سیگار یکی از عوامل روی آوری افراد به مصرف مواد مخدر است

استاد پزشکی اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سیگار یکی از عوامل روی آوری افراد به مصرف مواد مخدر است، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، احتمال اینکه فردی که مصرف سیگار دارد به مصرف سایر مواد مخدر و اعتیاد روی آورد بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر نوذر نخعی درنشست خبری هفته ملی بدون دخانیات، افزود: بر اساس نقشه مصرف سیگار در سال ۲۰۲۲، مصرف سیگار در کشورهای اروپای شرقی بیشتر است و ایران جزء کشورهای متوسط قرار دارد.

وی ادامه داد: در تحقیق انجام شده در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶، در ایران یک چهارم آقایان و یک بیستم خانم ها سیگار مصرف می‌ کنند و در مجموع ۱۴ درصد مردم این مشکل را دارند.

استاد پزشکی اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سیگار یکی از عوامل روی آوری افراد به مصرف مواد مخدر است، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، احتمال اینکه فردی که مصرف سیگار دارد به مصرف سایر مواد مخدر و اعتیاد روی آورد بیشتر است.

دکتر نخعی اضافه کرد: ایران جزو کشورهایی است که میزان مصرف دخانیات در آن در حد متوسط است و مصرف سیگار در استان کرمان شاید نسبت به شمال غرب کمتر باشد اما نباید جدی نگیریم.

وی؛ تبلیغات دخانیات را یک بحث بسیار جدی دانست و عنوان کرد: قفسه‌ های پشت سر فروشنده‌ های سوپر مارکت یک خط قرمز برای کمپانی‌ های سیگار است؛ زیرا فیلم و کارتن و قفسه های پشت فروشنده سوپر مارکت بهترین روش تبلیغ کمپانی های سیگار است و از این روش ها روی کودکان تاثیر می گذارند تا در دوران نوجوانی به راحتی به مصرف سیگار روی آورند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ قلیان فروشی ها را نماد دیگر تبلیغ برشمرد و اظهار کرد: برخی معتقدند افزایش مالیات سیگار، افزایش قیمت آن را در پی دارد.

 سیگار یکی از عوامل روی آوری افراد به مصرف مواد مخدر است

نقش موثر رسانه ها در نگرش صحیح و رفتار درست در جامعه

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست گفت: نقش رسانه در شکل دادن و انتقال دانش، نگرش صحیح و رفتار درست در جوامع موثر است.

دکتر وحید رضا برهانی نژاد افزود: با اپیدمی دخانیات مواجه هستیم و روز به‌ روز بر آمار مصرف‌کنندگان دخانیات افزوده می‌ شود.

وی ادامه داد: استراتژی‌ هایی که تولیدکنندگان دخانیات به‌ کار می‌ برند شبیه به میدان جنگ است و موجودیت آنها به این است که مصرف‌ کننده داشته باشند، بنابراین گاهی شیوه مبارزه ما در قالب استراتژی آنهاست.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به برخی از برخوردهای سلبی و جمع‌ کردن مراکز عرضه دخانیات تصریح کرد: همچنین بعد از این برخوردها شاهد این هستیم که مظلوم‌ نمایی و اتفافاتی می‌ افتد که دوباره بر می‌گردند و در ذهن مردم یک قدرت بیشتری پیدا می‌ کنند.

متناسب نبودن مجازات با جرم از دیگر مشکلات در مبارزه با مصرف دخانیات است

مدیر گروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز گفت: عرضه دخانیات سود بالایی دارد و با توجه به اینکه نظارت چندانی هم نیست، کار را برای مقابله با عرضه دخانیات سخت می‌کند.

مهندس محمدرضا احمدپور بیان کرد: متناسب نبودن مجازات با جرم از دیگر مشکلات در مبارزه با مصرف دخانیات است و فرد جریمه را می‌ پردازد و دوباره کارش را ادامه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری ضعیف سایر ارگان‌ ها و سازمان‌ ها را در حالی شاهد هستیم؛ که برای مبارزه ملی با مواد مخدر می‌ طلبد همه پای کار باشند، اما در حال حاضر این موضوع فقط دغدغه وزارت بهداشت است.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha