پیش بینی افزایش تولید هلو و شلیل در مازندران

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران خبر داد: پیش بینی می‌شود امسال ۳۰۰ هزار تن هلو و شلیل در استان تولید و روانه بازار مصرف شود.

،به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران

حسن عنایتی کلیجی با اشاره به سطح ۱۶ هزار هکتاری باغ‌های میوه‌های هسته دار استان که بیشترین سطح زیرکشت آن مربوط به درختان هلو و شلیل در۱۲ هزار هکتار است، گفت: پیش بینی می‌شود؛ امسال ۳۰۰ هزار تن هلو و شلیل در باغ‌های سیاه ریشه‌ مازندران تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۵۰ هزار تن هلو و شلیل در استان تولید شد، ارقام غالب هلو را اسپرینگ تایم، اسپرینگ کِرِست، آلبِرتا، زعفرانی و ردتاپ و ارقام غالب شلیل را "سان کینگ، کیوتا و سیبی" اعلام کرد.

او ارزش اقتصادی میزان تولید امسال هلو و شلیل در استان را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: مازندران بدلیل شرایط اقلیمی مناسب پرورش میوه‌های هسته دار، در تولید محصولات هلو و شلیل جایگاه دوم را در کشور دارد.

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران افزود: توسعه باغات میوهای هسته دا ر (به ویژه هلو و شلیل) با بهره گیری از پایه‌های رویشی بدلیل سهولت در عملیات باغبانی و افزایش میزان عملکرد در واحد سطح و افزایش کیفیت واریته‌های اقتصادی و تجاری، درآمد قابل توجهی برای بهره برداران دارد.

عنایتی همچنین تصریح کرد: با توجه به اقلیم مناسب استان برای تولید میوه‌های هسته دار پیش رس، تولید و توسعه ارقام زودرس شلیل ، هلو و آلو در چند سال اخیر در استان موجب شد تا تولید گلخانه‌ای این محصولات نیز در دستور کار بخش فنی باغبانی قرار گیرد و اطلاعات دریافتی از کشورهای پیشرو و استفاده از علم و دانش و فن آوری موجب تولید میوه خارج از فصل شده تا با پر کردن خلاء تولید، از واردات میوه جلوگیری شود و طرح تولید میوه‌های هسته دار گلخانه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha