محققان: نتایج اولیه آزمایش واکسن نانویی ضدایدز موفقیت آمیز بود

محققان اعلام کردند که در آزمایش بالینی روی افرادی که به آنها واکسن ضدایدز (HIV ) تزریق شده بود، پاسخ‌های قوی سلول تی (T) را مشاهده کردند. در این واکسن‌ها از نانوذرات خودآرا استفاده شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)از تارنمای ای پی آر ( EPR -european pharmaceutical review) ، دکتر جولی مک الرات از بخش واکسن و عفونت مرکز تحقیقات فردهاچ در آمریکا اظهار داشت: ما کاملاً تحت تأثیر قرار گرفتیم که این کاندیدای واکسن تقریباً در تمام شرکت‌کنندگان آزمایشی که واکسن را دریافت کردند، چنین پاسخ جدی سلول تی (T) ایجاد کرده است.

وی افزود: این نتایج ظرفیت این رویکرد تولید واکسن را برجسته می‌کند، واکسنی که حاوی نانوذرات HIV-۱ بوده و برای القاء کمک به سلول تی (T) بحرانی مورد نیاز برای افزایش آنتی‌بادی‌ها به سمت مسیر خنثی سازی گسترده ایدز استفاده می‌شود.

این محقق یادآور شد» این آزمایش نه تنها پاسخ‌های قوی سلول T CD۴ را در برابر ویروس نشان داد، بلکه اپی‌توپ‌های سلول T را شناسایی کرد و چندین اپی‌توپ به طور گسترده ایمونوژنیک که ممکن است برای توسعه تقویت‌کننده‌ها و سایر واکسن‌ها مفید باشد، را نیز پیدا کرد.

کارآزمایی فاز یک ایمنی و اثربخشی واکسن ضد ایدز نانوذرات در داوطلبان بزرگسال سالم که مبتلا به ایدز نبودند، ارزیابی شد. ۴۸ نفر ثبت‌نام‌کننده وجود داشتند.

نتایج نشان داد که سلول‌های یاور فولیکولی غدد لنفاوی GC T پس از واکسیناسیون در مقایسه با دارونما افزایش یافته است. پروتئین لومازین سنتاز، مورد نیاز برای خودآرایی ذرات، همچنین پاسخ‌های سلول T را القا می‌کند که می‌تواند کمک مضاعفی برای تقویت اثربخشی واکسیناسیون فراهم کند.

سلول‌های CD۴ T اختصاصی واکسن، چند منظوره بوده و فنوتیپ های متنوعی داشتند. سلول‌های CD۸ T اختصاصی Lumsyn بسیار چند منظوره بودند و فنوتیپ حافظه عمدتاً مؤثر داشتند. پاسخ سلولT CD۴توسط اپی توپ های ایمنی با محدودیت HLA متنوع و آشکار هدایت شد.

دکتر مک الرات یادآور شد: مطالعات قبلی توانایی خنثی کردن تقریبا ۹۰ درصد از سویه های اچ آی وی را نشان داده‌اند. این مطالعه با همکاری بنیاد بیل و ملیندا گیتس، مرکز آنتی‌بادی خنثی‌کننده IAVI ؛ انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی؛ و موسسه راگون MGH ،MIT و هاروارد برای کشف واکسن ایدز تأمین مالی شده است.

منبع:ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha