برنامه عمل چهار ساله کشورهای عضو گروه پنج تدوین می شود

دستیار ویژه وزیر، مدیرکل همکاری های بین الملل و مسئول دبیرخانه گروه پنج وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین برنامه عمل چهار ساله کشورهای عضو گروه پنج در «بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج در زمینه همکاری‌های نظام سلامت» خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر محمدحسین نیکنام در مراسم افتتاحیه این نشست در هتل پارسیان استقلال تهران، گفت: روزهای ششم وهفتم سپتامبر 2022 شاهد جلسه وزرای گروه پنج بودیم. در آن جلسه فعالیت های گروه پنج دوباره احیا شد. با فاصله کم، در شصت و نهمین جلسه منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در مصر؛ در جلسه دیگری اهداف و فعالیت های یک ساله گروه پنج را به توافق رسیدیم.

وی افزود: اولین برنامه گروه پنج نیز نشست مدیران و کارشناسان انتقال خون بود که 25 تا 27 بهمن 1401 به میزبانی سازمان انتقال خون جمهوری اسلامی ایران و حضور هیات های کشورهای عضو برگزار شد. دومین برنامه آموزش مدیران گروه پنج در حال حاضر در حال برگزاری است و پنج روز ادامه خواهد داشت.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت ادامه داد: برای سه برنامه دیگر، شامل اجلاس بیماری های مسری، اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عضو و اجلاس بیماری های غیرمسری، دبیرخانه گروه پنج منتظر اعلام میزبانی کشورهای عضو است.

دکتر نیکنام گفت: برای هر چه پربارتر برگزار شدن این نشست تلاش های بسیار زیادی صورت گرفته است. علاوه بر جلسه افتتاحیه و اختتامیه سه پنل علمی، اجرایی نیز با مشارکت صاحبنظران بین المللی و مدیران وکارشناسان کشورهای عضو طی سه روز برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: این سه پنل عبارت است از «نظام سلامت با رویکرد شبکه مراقبت های اولیه»، «مهار و پیشگیری بیماری های مسری» و «همکاری مرزی در تجمعات انبوه» که برای هر پنل یک یادداشت مفهومی تهیه شده و از قبل در اختیار هیات های حاضر در نشست قرار گرفته است.

وی افزود: برگزاری سه جلسه نیز در دستور کار این نشست قرار دارد. اولین جلسه به گزارش کشورها در رابطه با موضوع پنل اختصاص دارد. در دومین جلسه سخنرانی های مرتبط با موضوع پنل ها و بحث و گفتگوهای مرتبط را شاهد خواهیم بود. در پایان هر روز نیز با مشارکت شرکت کنندگان برنامه عمل چهار ساله بین کشورهای عضو تدوین خواهد شد.

مسئول دبیرخانه گروه پنج وزارت بهداشت گفت: امید است با برنامه ریزی های صورت گرفته و مدیریت هر پنل و مشارکت های هیات های اعضای گروه پنج، شاهد نتایج و تصمیمات ارزشمند در حوزه سلامت منطقه باشیم. مجموعه مباحث، گفتگوها و توافقات به بیانیه حاوی برنامه عمل چهار ساله کشورهای عضو گروه پنج می انجامد.

دکتر نیکنام افزود: در حاشیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج برای روسای هیات های شرکت کننده برنامه خاصی در افتتاحیه نمایشگاه اکسپوی تجهیزات پزشکی و توانمندی دارویی ایران که در طول نشست برگزار خواهد شد، در نظر گرفته شده است.


وی در پایان با اعلام این که بخش دانشجویی گروه پنج نیز که فعالیت های خود را از اجلاس پیشین آغاز کرد در این نشست حضور دارند، اظهار داشت: به عنوان رییس همکاری گروه پنج، از سوی دبیرخانه از معاونت توسعه وزارت بهداشت، موسسه معتمد که موسسه آموزشی مدیران سلامت است، دکتر سیدجعفر حسین نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران و همینطور هیات های شرکت کننده برای همکاری در برگزاری «بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج در زمینه همکاری‌های نظام سلامت» و حضورشان در این نشست قدردانی می کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha