کد خبر: 199074
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۳:۰۰
مشاهده دو "گور ایرانی" در شهرستان انار

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انار گفت: دو راس گورخر ایرانی(گور) از زیر گونه گورخر آسیایی در خطر انقراض در شهرستان انار مشاهده و تحت حفاظت قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ احمد شجاعی، گفت: گورخر ایرانی(گور) زیر گونه گورخر آسیایی از خانواده اسب سانان به نام علمی: Equus hemionus onager می باشد.

وی افزود: گور ایرانی حسب طبقه بندی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت IUCN در معرض خطر انقراض CR قرار دارد و تعداد کمتر از هزار فرد گور ایرانی در طبیعت و مراکز تکثیر استان های کرمان، یزد، تهران، البرز، سمنان و فارس وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انار، تصریح کرد: مرکز تکثیر و پرورش گور ایرانی در شهرستان مهریز استان یزد در مجاورت شهرستان انار قرار دارد، که در گذشته نیز بیابان های انار و مهریز، زیستگاه گور ایرانی بوده است؛ بنابراین به دلیل افزایش بیشتر از ظرفیت سایت مذکور، تعدادی گور با هدف حفظ اکوسیستم منطقه در طبیعت رهاسازی می شوند.

شجاعی بیان کرد: امروزه به دلیل توسعه اراضی کشاورزی و صنایع، معادن، احداث جاده‌ ها، چرای بی رویه دام، اِشغال و تخریب آبشخورهای طبیعی توسط دام های اهلی، خشکسالی، تعرض و تخریب زیستگاه های گور ایرانی، باعث شده این حیوان در معرض خطر نابودی و انقراض قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: به تازگی تعداد دو راس گورخر ایرانی(گور) از زیر گونه گورخر آسیایی در خطر انقراض در شهرستان انار مشاهده شده است؛ لذا از دامداران و کلیه افراد طبیعت دوست تقاضا داریم؛ به محض مشاهده حیوانات وحشی، باعث اذیت و آزار حیوانات نشوند و سریعاً محل را ترک نموده و اداره حفاظت محیط زیست را مطلع نمایند.

سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha