کنترل فشار خون بالا با مدیریت استرس و اصلاح سبک زندگی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با بیان اینکه  مدیریت استرس‌ها و اضطراب‌های روزمره  می‌تواند در کنترل پرفشاری خون موثر باشد، گفت: هرگونه اضطراب، نگرانی، ترس، افسردگی، خشم و عصبانیت می‌تواند منجر به بالا رفتن فشارخون و تبدیل آن به بیماری شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان،وحید توپچی خسروشاهی، با بیان اینکه مدیریت استرس‌ها و اضطراب‌های روزمره اعم از شغلی، اجتماعی و خانوادگی می‌تواند در کنترل پرفشاری خون موثر باشد، اظهار کرد: هرگونه اضطراب، نگرانی، ترس، افسردگی، خشم و عصبانیت می‌تواند منجر به بالا رفتن فشارخون و تبدیل آن به بیماری شود.

وی انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش‌های هوازی را از دیگر مولفه‌های مهم در سلامت قلب و عروق و کنترل فشار خون دانست و افزود: نباید اموری چون پیاده‌روی معمولی یا کار در منزل به عنوان ورزش تلقی گردد بلکه ورزش به منزله‌ی فعالیت فیزیکی نسبتا شدید است در حدی که ضربان قلب حداقل به ۱۲۰ بار در دقیقه برسد و تعریق ایجاد شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: دوی نرم، دوچرخه‌سواری و شنا از جمله ورزش‌های هوازی است که انجام آنها حداقل به مدت ۲۰ دقیقه در روز می‌تواند کمک شایانی به کنترل فشار خون نماید.

خسروشاهی با اشاره به اهمیت تغذیه سالم وتاثیر آن در مدیریت فشار خون، بیان کرد: برای پیشگیری از پرفشاری خون باید تا حد ممکن از رژیم پرنمک به دلیل دارا بودن املاح سدیم، پرهیز شود و مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه به جهت برخورداری از املاح پتاسیم، افزایش یابد.

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت برای اصلاح سبک زندگی به منظور کنترل فشار خون ضروری است، اظهار کرد: از آنجایی که هرگونه بی‌خوابی و بدخوابی می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود، لازم است کادر درمان در مطب‌ها، کلینیک‌ها و اورژانس‌ها هنگام گرفتن شرح حال از بیمارانی که به دلیل بالا رفتن فشار خون مراجعه کرده‌اند، در خصوص کیفیت خواب آنان سوال کنند و در صورت لزوم، داروهای مناسب برای خواب منظم را تجویز نمایند.

متخصص قلب و عروق با بیان اینکه درمان دومین مرحله پس از اصلاح سبک زندگی برای کنترل فشار خون است، ابراز داشت: بیماری پرفشاری خون به سه سطح یک، دو و سه تقسیم‌بندی می‌شود به طوری که اگر فشار خون ماکزیمم بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر جیوه باشد، سطح یک، اگر بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر جیوه باشد، سطح دو و اگر بالاتر از ۱۸۰ میلی‌متر جیوه باشد، سطح سه که جزو بحران‌های فشار خون است، اتفاق می‌افتد.

خسروشاهی، ضمن توصیه به صبوری در شروع تجویز دارو به بیماران سطح یک و دو، خاطرنشان کرد: از آنجایی که ممکن است بیماران در مراکز درمانی دچار استرس شوند و تشخیص کاذب فشار خون بالا اتفاق بیفتد، بهتر است در برخورد با موارد سطح یک و دو کمی صبورانه برخورد شود و علاوه بر ملزم کردن بیمار به رعایت سبک زندگی سالم، از او درخواست شود که در یک بازه زمانی ۷ یا ۱۰ روزه، فشار خون ماکزیمم و مینیمم خود را روزانه به صورت چرخه‌های سه‌تایی صبح، قبل از شام و قبل از خواب اندازه‌گیری و یادداشت کند.

وی افزود: اگر میانگین فشار خون ماکزیمم، بالای ۱۳۵ میلی‌متر جیوه و میانگین فشار خون مینیمم، بالای ۸۵ میلی‌متر جیوه باشد، نشان دهنده بیماری پرفشاری خون است که باید درمان آن آغاز شود.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه برخورد عجولانه با موارد سطح یک و دو می‌تواند منجر به تحمیل داروی اضافی و عوارض ناشی از آن به بیمار شود، اظهار کرد: در موارد بحرانی که فشار خون ماکزیمم، بالای ۱۱۰ میلی‌متر جیوه است، در صورتی که بیمار هیچگونه علائم همراه از جمله سردرد، سرگیجه، تاری دید و درد سینه نداشته باشد، توصیه می‌شود از قرص زیرزبانی کاپتوپریل استفاده شود و نیم ساعت بعد، فشار خون مجددا اندازه‌گیری گردد.

خسروشاهی با اشاره به اهمیت پیشگیری و درمان بیماری پرفشاری خون، اظهار کرد: حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد فشار خون بالا در اثر عوامل وراثتی یا ژنتیکی ایجاد می‌شود و در طبقه‌بندی فشارخون اولیه قرار می‌گیرد و مابقی موارد با عنوان فشار خون ثانویه تلقی شده و در اثر عواملی چون نارسایی کلیه، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید و سایر عللی که با آزمایش خون قابل تشخیص است، به وجود می‌آید.

انتهای پیام/ نرگس بیگدلی 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha