مازندران اولین گروه اعزامی به حج تمتع/ افزایش هزینه‌های حج به دلیل نرخ ارز

 مدیرکل حج و زیارت استان مازندران از افزایش هزینه حج  به دلیل شرایط ارزی خبر داد و گفت: مازندران اولین گروه اعزامی به حج است که از تاریخ ۴ خرداد تا ۹ خرداد پروازها انجام  و به اتمام می رسد.

عباس اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، با اشاره به اولین پرواز کاروان ها از مازندران به حج امسال اظهار کرد: امسال ۳۰ کاروان با ظرفیت ۴هزارو ۳۳۵ نفر از ایستکاه پروازی شهدای ساری به مقصد مدینه منوره اعزام می شوند.

وی گفت: امسال مازندران اولین گروه اعزامی به حج است که از تاریخ ۴ خرداد تا ۹ خرداد پروازها انجام و به اتمام می رسد.

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران درباره هزینه حج امسال خاطرنشان‌کرد: هزینه سال۱۴۰۲، ۱۱۷ میلیون تومان تا ۱۴۱ میلیون تومان برآورد شده است.

اسماعیلی گفت: اولویت اولین گروه های اعزامی تا پایان اسفند ۸۵ فراخوان شده و برای تکمیل ظرفیت، ثبت نامی هایی که تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ثبت نام بودن را نیز برای تکمیل ظرفیت اعلام فراخوان شدند.

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عملیات اعزامی حج امسال با تاخیر انجام شد کلاسهای آموزشی و معاینات به سرعت در دستور کار قرار گرفت.

اسماعیلی بااشاره به علت تاخیر گفت: دعوت نامه‌ی کشور میزبان با تاخیر صادر شد و طبق برنامه زمانبندی وزارت حج عربستان و تفاهم نامه با کشورها و به تبع ان با ایران نیز با تاخیر انجام شد و پس از انکه تعداد سهمیه مشخص شد عملیات ثبت نام و پذیرش زائرین انجام شد، همچنین ۹۰ درصد معاینات و نیمی از کلاس‌های آموزشی مناسک حج نیز انجام شده است.
وی با اشاره به دو خصوصیات مهم حج امسال خاطرنشان کرد: عده‌ای از زائرین به دلیل شیوع کرونا جاماندگان سال ۹۹ هستند و برخی نیز افراد مسن و بالای ۶۵ سال سن هستند که شرایط جسمی خاص و پرخطر دارند و نکته دوم هزینه تمام شده حج تمتع امسال به دلیل شرایط ارزی نسبت به هزینه سنوات قبل بیشتر شده است و علت این افزایش قیمت افزایش کیفیت خدمات نیست بلکه در راستای تامین ارز این افزایش قیمت انجام شده که البته با حمایت دولت از ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز تعیین شده که باعث شد مردم دچار مشکل نشوند.


مدیر کل حج و زیارت مازندران با اشاره به واکسن‌های مورد تایید کشور عربستان برای حج را خاطرنشان کرد: واکسن های مورد تایید دو دز است که در سبد واکسن های عربستان قرار دارد و با معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ شده و واکسن‌های سینوفارم و استرازنکا مورد تایید کشور عربستان است که در اختیار بهداشت و درمان قرار دارد.

اسماعیلی در توصیه‌ای گفت: با توجه به شناخت کامل نسبت به اعمال حج، مناسک و معارف حج اقدام کنند و توصیه های مدیران کاروان و روحانیون مد نظر قرار داده و همچنین بر مسائل بهداشتی و پروتکل های بهداشتی مبادرت ورزند تا با توجه به شیوع کرونا مبتلا نشوند.

وی افزود: پس از بازگشت کاروان‌ها به مازندران در فرودگاه، توسط نیروهای هلال احمر و معاونت بهداشت و درمان، کنترل انجام می‌شود و افرادی که مشکوک و یا مبتلا به کرونا هستند اقدام به درمان و قرنطینه برای آنها انجام خواهد شد.

وی زمان بازگشت زائران را ۱۴ ذیحجه حدودا ۱۲ تیرماه اعلام کرد و تاریخ دقیق پروازها متعاقبا اعلام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha