بیشتر تصادفات فوتی موتورسواران در بزرگراه‌هاست

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت از وقوع ۶۵ درصد از تصادفات فوتی موتورسواران در بزرگراه‌ها خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا)سرهنگ احسان مؤمنی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی«شهر امن» به آمار جان‌باختگان حوادث ترافیکی موتورسواران اشاره و اظهار داشت: بارها اعلام کرده‌ایم که موتورسیکلت به دلیل اینکه روی ۲ چرخ حرکت می‌کند ناایمن است و با کوچکترین ضربه یا افتادن درون چاله واژگون می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته ناایمنی همین موتورسیکلت‌ها باعث فوت ۲۰۵ نفر راکب موتورسیکلت شد و این آمار کلی و فقط مربوط به راکبین موتورسیکلت‌های معمولی است و ربطی به موتورسیکلت‌های سنگین ندارد.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: در ۲ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، فوت ۵۱ نفر راکب موتورسیکلت را در سطح شهر تهران شاهد بوده‌ایم.

سرهنگ مؤمنی افزود: در تهران روزی یک نفر راننده موتورسیکلت جان خود را از دست داده است و این اعداد هیچ ارتباطی با راکبین موتورسیکلت سنگین ندارد و این آمار بسیار تکان دهنده‌ای است چرا که این راکبین موارد ایمنی و قوانین را به هیچ عنوان رعایت و عمل نمی‌کنند.

وی افزود: موتورسیکلت‌های سنگین معمولاً به صورت قطعه قطعه و به صورت جداگانه از قبل و در خارج از کشور به صورت قاچاق وارد می‌شوند و در داخل کشور موتورسیکلت را سوار می‌کنند و اکثرا به خاطر اینکه قطعات با یکدیگر همخوانی ندارد شماره شاسی آنها را دستکاری می‌کنند و یا شماره موتور آنها را هم سنگ می‌گیرند که اصلاً مشخص نیست.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: بخاطر همین موضوع اگر این موتورسیکلت‌ها توقیف شوند به هیچ عنوان امکان ترخیص آنها وجود ندارد چراکه پلیس راننده را بخاطر نداشتن گواهینامه، نداشتن پلاک، سند و مدارک به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

سرهنگ مؤمنی افزود: در سال گذشته در بزرگراه‌های شهر تهران ۱۰۳ راکب موتورسیکلت به غیر از موتورسیکلت سنگین، جان خود را از دست داده‌ و در همین دو ماهه سال جاری ۳۲ نفر نیز در بزرگراه‌ها به دلیل تصادف فوت کرده‌اند؛ یعنی ۶۵ درصد از تصادفات منجر به فوت موتورسواران در محورهای بزرگراهی اتفاق افتاده است.

وی گفت: علیرغم توصیه‌های مکرر و متعدد پلیس مبنی بر عدم تردد موتورسواران از داخل تونل‌ها، بازهم شاهد تردد موتورسواران در داخل تونل‌ها بوده‌ایم که ۱۵ نفر از راکبین موتورسیکلت در سال گذشته و در داخل تونل‌ها جان خود را از دست داده‌اند و در همین دو ماهه سال جاری هم ۳ نفر در تونل جان خود را از دست داده‌اند.

سرهنگ مؤمنی گفت: موتورسیکلت‌های سنگین وقتی در کنار دیگر خودروها حرکت می‌کنند آرامش راننده را بر هم می‌زنند و همان لحظه شاید باعث تصادف و برخورد این خودرو با جداول و گاردریل‌ها شود و علت این حوادث به دلیل عبور با سر و صدای موتورسیکلت سنگین از کنار خودرو بوده است‌.

وی افزود: در سال جاری تا الان ۳ نفر راکب موتورسیکلت سنگین در شهر تهران جان خود را از دست داده‌اند.

سرهنگ مؤمنی گفت: در سال ۱۴۰۱ در شهر تهران ۶۲ دستگاه موتورسیکلت سنگین به پارکینگ منتقل شده و در سال جاری و تا به امروز، ۳۲ دستگاه موتورسیکلت سنگین که در معابر شهری تردد غیرمجاز داشته‌اند به پارکینگ منتقل شدند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: در کشور ما به حجم بالای ۲۵۰ سی سی موتورسیکلت سنگین اطلاق می‌شود و این موتورسیکلت‌های سنگین با سرعت بالایی که دارند با حرکت خود در سطح معابر ایجاد رعب و وحشت کرده و آرامش مردم را بر هم‌زده و بی‌نظمی ایجاد می‌کنند و اکثر مجرمان به‌دلیل سرعتی که دارد از این نوع موتور استفاده می‌کنند.

سرهنگ مؤمنی افزود: موتورسیکلت‌های سنگین بخاطر اینکه مجوز ندارند باید در پیست مورد استفاده قرار بگیرند و حرکت آنها در سطح معابر شهری ممنوع است.

وی گفت: پلیس با طرح‌هایی که دارد به محض مشاهده موتورسیکلت‌های سنگین آنها را متوقف کرده و به پارکینگ منتقل می‌نماید و به‌دلیل نداشتن پلاک و گواهینامه و ایجاد رعب و وحشت به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و مسلماً ترخیص این موتورسیکلت‌ها خیلی سخت‌تر از موتور سیکلت‌های عادی است.

سرهنگ مؤمنی افزود: در جمعه‌ای هم که گذشت، ۶ دستگاه موتورسیکلت سنگین به پارکینگ منتقل شد و دیشب نیز در در ساعت ۲:۳۰ بامداد در بزرگراه شهید خرازی ۳ دستگاه موتورسیکلت سنگین به خاطر ایجاد مزاحمت و برابر اعلام مردمی و با اجرای طرح مهار توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.

منبع:فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha