تمامی دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود در قانونی جوانی جمعیت، عمل کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت:  تمامی دستگاه‌های اجرایی باید به وظایفی که در قانون جوانی جمعیت، تصریح و ابلاغ شده است، عمل کنند و در این حوزه مسئول هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان؛ حسن بختیاری در نشست مدیران روابط عمومی دستگاه‌های دولتی استان با موضوع جوانی جمعیت و هفته سلامت، اظهار کرد: فرصت برای تجدید جمعیت محدود است و اگر پنجره جمعیتی بسته شود و سن باروری جمعیت جوان سپری شود، تلاش‌های بعد از آن بیهوده خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ باروری در کشور ۱.۶ الی ۱.۷ است، افزود: حفظ جمعیت موجود مستلزم نرخ باروری ۲.۱ است و در حال حاضر با رشد منفی جمعیت مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به تشکیل قرارگاه دانشگاهی جونی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: همه اعضاء این قرارگاه در سطح رئیس، معاونت‌ها و مدیریت‌های دانشگاه وظایفی به عهده دارند و همه‌ی قوانین مربوطه در ساختار شبکه اجرا می‌شود.

بختیاری به اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سالم از سقط) در سطح استان اشاره کرد و افزود: مجری این طرح، بسیج جامعه پزشکی استان بود که به صورت یک NGO و مستقل از دانشگاه عمل می‌کرد ولی پس از ادغام آن با ساختار شبکه و دانشگاه، امکاناتی را در اختیار این طرح قرار دادیم و چندین هزار نفر در سطوح مختلف اعم از متخصصین زنان، ماماها، بهورزان، روانشناسان و افرادی که به نوعی با این حوزه ارتباط داشتند، تحت آموزش قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، تا پایان اسفند ۱۴۰۱ حدود ۲۱۰ مورد که تصمیم قطعی برای سقط داشتند، شناسایی شدند و با مداخلات انجام شده، به جز ۷ مورد، بقیه از تصمیم خود منصرف شدند.

این مسئول با اشاره به رایگان شدن هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های بارداری مثل سونوگرافی، ارزیابی‌ها و آزمایشات برای والدینی که نگران سلامت جنین خود بودند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این هزینه‌ها در اعتبارات دانشگاه پیش‌بینی نشده بود، این مبالغ از وجوه در اختیار رئیس دانشگاه پرداخت شد تا والدین با طیب خاطر این دوره را طی کنند.

بختیاری با اشاره به برگزاری جشنواره ملی جوانی جمعیت در سال گذشته، خاطرنشان کرد: یک جشنواره فرهنگی نیز در ذیل این همایش برگزار شد و بیش از ۱۰۰ اثر هنری با موضوع جوانی جمعیت طی آن تولید شد.

وی با اشاره به آغاز هفته سلامت از ۹ اردیبهشت، گفت: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت صرفا به معنای فقدان بیماری نیست و جنبه‌های مختلف جسمی، روانی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد و طبق این تعریف سلامت جامعه محقق نمی‌شود مگر اینکه همه دستگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی وارد صحنه شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، نقش روابط‌عمومی‌های دستگاه‌ها و سازمان‌ها را در فرهنگ‌سازی سلامت، بی‌بدیل توصیف کرد و افزود: به تمام استانداران و دستگاه‌های دولتی وظایف قانونی در حوزه سلامت ابلاغ شده است و ارزیابی آنان بر اساس میزان عمل به این وظایف قانونی انجام خواهد شد.

بختیاری تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی در این راستا باید به وظایفی که در قانون جوانی جمعیت، تصریح و ابلاغ شده است، عمل کنند و در این حوزه مسئول هستند.

انتهای پیام/نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha