کد خبر: 198589
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۵۰
بارداری بالای ۴۰ سال خطرناک است؟

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این‍که کشور ما در لبه پرتگاه ابر بحران سالخوردگی جمعیت است، گفت: بارداری بالای ۴۰ سال تحت مراقبت‌های پزشکی مشکلی نخواهد داشت.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛صابر جباری در همایش روز جهانی ماما، با اشاره به سالمند شدن جمعیت کشور اظهار کرد: کشور ما در لبه پرتگاه ابر بحران سالخوردگی جمعیت است و اگر این بحران را جدی نگیریم، قابل جبران نخواهد بود.

وی بیان کرد: گزاره‌هایی طی سالیان گذشته نهادینه شده که شاید غلط باشند. به عنوان مثال، پیشتر گفته می‌شد که فاصله بین موالید باید بین ۳ تا ۵ سال باشد، اما اکنون می‌گوییم فاصله بین دو فرزند، کمتر از ۳ سال باشد هم مشکلی ندارد. در برخی اظهارنظرها گفته می‌شد که هیچ زنی نباید بالاتر از ۴۰ سالگی باردار شود، اما امروزه می‌گوییم بارداری بالای ۴۰ سال هم تحت مراقبت‌های پزشکی مشکلی نخواهد داشت.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: ماماها به عنوان افرادی که در حوزه زایمان فعال هستند، می‌توانند با فرهنگسازی در برطرف کردن چالش فرزندآوری در کنار سیاستگذاران، نقش موثری را ایفا کنند.

جباری با بیان اینکه زایمان طبیعی، زایمان برتر برای مادر و نوزاد است، گفت: با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اجرای این قانون به اولویت وزارت بهداشت بدل شد؛ چراکه از ۷۳ ماده آن ۴۳ مورد یعنی معادل ۶۰ درصد کل قانون مستقیم و غیر مستقیم تکلیف وزارت بهداشت است و در این راستا وزارت بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت را تاسیس کرد.

بیشتر بخوانید

نرخ رشد جمعیت در ایران به کمترین میزان در ۲۵ سال گذشته رسیده است!

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این بین ماماها وظایفی برعهده دارند که اهم آن شناخت قانون، حمایت از خانواده‌های باشکوه و با فرزندان بیشتر و عدم تمسخر مادرانی است که فرزند سوم و چهارم را باردار هستند؛ نظارت بر اجرای قانون و برخورد با تخلفات، افزایش دانش و ارتقای مهارت‌های مامایی و طب ایرانی، حفظ کرامت مادران، ترویج خوشایندسازی زایمان طبیعی، حمایت از حیات جنین و همکاری با گروه‌های مردمی و جهادی در راستای ارتقای فرزندآوری نیز از موارد دیگر است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع فرزندآوری، تصریح کرد: کشور چین به اندازه ایران، زمین و معدن و منابع طبیعی ندارد اما با ایجاد ارزش افزوده بر مواد اولیه، اشتغال‌زایی کرده است تا یک قدرت اقتصادی بماند و در این زمینه به جد حفظ جمعیت پویا را دغدغه خود قرار داده است.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، اهمیت حفظ استقلال و هویت شغلی، هویت سازمانی و هویت اجتماعی مامایی را از جمله دغدغه‌هایی عنوان کرد که جامعه مامایی باید در جهت آنها حرکت کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha