کد خبر: 199681
۱۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۳
اوکراین در حال تبدیل شدن به افغانستانی دیگر

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تحریم ۵۰ساله پارلمان اوکراین علیه ایران به دلیل این است که کیف بازیچه غربی‌ها شده تا به این وسیله کشورمان را تحت فشارهای بیشتر قرار دهند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا) کیومرث یزدان‌پناه یک کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص مواضع خصمانه زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و پارلمان این کشور علیه کشورمان، گفت: طبق کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی هر کشوری که صاحب صنعت، فن‌آوری و دست‌آوردی است، در صدور تولیدات خود به سایر کشورهای جهان که بر اساس معاهدات دوجانبه یا چند جانبه، آزاد محسوب می‌شود.

وی افزود: صرف فروش سلاح از یک کشور به کشوری دیگری در حال جنگ به منزله مداخله آن کشور ثالث در جنگ نیست، کمااینکه در جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران ده‌ها کشور غربی کشنده‌ترین سلاح‌ها را به کشور عراق می‌فروختند.

یزدان پناه با اشاره به مواضع خصمانه دولت اوکراین علیه کشورمان، خاطر نشان ساخت: آن موضوعی که کشور اوکراین به آن دامن می‌زند و آن‌را دست آویزی برای آوردن فشارهای بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، قرار داده است مسئله غیر متعارف بودن پهپادهای انتحاری است که مدعی هستند از ایران به روسیه صادر شده است!

وی ادامه داد: همین ادعا دست‌آویزی برای کشور اوکراین شده است که توسط پارلمانش ایران را به مدت ۵۰ سال تحریم می‌کنند؛ در حالی‌که اوکراین بازیچه است و پشت صحنه ماجرا کشورهای غربی قرار دارند که به این وسیله جمهوری اسلامی ایران را تحت فشارهای بیشتر قرار دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مبانی تفسیر و استناد دولت کیف برای محکومیت کشورمان، اذعان داشت: اوکراینی‌ها با استناد بر کنوانسیون ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲ پهبادهای انتحاری را با تفسیر خود سلاحی نامتعارف تلقی می‌کنند. این موضوع در گذشته و در خصوص ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم و استفاده از جنگنده‌های انتحاری کامیکازی هم بوده است.

یزدان پناه در ادامه با تحلیل روند جنگ اوکراین و نیز شرایط غرب آسیا، تصریح کرد: اوکراین در حال تبدیل شدن به افغانستانی دیگر است با این تفاوت که هزینه‌های رقابت در اوکراین بسیار پر هزینه‌تر از افغانستان است چرا که در شرایط فعلی اوکراین از جمله کشورهایی است که برای قدرت‌های بزرگ دارای اهمیت زیادی است.

وی افزود: موقعیت ژیوپلیتیکی، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک و ژیوکالچر این کشور بسترساز روند جدیدی از معادلات پیچیده قدرت میان بازیگران جهانی است. این در حالی است که روند دنیا در شرایط جدید جهانی آماده بزرگترین تغییرات و جابجایی‌ها در نظام‌های جدید بین‌المللی است و ژئوپلیتیک غرب آسیا با محوریت ایران به بالاترین سطح حساسیت خود خواهد رسید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha