خیز نگران کننده کرونا در استان کرمان/بیشترین بستری ها مربوط به سیرجان است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آمار رو به افزایش و نگران کننده کرونا در استان گفت: هم اکنون ۵۶ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند؛ که بیشترین موارد مربوط به شهرستان سیرجان است و در دو هفته اخیر متاسفانه چهار نفر نیز در استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر سعید صحبتی ظهر امروز ۲۴ دی ماه در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان کرمان گفت: با پایان یافتن موج قبلی کرونا، طی هفته‌ های زیادی مرگ و میر در استان کرمان صفر بود، اما با توجه به شیوع دو زیر سویه جدید در جهان از حدود دو هفته قبل وضعیت کرمان نیز از آن تاثیر گرفت و آمار ابتلا و مرگ و میر در استان تغییر کرد.

وی در ادامه افزود: چند ماه در آرامش کرونایی بودیم و از هفته سوم شهریور ماه موارد ابتلا به کرونا در حداقل ممکن بود، هفته‌ های زیادی تعداد فوتی‌ ها صفر و میزان بستری هم حتی یک‌ رقمی بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بیان کرد: از دو هفته قبل این روند به صورت جهانی تغییر پیدا کرد و سویه‌ های جدید از زیرسویه‌ های امیکرون پیدا شد و سیستم ایمنی بدن افراد که نسبت به این ویروس آشنایی نداشت باعث واگیری بالایی در سراسر جهان شد.

دکتر صحبتی ادامه داد: این سویه جدید کرونا ابتدا چین را فرا گرفت و احتمال می‌ رفت در سایر کشورها نیز افزایش یابد؛ که این اتفاق افتاد و ۳۴۰ شهر آبی در ایران در دو هفته قبل به ۲۹۳ شهر در هفته گذشته کاهش پیدا کرد و نقشه کشور به سمت پررنگ‌ شدن حرکت می‌ کند و شیب منحنی مبتلایان به کرونا تندتر می شود.

وی درباره رنگ بندی جدید کرونایی استان کرمان و اختصاص رنگ نارنجی به شهرستان کوهبنان که طی دو هفته قبل آبی بوده است، تصریح کرد: ما هیچگوه توجیه علمی برای این مورد نداریم؛ چرا که فقط یک مورد بستری در کوهبنان بود و احتمال این هست که خطایی وجود داشته باشد.

سخنگوی دانشگاهعلوم پزشکی کرمان تاکید کرد: این شهرستان نمی‌ تواند به یکباره، دو پله صعود کند و هفته گذشته یک مورد بستری داشته است؛ لذا این موضوع را با وزارت بهداشت و درمان مطرح کردیم تا وضعیت را دوباره بررسی کنند.

صحبتی از ۵۶ مورد بستری جدید طی یک هفته پیش در بیمارستان های سراسر استان کرمان سخن گفت و ابراز داشت: بیشترین تعداد بستری‌ ها مربوط به دانشگاه علوم پزشکی سیرجان با ۴۰ مورد است، که این شهرستان طی دو هفته گذشته در وضعیت نارنجی قرار دارد و چهار مورد فوتی را طی دو هفته اخیر در استان کرمان ثبت کرده‌ ایم و موارد مثبت بستری هم در حال تیک‌ زدن و افزایش است و منحنی نیز هر لحظه خیز بر می‌ دارد.

وی ادامه داد: موارد سرپایی کرونا نیز در استان کرمان در حال افزایش است و ۱۲ مورد مثبت سرپایی در هفته اخیر داشته‌ ایم و ۱۹ درصد افزایش در بستری ها و ۱۴ درصد افزایش در سرپایی‌ ها داشته ایم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: سه مورد سویه جدید در کشور مشخص شده است ولی هنوز در کرمان نمی‌ دانیم کدامین سویه وجود دارد، اما می‌ دانیم، سویه اُمیکرون حتما وجود دارد.

دکتر صحبتی یادآور شد: در استان کرمان نمی‌ توانیم سویه جدید تعیین کنیم، لذا آزمایشات را به تهران ارسال می‌ کنیم و هنوز جواب تست‌ های ارسالی به ما اعلام نشده است؛ که ببینیم آیا سویه جدید در کرمان نیز منتشر شده است یا خیر.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای موثر و مورد اهمیت بحث واکسیناسیون است، تاکید کرد: هنوز به‌ طور جدی درگیر موج جدید کرونا نشده‌ ایم و از مردم می‌ خواهیم نوبت‌ های یادآور واکسن کرونا را بزنند.

دکتر صحبتی به مردم توصیه کرد: با توجه به اینکه زمان زیادی از دوره تزریق دوز واکسن های یادآور قبلی زمان زیادی گذشته است؛ لذا میزان ایمنی کاهش یافته و لازم است نوبت‌ های یادآور واکسن خود را تزریق کنند؛ کما اینکه میزان رعایت شیوه‌ نامه‌ های بهداشتی و استفاده از ماسک هم کاهش پیدا کرده و از مردم می خواهیم این موارد را جدی بگیرند و رعایت کنند.

وی در آمار واکسن تزریق شده در استان کرمان، خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از افراد مشمول و واجد شرایط استان کرمان نوبت سوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌ اند؛ اما متاسفانه نوبت چهارم را فقط ۱۳ درصد افراد مشمول (افراد بالای ۱۸ سال) تزریق کرده‌ اند و این موضوع به شدت نگران کننده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha