمک ها وجود دارد. از نشانه های تخمک سالم قاعدگی های به موقع و منظم است، البته این بدین معنا نیست که افرادی که قاعدگی نامنظم دارند نمی توانند تخمک سالم داشته باشند اما از مواردی است که روی سلامت تخمک ها اثرگدار است. برای تقویت تخمک ها و انجام دستورات پزشکی در حدود 3 ماه زمان لازم است.

2. ورزش و تقویت تخمک ها

ورزش کردن یکی از راه هایی است که به تقویت تخمک ها در سنین بالا کمک می کند و علاوه بر ایجاد سلامت جسمی و روحی در فرد، سبب افزایش باروری و تقویت تخمک ها نیز می شود. انجام ورزش هایی مانند پیلاتس ، یوگا و پیاده روی چندین بار در هفته می تواند به تقویت تخمک ها و سلامت بدن کمک کند.

3. پرهیز از نوشیدن مشروبات الکلی

نوشیدنی های الکلی و مصرف دخانیات آسیب های بسیاری را به بدن وارد می کند همچنین اثرات منفی بسیاری روی سلامت و کیفیت تخمک ها ایجاد می کند. سیگار یک نوع ماده سمی است که استفاده از آن سبب سمی شدن تخمک ها و در نتیجه اختلال در ناباروری می شود.

4. تقویت تخمک با استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای

داشتن رژیم غذایی مناسب در سنین بالاتر یکی از راه های مهم در تقویت تخمک ها است. همچنین این رژیم غذایی میتواند شانس موفقیت در روش های درمان ناباروری را افزایش دهد. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل موارد زیر است:

  • استفاده از سبزیجات با برگ سبز

  • استفاده زیاد از غلات و حبوبات

  • استفاده از گوشت بدون چربی

  • مصرف گوشت ماهی و میگو

  • مصرف لبنیاتی مانند شیر و پنیر و...

  • مصرف میوه در مدت رژیم غذایی

  • پرهیز از مصرف بیش از حد قند و نمک

روش های پیشرفته بارداری بی خطر در سن بالا

توصیه های پزشکی برای بارداری بی خطر

براساس مطالعات انجام شده توجه به موارد توصیه شده زیر می توان خطر حاملگی را کاهش داد و یک بارداری آسان و بدون مشکل در سن بالا تجربه کرد:

  1. انتخاب مرکز درمانی معتبر و مجهز برای زایمان
  2. انجام مرتب معاینات پزشکی برای درمان بیماری های مادر و جنین
  3. رعایت اصول تغذیه ای مناسب
  4. انجام معینات جنین بصورت مداوم و مرتب
  5. کنترل قند خون و فشار خون جنین
  6. بررسی ژنتیکی جنین و پیشگیری از بروز اختلالات ژنتیکی

بطور کلی افزایش سن و بادراری در سنین بالاتر از 40 سال با مشکلاتی همراه است، یکی از مشکلات شایع کاهش نرخ باروری در خانم ها است که منجر به استفاده از روش های لقاح مصنوعی و ... می شود. اما با انتخاب روش درست و مناسب زیر نظر پزشک متخصص و مجرب حاملگی در سن بالا به یک تجربه زیبا و دلنشین برای فرد تبدیل می شود.

منبع :سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha