"پزشک خانواده" مهم ترین طرح بهداشتی سال ۱۴۰۲

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مهمترین هدفی که در سال ۱۴۰۲ در حوزه بهداشت داریم، اجرای طرح پزشک خانواده شهری است که یکی از بزرگترین طرح های وزارت بهداشت است.

اجرای پزشک خانواده شهری، مهمترین هدف بهداشت در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محسن بارونی در نشست خبری هفته سلامت، گفت: همانطور که شعار امسال، سلامت برای همه با پزشکی خانواده، است، مهمترین هدفی که در سال ۱۴۰۲ در حوزه بهداشت داریم، اجرای طرح پزشک خانواده شهری است که یکی از بزرگترین طرح های وزارت بهداشت است.

وی افزود: تصمیم گرفته شده است؛ که با توجه به گستردگی برنامه، در ابتدا یک شهر به صورت پایلوت در شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، برنامه پزشک خانواده شهری را اجرا کنند و در دانشگاه کرمان، شهرستان بردسیر به عنوان شهرستان پایلوت برنامه در نظر گرفته شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: برنامه پزشک خانواده، در قالب پزشک خانواده روستایی، چندین سال است که این برنامه در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در حال اجرا است.

دکتر بارونی ادامه داد: در برنامه پزشک خانواده شهری، به ازای هر ۳ هزار نفر یک پزشک خانواده و به ازای هر هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در نظر گرفته شده است، یعنی در هر ۳ هزار نفر جمعیت دو مراقب با پزشک خانواده فعالیت دارند که ترجیحا یکی ماما و یکی مراقب خواهد بود.

وی گفت: محور اصلی پزشک خانواده شهری، پوشش همگانی سلامت است؛ که سه بعد اصلی پوشش کامل جمعیت، کاهش پرداخت از جیب و اجرای بسته کامل پزشکی خانواده برای شهروندان را شامل می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: همانطور که می دانید، ۸۵ درصد مسائل پزشکی توسط پزشک عمومی قابل درمان است و تنها ۱۵ درصد بیماری ها به متخصص نیاز دارند و این مسئله مراجعه بیش از اندازه به متخصصین با برنامه پزشک خانواده حل خواهد شد.

دکتر بارونی یکی از دلایل شلوغی مطب پزشکان متخصص را عدم رعایت نظام ارجاع دانست و گفت: یکی از برکات اجرای برنامه پزشک خانواده شهری، اصلاح نظام ارجاع خواهد بود.

وی توضیح داد: در دنیا در کشورهای پیشرفته برای بیماری های کوچکی مثل سرماخوردگی، در صورت مراجعه به متخصص، خدمات و داروها شامل بیمه نمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به زمان و مکان اجرای برنامه پزشک خانواده شهری، خاطرنشان کرد: انشاءالله برنامه پزشک خانواده شهری در کرمان، در خرداد ماه ۱۴۰۲ به صورت پایلوت در شهرستان بردسیر آغاز به کار خواهد کرد.

معرفی خدمات مراکز بهداشتی نیازمند کمک اصحاب رسانه است

دکتر بارونی گفت: یکی از مسائلی که ما در حوزه بهداشت با آن مواجه و نیازمند کمک اصحاب رسانه هستیم، اطلاع رسانی در خصوص خدماتی که در مراکز و پایگاه های بهداشتی انجام می شود.

وی؛ تعدادی از خدمات این مراکز را تشریح و تصریح کرد: در مراکز خدمات بهداشتی و درمانی امکانات بسیار خوبی مثل یونیت های دندان پزشکی با تعرفه های بسیار پایین دولتی با دندان پزشکان خوب وجود دارد ولی مراجعه افراد به آنها کم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، افزود: همچنین خدمات مشاوره سلامت روان با روانشناسان متعددی ارائه می شود، که ظرفیت این را دارند که روزی ۳۰ نفر مراجعه کننده داشته باشند، اما مراجعه مردم به آنها بسیار پایین است.

دکتر بارونی با اشاره به وجود کارشناسان تغذیه در بخش بهداشت اظهار داشت: در مراکز خدمات جامع سلامت، مشاورین تغذیه علمی و دانشگاهی وجود دارد، ولی متاسفانه شناخت و مراجعه مردم به آنها کم است.

وی گفت: تمرکز اصحاب رسانه بر فعالیت های مراکز بهداشتی درمانی در سطح شهر می تواند کمک خوبی به مردم باشد تا با هزینه کم خدمات خوبی را دریافت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطر نشان کرد: اگر روانشناس یا مشاور تغذیه ما تشخیص دارو درمانی و یا مداخله متخصصین در درمان افراد را داد، حتما مراجعه کننده را به سطوح بالاتر ارجاع می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha