چین به عربستان، فناوری رصد و تشخیص چهره می‌دهد

پژوهشگر در دانشگاه هاروارد که در مورد فعالیت‌های جهانی چین تحقیق می‌کند، به اینسایدر گفت که شی جین پینگ رئیس جمهور چین به دنبال «عادی‌سازی و مشروعیت بخشیدن به دیدگاه خود درباره فضای سایبری تحت حاکمیت حکومت و افکار عمومی تحت نظارت است».

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا) نشریه آمریکایی «بیزنس اینسایدر» نوشت: طرح‌هایی برای شهر بیابانی NEOM عربستان سعودی با ارزش تریلیون دلار در حال تهیه است. به ساکنان آینده آن هم وعده تجربه‌ای شبیه چیزی شبیه به یک فیلم علمی تخیلی داده می‌شود.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: این شهر قرار است یک "آسمان خراش عمودی" به طول ۱۰۰ مایل که از قلب شهر عبور کند، داشته باشد.

بر اساس بروشورها و بیانیه‌های برنامه ریزان، این شهر همچنین دارای سواحل درخشان در تاریکی شب، پیست‌های اسکی، یک ماه مصنوعی، ربات‌های پیشخدمت، و تاکسی‌های پرنده خواهد بود.

اما پشت این طرح عجیب و غریب که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تهیه شد، واقعیتی بسیار بالقوه تاریکی وجود دارد.

بن سلمان ولیعهد سعودی روابط خود را با رهبر چین، شی جین پینگ که با ارائه فناوری نظارت و رصد قدرتمند به سعودی موافقت کرده، تقویت کرده است.

بوللانی جیلی، پژوهشگر در دانشگاه هاروارد که در مورد فعالیت‌های جهانی چین تحقیق می‌کند، به اینسایدر گفت که شی جین پینگ رئیس جمهور چین به دنبال «عادی‌سازی و مشروعیت بخشیدن به دیدگاه خود درباره فضای سایبری تحت حاکمیت حکومت و افکار عمومی تحت نظارت است».

طبق گزارش اندیشکده انستیتو واشنگتن، چین قبلاً فناوری رصد مردم را برای ایجاد به اصطلاح "شهرهای امن" که بر اساس داده‌های کاربران در مصر و صربستان اجرا می‌شوند، ارائه کرده است.

به نظر می‌رسد ولیعهد محمد بن سلمان اما مشتاق تکرار این پروژه‌ها در مقیاس بزرگتر است.

در دسامبر گذشته، بن سلمان به شی جین پینگ رئیس جمهوری چین برای حضور در یک نشست مجلل به عربستان سعودی خوشامد گفت، جایی که سران دو کشور قصد خود برای همکاری در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله فناوری رصد و نظارت اعلام کردند.

به نظر می‌رسید که این آغاز یک همکاری پربار برای محمد بن سلمان باشد. کارشناسان می‌گویند بن سلمان در شی جین پینگ، شخصیتی را یافته است که اعتقاد دارد فناوری می‌تواند آن‌ها را قادر سازد تا اقتصاد خود را گسترش دهند و در عین حال هیچ یک از عناصر کنترل اقتدارگرایانه خود را از دست ندهند. آنل شلین، محقق موسسه کوئینسی در واشنگتن دی سی، به اینسایدر گفت: «ما هنوز آن میزان از رصد فیزیکی در چین را در عربستان نمی‌بینیم، اما پکن در حال همکاری با سعودی‌ها و دیگر کشورهای خلیج‌فارس است تا آن را اجرا کند.»

وی افزود: «این چیزی است که چینی‌ها به سعودی‌ها و دیگر کشورهای خلیج فارس می‌فروشند.»

جیمز، محقق اندیشکده چتم هاوس، گفت که یکی از اشکال این فناوری، دوربین‌های نظارتی مرتبط با فناوری تشخیص چهره است که می‌تواند برای ردیابی حرکات گذشته و زمان واقعی استفاده شود.

او گفت: «این فناوری همچنین خطری واقعی برای حریم خصوصی افراد است، به ویژه بسته به نحوه جمع‌آوری و ذخیره داده‌ها.»

فن‌آوری چینی این ظرفیت را فراهم می‌کند که فیلم‌های دوربین مداربسته را به مجموعه داده‌های دیگر، از جمله اطلاعات بیومتریک متصل کند.

یکی دیگر از نگرانی‌های بالقوه، فناوری ابری است، به ویژه شرکت‌هایی که حجم عظیمی از داده‌های رایانه‌ای را ذخیره می‌کنند. غول مخابراتی چینی هوآوی قبلاً قراردادهایی با عربستان سعودی از جمله در NEOM امضا کرده است. جیمز گفت که سؤالات زیادی در مورد میزان حفاظت از حریم خصوصی این شرکت برای کاربران در شهر وجود دارد.

عربستان سعودی اخیراً قوانین مربوط به حفظ حریم خصوصی داده‌های خود را تقویت کرده است، اما سازمان‌ها - از جمله دیده بان حقوق بشر - هشدار داده اند که این قوانین بسیار ضعیف هستند.

منبع:اعتماد آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha