کد خبر: 197948
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۰۴
برگزاری جلسه شورای قیمت‌گذاری گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی از برگزاری جلسه شورای قیمت‌گذاری گندم در ساعت ۱۴ امروز با حضور اعضای اصلی در محل وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،شاهپور علایی مقدم معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: جلسه شورای قیمت‌گذاری گندم طبق قانون ساعت ۱۴ عصر امروز با حضور اعضای اصلی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود.

وی افزود: رئیس این شورا وزیر کشاورزی است و وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران، رئیس سازمان نظام‌مهندسی، بنیاد ملی گندم‌کاران و دو نفر از کشاورزان خبره نیز به‌عنوان اعضای اصلی این شورا در جلسه امروز حضور دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: تمامی پیشنهادهای بر اساس آخرین هزینه‌های تولید، نرخ تورم و رعایت تبادلات بین کشورها و میانگین قیمت جهانی و قیمت تمام شده و سود متعارف برای کشاورزان در کمیسیون‌های مختلف موردبحث قرار گرفته و در جلسه امروز برای خرید تضمینی گندم تصمیم‌گیری خواهد شد.

علایی مقدم گفت: قیمت خرید تضمینی گندم اگر پشتوانه و اعتباری نداشته باشد افزایش قیمت هم امکان‌پذیر نخواهد بود؛ لذا دولت باید پشتوانه مالی آن را تأیید کند و میانگین قیمت خرید تضمینی گندم هم از ۱۴ هزار تومان تا ۱۷ هزار تومان برای شورای قیمت‌گذاری برآورد شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش قیمت جهانی، نرخ تورم و افزایش قیمت نهاده‌ها و عوامل تولید در بخش کشاورزی، گندم‌کاران استحقاق این را دارند که قیمت گندم بالا برود و ما هم حمایت می‌کنیم تا با یک قیمت خوب و صرفه اقتصادی امر مهمی به نام پایداری تولید اتفاق بیفتد.

وی افزود: اکثریت اعضای جلسه از بخش خصوصی و نمایندگان کشاورزان هستند و بنابراین همه حرف‌های کشاورزان شنیده می‌شود و قطعاً رأی این جلسه به نفع کشاورزان است و دیگر دولتی نیست.

علایی مقدم اولویت وزارت جهاد کشاورزی را بخش تولید و مصرف‌کننده عنوان کرد و گفت: تنوع اقلیم در کشور ما می‌طلبد که از گندمکان حمایت بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به تولید ۱۱ میلیون تن گندم در سال گذشته افزود: ما سال گذشته ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرید تضمینی داشتیم و همچنان هم پشتیبان تولید هستیم و طبق پیش‌بینی‌ها امسال ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خریداری خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان برنامه‌وبودجه تا به این لحظه ریالی را برای خرید تضمینی گندم به ما ابلاغ نکرده است.

وی خودکفایی در تولید گندم را نیازمند مطلوب‌بودن میانگین بارش در کشور دانست و افزود: ما سال گذشته جهش تولید ۴۰ درصدی را در گندم داشتیم و اگر امسال ۱۲ میلیون تن تولید داشته باشیم و ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن هم خریداری کنیم مرز خودکفایی ایران در این بخش حفظ می‌شود.

در ادامه، ذبیح‌الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از ترکیب و چینش این شورا گفت: دو نفر از نمایندگان مجلس که در این شورا حضور پیدا خواهند کرد به‌عنوان ناظر حق رأی ندارند و امیدواریم که قیمت تعیین شده به نفع کشاورزان باشد.

وی با بیان اینکه طبق تبصره ۷ سایر مراجع حتی کمیسیون کشاورزی حق تعیین قیمت رسمی را ندارند افزود: قیمتی که کمیسیون کشاورزی مجلس و دولت اعلام کردند پیشنهادی بود و شورا قیمت رسمی را تعیین خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: قیمتی که ما پیشنهاد کردیم ۱۷ هزار تومان است و سال قبل هم ۱۳ هزار تومان بود؛ اما وقتی را نرخ تورم و حمل‌ونقل و واردات محصول مشابه در مبدأ و غیره را محاسبه می‌کنیم انتظار ما به‌عنوان نمایندگان مجلس این است که قیمت گندم بالای ۲۰ هزار تومان باشد.

اعظمی با بیان اینکه گندم در جنوب به‌ویژه حوزه انتخابیه بنده (جیرفت) تا قیمت ۲۵ هزار تومان خریدوفروش می‌شود گفت: گندم‌کاران گفتند اگر قیمت‌ها پایین‌تر از این باشد ما گندم‌ها را تحویل نمی‌دهیم که البته حس ملی‌گرایی کشاورزان اجازه نمی‌دهد گندم‌ها را به خارجی‌ها بفروشند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: باتوجه‌به بارندگی‌های مناسب و افزایش سطح زیر کشت، تولید گندم امسال خوب بوده و امیدواریم کشاورزان بتوانند در مرز ۸ میلیون تن گندم تحویل دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha